Hej,

Vi satte in Daikins motsvarande i våras! Vi är grymt nöjda. Så mkt finare än motsvarande på väggen med synliga kanaler etc.
 
Jag funderar starkt på något sånt att sätta upp i taket. Har man som jag nästan inget väggutrymme känns det som en bra lösning. Hur stort hus har du att värma? Har du en sån takkassett? Vad har du för utedel?
 
Vi har ett rätt stort hus med bergvärme, men installerade dem enbart för att kunna kyla ner 3 stycken sovrum på sommaren. Vår utedel fungerar ihop med 3 innerdelar. Exakt modell vet jag dessvärre inte här och nu.
 
J JonasSun skrev:
Vi har ett rätt stort hus med bergvärme, men installerade dem enbart för att kunna kyla ner 3 stycken sovrum på sommaren. Vår utedel fungerar ihop med 3 innerdelar. Exakt modell vet jag dessvärre inte här och nu.
Var det någon speciell anledning till att det blev just Daikin?
 
Det var väldigt svårt att hitta några som installerade system med takkassetter för privatpersoner överhuvudtaget. När man googlar så hittar man en del, men det mesta finns inte tillgå i Sverige. Panasonics system var t ex kört.

Daikins kassetter var som tur var relativt "diskreta". Vi är väldigt nöjda med funktionen och installationen (som blev i det närmaste osynlig utöver själva kassetterna, men kan inte svara på hur de skulle fungera för uppvärmning.
 
A
M Mickey Mouse skrev:
Jag har väldigt lite väggyta i huset att sätta upp en "vanlig" innerdel till en luftvärmepump. Och undrar om någon som satt in en sån här eller något liknande? Vad tycker ni i så fall, bra, dåligt eller andra tankar?

[länk]​

Jag monterar mitsubishis takkassetter och tycker de är väldigt genomtänkta de har olika men den som jag håller på med nu är SLZ-M
Takkassetter har många fördelar men är dyrare och har betydligt dyrare installation. Har man plats och peningar så är detta att föredra
 
H
Kolla in golvmodell, om det skulle fungera.

Dojo heter den från mitsubishi
 
electroluxaren skrev:
Jag monterar mitsubishis takkassetter och tycker de är väldigt genomtänkta de har olika men den som jag håller på med nu är SLZ-M
Takkassetter har många fördelar men är dyrare och har betydligt dyrare installation. Har man plats och peningar så är detta att föredra
Monterar du dom för värme? Hur stort ska du i så fall värma och med hur många kassetter? Plats i taket har jag. Från "vanliga" innerdelar leds ju kondensvattnet ut genom väggen. Hur löser man det på en takkassett?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Kolla in golvmodell, om det skulle fungera.

Dojo heter den från mitsubishi
En golvmodell som t ex Dojo vore ju bra om man tänker på att en sån blåser värmen ut över golvet. Det är ju där man vill ha värmen, alla fall jag. Har du en sån själv, vad tycker du den fungerar i så fall?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
M Mickey Mouse skrev:
Monterar du dom för värme? Hur stort ska du i så fall värma och med hur många kassetter? Plats i taket har jag. Från "vanliga" innerdelar leds ju kondensvattnet ut genom väggen. Hur löser man det på en takkassett?
både kyla och värme förståss
finns i tre storlekar beroende på förutsättningar
kondensvattnet pumpas ut mha en inbyggd pump
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
M Mickey Mouse skrev:
En golvmodell som t ex Dojo vore ju bra om man tänker på att en sån blåser värmen ut över golvet. Det är ju där man vill ha värmen, alla fall jag. Har du en sån själv, vad tycker du den fungerar i så fall?
vad man väljer för innedel beror ju helt på förutsättningarna
skillnade gol vs tak är ju att det ofta finns inredning som är ivägen för golvmodellen men saknas för tak dito
 
electroluxaren skrev:
vad man väljer för innedel beror ju helt på förutsättningarna
skillnade gol vs tak är ju att det ofta finns inredning som är ivägen för golvmodellen men saknas för tak dito
Ja det är ju så i mitt hus att det är väldigt dåligt med plats på väggar för en innedel. Därför som jag tycker att dom här takkassetterna är intressanta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.