S Susanne -68 skrev:
Jag vet inte om det var här jag skrev det, en katt kan du skrämma med vatten och rop, en katt glömmer inte, den kommer inte tillbaks om den har blivit ordentligt skrämd, får du in vattenstrålen på katten så vet den. Katten fattar.
Enligt detta forums regler är vi djurvänner. Katten kanske får trauman om jag skriker åt den eller slänger, sprayar eller sprutar vatten på den, det kan jag nog inte ta på mitt samvete.

Om jag nån gång skulle få problem med grannens rök går jag väl dit och talar om det, förmodligen har elden dock blivit så varm så ingen rök syns eller känns när jag fått på mig skorna och gått de 300m till grannen.
Gissar att grannen skulle komma hit och prata med mig om röken när jag tänder upp skulle synas eller kännas på hans fastighet, han kommmer iaf om han vill låna byggställningen eller om de vill bjuda in till kräftskiva.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Enligt detta forums regler är vi djurvänner. Katten kanske får trauman om jag skriker åt den eller slänger, sprayar eller sprutar vatten på den, det kan jag nog inte ta på mitt samvete.

Om jag nån gång skulle få problem med grannens rök går jag väl dit och talar om det, förmodligen har elden dock blivit så varm så ingen rök syns eller känns när jag fått på mig skorna och gått de 300m till grannen.
Gissar att grannen skulle komma hit och prata med mig om röken när jag tänder upp skulle synas eller kännas på hans fastighet, han kommmer iaf om han vill låna byggställningen eller om de vill bjuda in till kräftskiva.
Jag har ca 40 m till under höst-vår varjedag eldande granne. Idag har vår gata legat i smog hela dagen, kikade ut och fortfarande röklock över gatan. Idag har röken kommit in i huset, suck. Självklart vet grannen om att eldningen störs. Och det blir jag vred på att hänsyn inte tas. Och när vi klagat direkt till grannen har den eldat ännu mer så vår situation är svår att hantera.

Om jag hade 300 m till eldande granne så skulle jag inte bli störd. Jag tror inte det i alla fall.

Det är meningen att katten ska få ett trauma så den inte besöker ett ställe den inte är välkommen till. Ja jag har 15 utekatter, skoja bara, jag har 2. Jag är djurvän. Jag uppmanar inte till att bära hand på katt, det är oacceptabelt. Jag har själv fått skrämma iväg andras katter som gjort ofog här.

Jag kommer inte skriva nåt mer i denna tråd. Jag orkar inte med bygg och company.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
I
B berraX skrev:
Susanne, jag har tagit kväll.

Men måste ändå fråga....hur är det med katterna och grannarna som nämndes en bit upp.....

Inte samma sak? Jovisst är det så. Bara med andra berörda.
Ja precis, du "tog kväll" 2 timmar sen, så vad gör du här? ;)

Men ja, det är ganska stor skillnad på katter och luftförorening. Katter kan du stänga ute från ditt hus, katter kan man skrämma iväg relativt enkelt, katter kommer inte bryta ner din hälsa över tid m,m, m,m. Om någon eldar, framförallt dåligt så finns det bara 1 vis att skydda sig på och det är att åka hemifrån. Visst man kan gå in i sitt hus och stänga dörrar och fönster men många hus har i dag aktiv ventilation så då tar röken sig in ändå.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Om någon eldar, framförallt dåligt så finns det bara 1 vis att skydda sig på och det är att åka hemifrån.
Men varför skulle man acceptera att någon eldar dåligt? Man har tillräckligt med torr ved,l ämplig eldstad och gott om luft, blir någon trots det störd pratar man med sin granne och ser till att störningen minskar eller upphör.

Teoretiskt skulle man väl kunna skaffa luftfilter eller flytta sitt friskluftsintag om någons rök vid uppstart av vedeldning,kolgrillning eller en ny busshållplats eller en pendlarparkering utanför tomtgränsen medför mer partiklar i luften än vad man haft förut?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ja precis, du "tog kväll" 2 timmar sen, så vad gör du här? ;)

Men ja, det är ganska stor skillnad på katter och luftförorening. Katter kan du stänga ute från ditt hus, katter kan man skrämma iväg relativt enkelt, katter kommer inte bryta ner din hälsa över tid m,m, m,m. Om någon eldar, framförallt dåligt så finns det bara 1 vis att skydda sig på och det är att åka hemifrån. Visst man kan gå in i sitt hus och stänga dörrar och fönster men många hus har i dag aktiv ventilation så då tar röken sig in ändå.
Du har rätt, det var svagt.
Det blev bara FÖR frestande.....

Men NU skall jag gå vidare i livet. TS blir knappast klokare av det här längre.

Ha det bra!
 
J Johnsson 56 skrev:
Menar jag att han tycker synd om mig ?
Nej, jag retades med dig för du verkar förutsätta att ett stort hus är eftersträvansvärt.

(Har du ett garage på 100+ kvadrat så skulle jag däremot vara jäkligt avundsjuk.)
 
Guzzi Guzzi skrev:
Nej, jag retades med dig för du verkar förutsätta att ett stort hus är eftersträvansvärt.

(Har du ett garage på 100+ kvadrat så skulle jag däremot vara jäkligt avundsjuk.)
Nej, garaget är bara på 50 kvm. Men du visar ju själv hur det ligger till med avundsjukan. I varje fall i ett så litet samhälle på landet som jag bor. Jag är byggmästare och när jag köpte huset för 35 år sedan, så var det aldrig meningen att vi skulle bo i det stora huset, men det blev så. På den tiden köpte mitt företag rivningsobjekt, renoverade och sålde.
 
J Johnsson 56 skrev:
Nej, garaget är bara på 50 kvm. Men du visar ju själv hur det ligger till med avundsjukan. I varje fall i ett så litet samhälle på landet som jag bor. Jag är byggmästare och när jag köpte huset för 35 år sedan, så var det aldrig meningen att vi skulle bo i det stora huset, men det blev så. På den tiden köpte mitt företag rivningsobjekt, renoverade och sålde.
För mig vore det ideala nog att ha ett hus på 50 kvadrat och ett garage på 400... men fy farao vad skräp jag skulle samla på mig då. Så det är nog tur att både hus och garage är litet här. Lätt att värma upp med en kamin också (för att vara lite OT).
 
Guzzi Guzzi skrev:
För mig vore det ideala nog att ha ett hus på 50 kvadrat och ett garage på 400... men fy farao vad skräp jag skulle samla på mig då. Så det är nog tur att både hus och garage är litet här. Lätt att värma upp med en kamin också (för att vara lite OT).
Ja, det är otroligt lätt att samla på sig när man har ett stort hus. Källaren här är på 125 kvm och där var fullsmockat med grejer, men där brann det för 2 år sedan, så då försvann det mesta. Det var nästan skönt.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Ja, sanningen är verkligen illa hörd. Du följer givetvis inga andra lagar och det är såna som du som definitivt inte ska ge råd till andra.

Pelleplutt78 ts, jag sa att detta är ett känsligt ämne och nu kan du se själv.

Såna som mukethebike blev galna och skickade vedklabbar till myndigheter och regeringen när de 2019 ville införa en restriktiv lag om småskalig fastbränsleeldning och var så hotfulla att myndigheterna tvingades backa.

Myndigheterna vill spara 60 miljarder i kostnader för människoliv
Men det galna eldarsläktet tänker bara på sig själv. Men eftersom de orsakar så mycket elände borde kanske vården säga stopp - ingen vård förrän du slutar elda. Som de säger till rökare; vi opererar inte förrän du slutat röka.

Och sen är det ju så i det stora hela att sotet från eldningen smälter isarna på Arktis. Ett bra släkte de där aggressiva eldarna, eller?
Dyngprat! Snart så kommer du att komma dig fast i vägbanan!
 
magnuse74 magnuse74 skrev:
Byt ventilation... Problemet är inte grannens utan ditt.
Du har inte någon kunskap om ventilation kan man utläsa av ditt svar. Eftersom Marlen Eskilsson tog bort min förra kommentar får jag väl skriva igen.
Ventilation behövs för att ny lyft ska byta ut gammal, har du dessutom mekanisk ventilation FÅR du inte stänga av den med risk för mögelskador mm.
Din kommentar visar även stor brist på empati för någon som upplever problem med andra som förpestar ens tillvaro i hus och hem. Kanske borde du ( och Marlen Eskilsson) läsa på om detta område…
 
  • Haha
magnuse74
  • Laddar…
magnuse74 magnuse74 skrev:
Byt ventilation... Problemet är inte grannens utan ditt.
Byta till vad? Ingen vill byta till sämre ventilation! Byt granne istället!
 
  • Gilla
Kaptenz
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Susanne -68 skrev:
Jag tror att de som gnäller på vedeldning har blivit utsatt för det på ett olämpligt vis. Själv kan jag vara i grannens rök ca en timme, sedan blir jag så illamående att jag bara måste ha frisk luft. Att ha hostat och harklat under den timmen har gått bra. Jag vill gärna vara ute i trädgården men kan inte välja när, eftersom jag ofta måste vara i rök som är jobbig. Så det där med luktkänsliga personer får du leta efter nån annanstans än i den här tråden.
Hur man uppfattar lukten av vedrök varierar uppenbarligen mellan individer. Många tycks associera den med något positivt medan andra som du känner äckel och blir illamående.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur man uppfattar lukten av vedrök varierar uppenbarligen mellan individer. Många tycks associera den med något positivt medan andra som du känner äckel och blir illamående.
Absolut men framförallt är rök från vedeldning dåligt för människa och miljö och inte helt sällan kan det framkalla andningsproblem. Själv har jag inget emot doften om det görs på rätt vis men däremot vill jag kunna andas normalt vilket ibland blir svårt med mycket vedeldande.

Har man bjudning vill man absolut inte sitta med sitt sällskap i ett rökmoln eller för den delen doften av det, det borde säga sig själv. Har man svårt att förstå det så har man troligen aldrig råkat ut för det.
 
Claes Sörmland
I Ironside skrev:
Absolut men framförallt är rök från vedeldning dåligt för människa och miljö och inte helt sällan kan det framkalla andningsproblem. Själv har jag inget emot doften om det görs på rätt vis men däremot vill jag kunna andas normalt vilket ibland blir svårt med mycket vedeldande.

Har man bjudning vill man absolut inte sitta med sitt sällskap i ett rökmoln eller för den delen doften av det, det borde säga sig själv. Har man svårt att förstå det så har man troligen aldrig råkat ut för det.
Ja, det säger sig självt. Jag tror att de flesta har upplevt rök från ved. Jag tror nästan ingen har svårt att förstå det, det låter inte som en rimligt. Men att toleransen för röklukt varierar stort mellan individer är en faktor som nog inte alla uppfattar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.