Vi har haft problem i några månader med att vi får riktigt varmt vatten i en halv minut när man startar kran eller dusch, men därefter blir det ljummet.

Jag kollade värmepumpen och den visar inget felmeddelande.

Är det någon som har något tips? Annars får jag ringa firma.

IVT Greenline HT Plus C. Installerad med jordvärme 2005.

Servades senast december 2022. Bytade då expansionskärl, säkerhetsventil, värmebärarpump och 3 st flexslang.
 
Redigerat:
Kolla alla rören från termostatblandarna, när det händer, kan nämligen vara så att en backventil på inkommande varmvatten läcker så att det kommer in kallvatten i varmvattenledningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kolla alla rören från termostatblandarna, när det händer, kan nämligen vara så att en backventil på inkommande varmvatten läcker så att det kommer in kallvatten i varmvattenledningen.
Du menar om det finns en läcka på ett element eller från duschblandare? Det finns tyvärr inte så det är inte det. Eller vad menade du, bara så jag förstår :)
 
Det är internt i blandare, närmare bestämt i varmvattenanslutningen som backventilen sitter, om det är en termostatblandare som är boven.

Det kan även vara dykröret i varmvattenberedaren som har gått av, då blandas kallt och varmt vatten precis vid anslutningen i VVBn.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är internt i blandare, närmare bestämt i varmvattenanslutningen som backventilen sitter, om det är en termostatblandare som är boven.

Det kan även vara dykröret i varmvattenberedaren som har gått av, då blandas kallt och varmt vatten precis vid anslutningen i VVBn.
Kan jag som amatör ta reda på om det är fallet, eller behöver man öppna blandaren för att ta reda på det (dvs kalla på VVSare).

Bara för att vara säker, med "termostatblandare" menar du just den i duschen, eller också andra?
 
Uppdatering :)

Senast var ju rörmokare här, som konstaterade att felet fanns i alla kranar och att det därför inte var ett vvs-problem utan fel på värmepumpen.

Hade service på värmepumpen idag som hittade felet - men inte på värmepumpen.

Mina vänners elkostnad ökade från 3000 i november till 6000 prognos december, medan min var 1500 november och till nästan 8000 kr prognos december. Orimligt.

Det visade sig att värmepumpen funkar som den ska, men att det är ett fel på kranen i tvättstugan. Inuti den kranen läcker det in kallvatten till varmvattnet.

Det gör att när startar dusch eller kran var som helst i huset så kommer varmvattnet som står i rören. Sen börjar vattnet cirkulera i rören, kallvatten går in i varmvattenröret i tvättstugan, det kommer kallt vatten i duschen.

Då känner värmepumpen det, startar elpatronen för att skicka ut mer och mer varmvatten. Vi duschar fortfarande kallt men elräkningen för elpatronen blir snordyr för den går igång i princip varje gång vi startar vattnet.

Nu har vi stängt av kranen i tvättstugan så länge, så för första gången på länge kan vi duscha varmt, och elförbrukningen ska gå ner.

Celebrations 🤩
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.