Sen jag bytte bergvärmepump har jag haft luft i mina element. Det kommer bara mer och mer i elementen på övervåningen.

Var kommer all luft ifrån??? Det läcker inte och trycket går inte ner (om jag inte luftar). Tänker att det är ett slutet system....

Jag har tryckt lite försiktigt på ventilen under expansionskärlet, det pös ut luft, men inget vatten. Min tanke var om expansoinskärlet läckte. Det borde det inte, det är ca 2 år gammalt....

Vad ska gör göra?

Har ett gammalt enrörsystem i järn, så luft är ingen hit...
 
Tömdes hela systemet när värmepumpen byttes?
När byttes värmepumpen?

Hur fylldes systemet på efter utbytet?
Hur luftades systemet efter bytet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tömdes hela systemet när värmepumpen byttes?
När byttes värmepumpen?

Hur fylldes systemet på efter utbytet?
Hur luftades systemet efter bytet?
yes, typ hela systemet tömdes. Men element i källaren behövdes aldrig luftast

Värmepumpen byttes för ca 4-6 veckor sedan

Hur systemet fylldes vet jag inte, antar att de vred på kranen. jag fick själv lufta alla element ´med en vanlig nyckel. samt luftande bergvärmen (de porlade nämligen i rören till marken). Efter ngra veckor kom de tillbaka och bytte säkerhetsventi de hade satt dit en med 2 bar och jag ville ha 1,5 bar.

Tror det är allt jag vet.... ;)

Tacksam för svar och tipps
 
Vad är det för j×vla installatörer som inte luftar systemet innan dom kör igång det hela. Skulle ring dom å fråga om sådant inte ingår i ett värmepumpsbyte... avdrag på fakturan!! Tyvärr är det bara att lufta tills luften är borta.
 
Det har troligen blivit en massa luft på olika ställen i värmesystemet som "släpper" då och då.

Sen släpper vattnet både "löst" syre och vätgas när temperaturen stiger på vattnet.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.