Jag vänder mig till er med en fråga angående ett nyligen utfört saneringsjobb på min vind och skulle uppskatta era erfarenheter och råd.

Enligt offerten skulle följande åtgärder genomföras:

  1. Borttagning av befintlig isolering.
  2. Läggning av ny ångbroms.
  3. Oxidationstvätt av råsponten med Penetrox (ingen blekningseffekt). Mekanisk bearbetning av råsponten på hela vinden (50 kvm).
  4. Sprutning av lösull med en tjocklek på 40 cm.
Jag har bifogat bilder på råsponten dagen före lösullsinsprutningen och noterade att det inte verkade vara sanerat korrekt. Jag påpekade detta för entreprenören, men jag känner mig osäker på om arbetet verkligen har utförts på ett tillfredsställande sätt.

Vad tycker ni baserat på beskrivningen och bilderna? Är det något specifikt jag bör be entreprenören om att klargöra eller åtgärda?

Tack på förhand för era insikter och råd!
 
  • Trätak med mögelskador, isolering synlig, silverfärgade spikar, fotograferat i snedvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, isolering synlig, spikar, vit plastduk med text. Konstruktionsarbete eller renovering pågår kanske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med mögel och isoleringsskum, synlig skada och fuktpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindbjälklag med synlig form, isolering syns undertill, träkonstruktion, vissa stående reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med träbjälkar, isolering, och en reflektorplatta under taksparrna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser du någon skillnad på råsponten mot hur det såg ut innan sanering? Ser ju spontant inte ut som att man gjort något med den. Vad är avtalat egentligen? Vad menar dom med "mekanisk bearbetning"?
 
Centano Centano skrev:
Ser du någon skillnad på råsponten mot hur det såg ut innan sanering? Ser ju spontant inte ut som att man gjort något med den. Vad är avtalat egentligen? Vad menar dom med "mekanisk bearbetning"?
Ser ut som tidigare. När jag frågade vad mekanisk bearbetning innebar fick jag svaret att man sprutar ut kemikalier med en tryckspruta för att sedan använda en borste för att bearbeta in kemikalierna i ytan.
 
Om vi bortser från vad jag tycker om saneringsvätskor så ser det ju inte ut som att de bearbetat all råspont, eller har de medvetet lämnat getingbona?

Sen en följdfråga. Är det utrett varför det blivit sådan påväxt i första hand och har riskerna med att isolera vinden ytterligare hanterats?
 
Centano Centano skrev:
Om vi bortser från vad jag tycker om saneringsvätskor så ser det ju inte ut som att de bearbetat all råspont, eller har de medvetet lämnat getingbona?

Sen en följdfråga. Är det utrett varför det blivit sådan påväxt i första hand och har riskerna med att isolera vinden ytterligare hanterats?
All råspont ska ha bearbetats enligt offerten. Jag frågade om detta verkligen hade gjorts eftersom det finns gamla getingbon och liknande kvar på råsponten. fick något huxflux svar om han var säker på att getingboen är obebodda.

Vinden var tidigare en kallvind utan ångbroms och med öppna takfotar. Orsaken till mögelpåväxten var att ånga sipprade upp på vinden genom boytan. De har nu lagt ångbroms, täppt igen takfoten med stenullsisolering från insidan och installerat en avfuktare
 
Är duken dragen över bjälkarna? Är det inte risk för kondens på översidan då eftersom den hamnar så långt ut (kallt)? Tvärsnitt av väggisolering, korrekt mot felaktig, risk för kondens och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Är duken dragen över bjälkarna? Är det inte risk för kondens på översidan då eftersom den hamnar så långt ut (kallt)?
Centano Centano skrev:
Är duken dragen över bjälkarna? Är det inte risk för kondens på översidan då eftersom den hamnar så långt ut (kallt)? [bild]
Duken är dragen över vissa balkar. Låter som jag bör ta in någon som besiktigar arbetet. Kanske fanns en tanke med alla lösull?
Centano Centano skrev:
Är duken dragen över bjälkarna? Är det inte risk för kondens på översidan då eftersom den hamnar så långt ut (kallt)? [bild]
Dragen över de flesta balkar, men inte alla. Låter som jag bör ta in en oberoende besiktningsman för att kontrollera arbetet. Lite jobbigt med all lösull bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.