E
Hej,

Bor i souterränghus med enskilt avlopp och har problem med dagvattnet. Dagvattnet från bostadshusets tak leds via stuprören ner i ledningar under mark som går till en brun. Från brunnen går en ledning som jag tror fungerar som infiltration, ca 40-50m lång. På ritningen är den lagd på samma ställe som avloppets infiltration.
Från ett annat hus på gården med egen dagvattenbrunn kommer också en ledning till första brunnen. Hit verkar också dräneringen från bostadshuset vara dragen.

Under sommaren skyfall märkte jag att det rann över i stuprörsanslitningsrna på souterängsidan. Kollade i brunnarna som var fulla, vattnet hade helt enkelt hittar en ny lägstanivå.

Pumpade ut lägsta brunnen men den fylldes snabbt igen. Efter 10-15 dagar avtog det och jag tänkte att grundvattnet antagligen. varit ovanligt högt. Även avloppsbrunnarna var högre än vanligt.

senaste veckan har det åter kommit stora mängder nederbörd och samma scenario upprepades.

Några frågor:
- är det vanligt att lägga dagvattnet i samma infiltrationsbädd som avloppet?
- brukar man planera för en plan b för dagvattnet så att det kan ta vägen nån annanstans än ner i grunden som i mitt fall? På ritningen är slutet på ledningen misstänkt nära ett dike, men jag har inte hittat något utlopp där än.
- kan man rensa röret utan att gräva upp det? Ser det bara längst ner i en ca 3m djup brunn. Inte särskilt mycket skräp eller sand i botten på brunnen.

Annars är planen att bygga något semipermanent från stuprörsanslutningarna så att vattnet iaf inte rinner ner under huset.
 
R
E erimos skrev:
Hej,

Bor i souterränghus med enskilt avlopp och har problem med dagvattnet. Dagvattnet från bostadshusets tak leds via stuprören ner i ledningar under mark som går till en brun. Från brunnen går en ledning som jag tror fungerar som infiltration, ca 40-50m lång. På ritningen är den lagd på samma ställe som avloppets infiltration.
Från ett annat hus på gården med egen dagvattenbrunn kommer också en ledning till första brunnen. Hit verkar också dräneringen från bostadshuset vara dragen.

Under sommaren skyfall märkte jag att det rann över i stuprörsanslitningsrna på souterängsidan. Kollade i brunnarna som var fulla, vattnet hade helt enkelt hittar en ny lägstanivå.

Pumpade ut lägsta brunnen men den fylldes snabbt igen. Efter 10-15 dagar avtog det och jag tänkte att grundvattnet antagligen. varit ovanligt högt. Även avloppsbrunnarna var högre än vanligt.

senaste veckan har det åter kommit stora mängder nederbörd och samma scenario upprepades.

Några frågor:
- är det vanligt att lägga dagvattnet i samma infiltrationsbädd som avloppet?
- brukar man planera för en plan b för dagvattnet så att det kan ta vägen nån annanstans än ner i grunden som i mitt fall? På ritningen är slutet på ledningen misstänkt nära ett dike, men jag har inte hittat något utlopp där än.
- kan man rensa röret utan att gräva upp det? Ser det bara längst ner i en ca 3m djup brunn. Inte särskilt mycket skräp eller sand i botten på brunnen.

Annars är planen att bygga något semipermanent från stuprörsanslutningarna så att vattnet iaf inte rinner ner under huset.
Hej,

Dagvattnet får inte gå i samma som avloppet.

Det är ytterst olämpligt med att dagvattnet rinner till grund.
Dike är lämpligt utanför bebyggelse spenat det inte är för många fastigheter som nyttjar samma dike. Om det är så att ni är flera så behöver du ha en fördröjnings bädd i så fall.

Det finns rensslangar till högtryckstvätt som man kan testa o spola med.

Lägg dit 110mm avloppsrör ifrån stuprören så att du får bort vattnet tillfälligt.

Mvh Janne
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
E
R Janu78 skrev:
Hej,

Dagvattnet får inte gå i samma som avloppet.

Det är ytterst olämpligt med att dagvattnet rinner till grund.
Dike är lämpligt utanför bebyggelse spenat det inte är för många fastigheter som nyttjar samma dike. Om det är så att ni är flera så behöver du ha en fördröjnings bädd i så fall.

Det finns rensslangar till högtryckstvätt som man kan testa o spola med.

Lägg dit 110mm avloppsrör ifrån stuprören så att du får bort vattnet tillfälligt.

Mvh Janne
Det är utanför bebyggelse. Ska fota en ritning, avlopp och dagvatten går inte i samma rör, men de är förlagda på samma plats.

Tänkte sätta dit ett t-rör på lägsta punkten och hitta nån lämplig slang eller rör. Vattnet kommer alltså nerifrån.
 
R
E erimos skrev:
Det är utanför bebyggelse. Ska fota en ritning, avlopp och dagvatten går inte i samma rör, men de är förlagda på samma plats.

Tänkte sätta dit ett t-rör på lägsta punkten och hitta nån lämplig slang eller rör. Vattnet kommer alltså nerifrån.
Ja det är inte så lätt o fatta allt utan ritning eller foton😉
 
E
Vet inte om det blir lättare nu heller…


Där det står traktoväg finns ett öppet dike.

Det är lite otydligt vad streckade linjerna innebär men anslutningen till hus 4/5 existerar vad jag vet inte.

Stora bostadshuset ligger i en slutning neråt mot höger.
 
  • Teknisk ritning med höjdkoter, byggnader, traktorväg och naturföremål som träd och diket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
E erimos skrev:
Vet inte om det blir lättare nu heller…


Där det står traktoväg finns ett öppet dike.

Det är lite otydligt vad streckade linjerna innebär men anslutningen till hus 4/5 existerar vad jag vet inte.

Stora bostadshuset ligger i en slutning neråt mot höger.
Ja det är inte det lättaste, är det så att dagvattnet går till avlopps infiltrationen så kan det absolut vara stopp då det med tiden åker en del sand, löv och annat bös i det vattnet.

Avloppet går ju in e en tank som filtrerar bort allt fast som papper o bajs mm.

Du behöver kolla upp det i vilket fall!
När är detta gjort?
 
E
R Janu78 skrev:
Ja det är inte det lättaste, är det så att dagvattnet går till avlopps infiltrationen så kan det absolut vara stopp då det med tiden åker en del sand, löv och annat bös i det vattnet.

Avloppet går ju in e en tank som filtrerar bort allt fast som papper o bajs mm.

Du behöver kolla upp det i vilket fall!
När är detta gjort?
Japp det är en trekammarbrunn. Avloppet är gjort tidigt 90-tal. Huset är byggt något senare.

Kanske bara att beställa en spolbil helt enkelt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
E erimos skrev:
Japp det är en trekammarbrunn. Avloppet är gjort tidigt 90-tal. Huset är byggt något senare.

Kanske bara att beställa en spolbil helt enkelt.
Infiltrationen har gjort sitt då den är över 30år.
 
E
R Janu78 skrev:
Infiltrationen har gjort sitt då den är över 30år.
Jo, går och väntar på besked om kommunal utbyggnad av avloppet. Är i ett vattenskyddsområde dessutom så är mycket bök att göra en ny korrekt enskild avloppsanläggning.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Håll inte andan i väntan på besked från kommunen - det kan ta årtiondens velande innan det kommer till beslut och innan dess måste du och de andra fastigheterna som är tillkopplade 3-kammarbrunnen ha en lösning. Och en början är att se om 3-kammarbrunnen har samma problem med översvämning i vattenhöjd och om det runnit mellan sina kammarväggar och med detta slamflykt mot infiltreringen och gör det hela än värre med mer igenslamning och potentiell (framtida) stopp i infiltreringen, och om infiltreringen i sig verka ta emot vatten eller om det är stående fulla med vatten i rören där också för att bädden är igenslammad/vattensjuk och behöver läggas om.

Att dagvattnet också går in i infiltreringsbädden gör inte situationen lättare och där bör man överväga annan avrinningsväg av dagvattnet just för att det kan komma så stora mängder att det överstiger infiltreringsbäddens nuvarande kapacitet och därmed också påverkar avloppsvattnets infiltrering om bädden blir vattensjuk av det, med översvämning i 3-kammarbrunn etc. som följd.

Problemet är om man böja peta i detta och det plötsligt räknas som ombyggnad och inte underhåll så kommer hela paketet med nya bygglov, 3-kammarbrunnen måste ersättas med minireningsverk etc. etc. även om det bara skulle vara för 3-5 år innan inkoppling till kommunalt...
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.