R
kashieda kashieda skrev:
Det brottsliga är fortfarande inte att kalla sig elektriker, utan att i så fall utföra installationen.

Klarar du av att skilja på dessa?
kashieda kashieda skrev:
Det brottsliga är fortfarande inte att kalla sig elektriker, utan att i så fall utföra installationen.

Klarar du av att skilja på dessa?
kashieda kashieda skrev:
Det brottsliga är fortfarande inte att kalla sig elektriker, utan att i så fall utföra installationen.

Klarar du av att skilja på dessa?
Ännu en som ska lägga sig i .Kom igen bara
 
R Janu78 skrev:
Ännu en som ska lägga sig i .Kom igen bara
Klart jag kommer igen.

Kom igen du, när du dragit upp läsförståelsen till över 3,5%.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R
kashieda kashieda skrev:
Klart jag kommer igen.

Kom igen du, när du dragit upp läsförståelsen till över 3,5%.
Besserwissrar finns det gott om på denna tråden😂
 
R Janu78 skrev:
Jo det är det läs på.
Ok, så då testar vi det.

Jag påstår härmed att jag är elektriker.

Nu kan du anmäla det till lämplig instans.

Jag är också jurist, arkitekt, journalist m.m
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Ok, så då testar vi det.

Jag påstår härmed att jag är elektriker.

Nu kan du anmäla det till lämplig instans.

Jag är också jurist, arkitekt, journalist m.m
Återigen en som inte läser allt har tagit en skärmdump på där jag har svarat på det så att det ska vara extra tydligt då du inte kan läsa!
 
  • Skärmbild av online-forumdiskussion om elektriker med olika inlägg och användarkommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Janu78 skrev:
Ja för om jag frågar dig om du är elektriker och du svarar ja, jag ber dig komma hem till mig och byta undercentral. Sen visar det sig att du inte kan ett skvatt om el eller är elektriker så begår du ett brott!
Så du menar att det inte är ett brott om jag säger att jag inte är elektriker och sen byter din undercentral?
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Så du menar att det inte är ett brott om jag säger att jag inte är elektriker och sen byter din undercentral?
Allvarligt talat du verkar inte vara så smart du kan du läsa?
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
En kollega blev utringd till en idrottsförening för några veckor sedan som helt plötsligt hade "konstig el" i sin anläggning.
Visade sig att servisen saknade en fas så eons lokala jourgubbe tillkallades som konstaterade att en servisledningssäkring gått.
Då nämner vaktmästaren att mätaren byttes nog igår kväll...

Inget fel här va?
[bild]

Och ja, "Mätarbytesteknikern" har alltså lämnat det så här!
Vem som helst kan väl göra detta fel om man är färgblind. Finns det någon lag som säger att man måste meddela chefen att man är det?
 
R Janu78 skrev:
Återigen en som inte läser allt har tagit en skärmdump på där jag har svarat på det så att det ska vara extra tydligt då du inte kan läsa!
Jag kan läsa, du påstår faktiskt att det var ett brott att kalla sig elektriker.
Ett foruminlägg där en användare diskuterar behörighetskriterier för elektriska arbeten, med profilinformation synlig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Vem som helst kan väl göra detta fel om man är färgblind. Finns det någon lag som säger att man måste meddela chefen att man är det?
Inte en chans att man förväxlar vitt och blått även om man är gravt färgblind.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Återigen en som inte läser allt har tagit en skärmdump på där jag har svarat på det så att det ska vara extra tydligt då du inte kan läsa!
Vi kan nog alla läsa här. Och det inkluderar dig.

1. Är du därmed med på att vem som helst får kalla sig elektriker?

2. Är du med på att vem som helst som finns med i ett egenkontrollprogram får göra elinstallationer?
 
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Vem som helst kan väl göra detta fel om man är färgblind. Finns det någon lag som säger att man måste meddela chefen att man är det?
Bra fråga, men jag tror inte det, men det löser sig nog självt efter tag med tillräckligt många misstag, kanske är så i detta fallet? Men färgblindhet var nog inte det enda problemet i så fall.
 
R
D Dilato skrev:
Jag kan läsa, du påstår faktiskt att det var ett brott att kalla sig
A Avemo skrev:
Vi kan nog alla läsa här. Och det inkluderar dig.

1. Är du därmed med på att vem som helst får kalla sig elektriker?

2. Är du med på att vem som helst som finns med i ett egenkontrollprogram får göra elinstallationer?
Ja men inte helheten en massa som hoppar in och tolkar enstaka inslag.

Men du får utge sig för vad du vill och hur mycket du vill. Hoppas bara att du inte gör det hos mig för så åker du dit!
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tror ni denna miss handlar om kompetens och utbildning? Installatören stod förmodligen och tjatade med kunden över axeln, eller telefonen. Alla gör en dunderblunder nångång.

Vad man däremot kan skylla på utbildning är kontrollen. Det kostar bara några sekunder att hämta andan och titta på det man just har gjort innan man stänger locket. De borde redan har några mantra i bakhuvudet som att hålla reda på fasordningen.
Ja det är ett typiskt exempel på stress, slarv och utebliven 10 sekunders efterkontroll...

Jag menar inte på fullt allvar att ngn som byter mängder med mätare på riktigt skulle tro att det där är korrekt kopplat.
Har inte funderat vidare på själva problemet, men om en inkommande fas leds vidare till nollan borde det kunna uppstå rätt så tråkiga saker antar jag? 🤔
Att en säkring går är i så fall en lycklig utgång av ett potentiellt större problem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Folk som inte kan skilja mellan PH och PZ tycks vara i majoritet. I alla fall är det mycket vanligt.
Vad menar du??? Finns det andra skruvmejslar än plusmejseln och minusmejseln???


Och för att undvika att någon går i taket läger vi till 😂😉😆😆😁😄 för att förtydliga att detta var ett försök till skämt, om än ganska kasst!
 
  • Haha
  • Gilla
blackarrow och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.