R Janu78 skrev:
Har du löst ovan?
Om frågan är ifall jag läst @useless inlägg är svaret ja. Och jag kan inte se att han tar okunniga montörer i försvar. Gör du?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
Fotografen Fotografen skrev:
Anledningen till systemet med "montörer" inom yrket elektriker är den stora mängd montagejobb inom elektrikeryrket som inte kräver någon elsystemkunskap.
Lägga rör, hänga raddar, montera eluttag, naja kabel på stege, gräva ner kabel i backen och en hel del till.
Inget av detta kräver någon systemkunskap, man utför en order och läser en instruktion. Någon annan har redan dimensionerat och ritat och en ansvarig en våning upp tar ansvaret för systemet.
Väldigt stor skillnad på att lägga rör eller gräva ned kabel med att montera driftsatt el kan jag tycka men inser att jag inte tänker och tycker som vissa andra i denna tråd!
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
R
A Avemo skrev:
Om frågan är ifall jag läst @useless inlägg är svaret ja. Och jag kan inte se att han tar okunniga montörer i försvar. Gör du?
Han skriver i alla fall en massa ursäkter eller vad du vill kalla det för.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Står det på hans profilsida??
Vad? Nu hänger jag inte med.

@snaggletooth skriver "Och ja, "Mätarbytesteknikern" har alltså lämnat det så här!" och på bilden ligger locket nedanför mätaren så jag trodde, felaktigt har det visat sig, att locket inte var ditsatt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Han skriver i alla fall en massa ursäkter eller vad du vill kalla det för.
Ursäkter? Det är väl bara en förklaring av hur det fungerar i verkligheten.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Ursäkter? Det är väl bara en förklaring av hur det fungerar i verkligheten.
Alfredo Alfredo skrev:
Ursäkter? Det är väl bara en förklaring av hur det fungerar i verkligheten.
Ja besserwisser jag förstår att du tycker det!
 
Janu, du har tappat spåret här. Lägg ned.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Väldigt stor skillnad på att lägga rör eller gräva ned kabel med att montera driftsatt el kan jag tycka men inser att jag inte tänker och tycker som vissa andra i denna tråd!
Jag vet inte riktigt vad du menar men alla moment jag räknar upp kräver kunskap, men ingen systemkunskap.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Väldigt stor skillnad på att lägga rör eller gräva ned kabel med att montera driftsatt el
I fallet mätarbyte är ju strömmen bruten (brytare före mätaren och/eller matarsäkringar) så inget är spänningssatt under själva monteringsarbetet.

Det kan vem som helst göra, man flyttar befintliga kablar från gamla mätaren till nya i samma ordning, lätt som en plätt.
 
useless useless skrev:
Blir man bättre på just mätarbyten om man går tre år på eltekniskt gymnasium jämfört med om man går en tvåveckors kurs där man bara tränar på mätarbyten?
Detta tycker jag faktiskt är ett fungerande exempel på nyttjande av EKP. Man kan utbilda i detalj gällande en specifik detalj och arbetet kan utföras snabbt och till rimlig kostnad.
 
  • Gilla
J Vos och 5 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
I fallet mätarbyte är ju strömmen bruten (brytare före mätaren och/eller matarsäkringar) så inget är spänningssatt under själva monteringsarbetet.

Det kan vem som helst göra, man flyttar befintliga kablar från gamla mätaren till nya i samma ordning, lätt som en plätt.
Tydligen inte så lätt enligt bilden, iså fall hade inte tråden funnits.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad? Nu hänger jag inte med.

@snaggletooth skriver "Och ja, "Mätarbytesteknikern" har alltså lämnat det så här!" och på bilden ligger locket nedanför mätaren så jag trodde, felaktigt har det visat sig, att locket inte var ditsatt.
Ja, och min poäng var mer att anläggningen i stort lämnades i ett icke fungerande skick p.g.a. total avsaknad av funktionskontroll bl.a.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Väldigt stor skillnad på att lägga rör eller gräva ned kabel med att montera driftsatt el kan jag tycka men inser att jag inte tänker och tycker som vissa andra i denna tråd!
Oklart vad du tycker. För min del tycker jag att det är orimligt att inte nämnda okvalificerade montagejobb är fritt fram för vem som helst att göra. Dessutom tycker jag det är mycket märkligt att för de mer kvalificerade jobben ställa krav på anknytning till ett företag genom egenkontrollprogrammet utan att ställa några som helst krav på utbildning eller kunskap på den som utför jobbet.

R Janu78 skrev:
Han skriver i alla fall en massa ursäkter eller vad du vill kalla det för.
Han skriver att det är vanligt och tillåtet att folk som inte är elektriker byter elmätare om papperna är i ordning. Tolkar du det som att ursäkta okunniga montörer så tolkar vi honom olika.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Janu, du har tappat spåret här. Lägg ned.
Ja pappa
 
  • Haha
helder
  • Laddar…
R
A Avemo skrev:
Oklart vad du tycker. För min del tycker jag att det är orimligt att inte nämnda okvalificerade montagejobb är fritt fram för vem som helst att göra. Dessutom tycker jag det är mycket märkligt att för de mer kvalificerade jobben ställa krav på anknytning till ett företag genom egenkontrollprogrammet utan att ställa några som helst krav på utbildning eller kunskap på den som utför jobbet.


Han skriver att det är vanligt och tillåtet att folk som inte är elektriker byter elmätare om papperna är i ordning. Tolkar du det som att ursäkta okunniga montörer så tolkar vi honom olika.
Han skrev:

Han var kanske inte klar? Skulle komma tillbaks nästa dag och koppla rätt och sätta på locket?

Om det inte är det så vet jag inte vad som är!
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.