Hej,

Vi har problem med fukt på vinden. Fick diagnosen att plåten runt skorstenen (över tegelpannorna) inte är tillräckligt bred. Någon som har erfarenhet kring detta? Hur bred plåt ska behövas?

Tack,

Daniel
 
Mats-S
Bred nog att avsluta minst över hälften på första ränndalen på pannan som ligger bredvid.
Bilder?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel Riccius skrev:
Hej,

Vi har problem med fukt på vinden. Fick diagnosen att plåten runt skorstenen (över tegelpannorna) inte är tillräckligt bred. Någon som har erfarenhet kring detta? Hur bred plåt ska behövas?

Tack,

Daniel
Jag skulle säga att den ska täcka minst en ränndal, kan du lyfta plåten? Ligger den dikt an pannorna?

Mvh Janne
 
R
D Daniel Riccius skrev:
Hej,

Vi har problem med fukt på vinden. Fick diagnosen att plåten runt skorstenen (över tegelpannorna) inte är tillräckligt bred. Någon som har erfarenhet kring detta? Hur bred plåt ska behövas?

Tack,

Daniel
Har du bilder på skorsten och taket runt den?
 
Tack för svaret. Se bilen. Tänker att det är två frågor: plåtens bredd och hur långt pannan är inskjuten under? Undrar också om det verkligen rinner undan från nockpannan?
 
  • Tegeltak, skorsten, antennkabel, bostadshus i bakgrunden, skadad plåt, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
D Daniel Riccius skrev:
Tack för svaret. Se bilen. Tänker att det är två frågor: plåtens bredd och hur långt pannan är inskjuten under? Undrar också om det verkligen rinner undan från nockpannan?
D Daniel Riccius skrev:
Tack för svaret. Se bilen. Tänker att det är två frågor: plåtens bredd och hur långt pannan är inskjuten under? Undrar också om det verkligen rinner undan från nockpannan?
Ja du behöver veta om det är en hel ränndal innanför plåten? Annars driver vattnet in.
 
R
D Daniel Riccius skrev:
Tack för svaret. Se bilen. Tänker att det är två frågor: plåtens bredd och hur långt pannan är inskjuten under? Undrar också om det verkligen rinner undan från nockpannan?
Du kan lyfta på nockpannan för att se, jag skulle vika upp plåten under nockpannan så att vattnet inte driver in under.
 
D Daniel Riccius skrev:
Tack för svaret. Se bilen. Tänker att det är två frågor: plåtens bredd och hur långt pannan är inskjuten under? Undrar också om det verkligen rinner undan från nockpannan?
Jag tycker det ser ut som du behöver en ny huv, kontakta din lokala plåtslagare.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Jag tycker det ser ut som du behöver en ny huv, kontakta din lokala plåtslagare.
Ja det är det bästa om han har råd.
 
I sidled, den sida man ser är det tillräckligt ochäven ndråt, uppåt är det lite mer tveksamt om det kanske kan halka in vatten om det nu inte är en uppvikt kant under nockpannorna
 
R Janu78 skrev:
Ja det är det bästa om han har råd.
Kostar en huv monterad och klar 10 papp? minsta vattenskada i bostaden under lär kosta betydligt mer om man lejer bort återställningen och vad jag vet gäller ingen försäkring för regnvatten inträngande uppifrån taket.
 
Mats-S
D Daniel Riccius skrev:
Vi har problem med fukt på vinden
Tror inte på förklaringen att den där huven och plåten är rotorsaken till fuktproblem på vinden. Dom få dropparna som kommer in där försvinner direkt om vinden är korrekt ventilerad.
Att det finns brister på huv och plåt må så vara, men är det orsaken så är inte det lösningen. Då finns det större problem på den vinden med ventilationen.
Kolla på bilden, vinden är ju gigantisk i förhållande till den lilla sträckan med plåten, så då måste det vara lokala fuktproblem som TS skriver om?

Och diagnosen att plåten inte är tillräckligt bred är orsaken till fuktproblemen är löjeväckande, vem sjutton var det som ställde den diagnosen?

... men som vanligt med reservation att jag inte varit på plats, bara utgår ifrån text och bilder ;-)
 
Redigerat:
R
Mats-S Mats-S skrev:
Tror inte på förklaringen att den där huven och plåten är rotorsaken till fuktproblem på vinden. Dom få dropparna som kommer in där försvinner direkt om vinden är korrekt ventilerad.
Att det finns brister på huv och plåt må så vara, men är det orsaken så är inte det lösningen. Då finns det större problem på den vinden med ventilationen.
Kolla på bilden, vinden är ju gigantisk i förhållande till den lilla sträckan med plåten, så då måste det vara lokala fuktproblem som TS skriver om?

Och diagnosen att plåten inte är tillräckligt bred är orsaken till fuktproblemen är löjeväckande, vem sjutton var det som ställde den diagnosen?

... men som vanligt med reservation att jag inte varit på plats, bara utgår ifrån text och bilder ;-)
Men det är orsaken till inläckage kanske och det är illa någ.
 
Har installerat Trygghetsvakten Vind sedan ca ett år sedan. Fuktfirman har varit och mätt fuktkvoten i råsponten och säger att den är hög runt skorstenen.
 
R
D Daniel Riccius skrev:
Har installerat Trygghetsvakten Vind sedan ca ett år sedan. Fuktfirman har varit och mätt fuktkvoten i råsponten och säger att den är hög runt skorstenen.
Det är någ klokt att byta ut skorstenen och laga det fuktskadade undertill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.