Hej

Jag behöver hjälp med att räkna på att växla av en bärande vägg i en villa.
Jag har endast hittat Bjerking och vill gärna hitta ett par alternativ eftersom fler uppdrag kommer att följa.

Mvh John
 
J JohnyS skrev:
Hej

Jag behöver hjälp med att räkna på att växla av en bärande vägg i en villa.
Jag har endast hittat Bjerking och vill gärna hitta ett par alternativ eftersom fler uppdrag kommer att följa.

Mvh John
Hej John!

Hittade du några konstruktörer i Uppsala? Är själv på jakt.

Mvh,

Mattias
 
Hej!

Följer upp på denna tråd:

Kan ni rekommendera en konstruktör i Uppsala?

Mvh, Erik
 
J jamstorp skrev:
Hej!

Följer upp på denna tråd:

Kan ni rekommendera en konstruktör i Uppsala?

Mvh, Erik
Vad gäller det för uppdrag?
 
T ToreJ01 skrev:
Vad gäller det för uppdrag?
Överse sättningar i enfamiljshus från 50-talet samt föreslå stabilisering vid renovering. I senare skede ge förslag på konstruktion vid utbyggnad.
 
J jamstorp skrev:
Överse sättningar i enfamiljshus från 50-talet samt föreslå stabilisering vid renovering. I senare skede ge förslag på konstruktion vid utbyggnad.
Om det gäller sättningar, instabilitet i mark så har jag nog inte kompetensen.
Huset kan jag kolla på utan kostnad tills jag ser vad det handlar om.
Om det är intressant, skicka nåt underlag.
 
T ToreJ01 skrev:
Om det gäller sättningar, instabilitet i mark så har jag nog inte kompetensen.
Huset kan jag kolla på utan kostnad tills jag ser vad det handlar om.
Om det är intressant, skicka nåt underlag.
Tack för erbjudandet! Befinner du dig i Uppsalaregionen? Jag har en teori kring hur sättningen kan ha gått till och i dagsläget söker jag nog mest råd för hur jag bör gå vidare. Enklast förklara vid hembesök.
 
J jamstorp skrev:
Tack för erbjudandet! Befinner du dig i Uppsalaregionen? Jag har en teori kring hur sättningen kan ha gått till och i dagsläget söker jag nog mest råd för hur jag bör gå vidare. Enklast förklara vid hembesök.
Gällde det marken eller huset?
Mark ger jag mej inte på.
 
T ToreJ01 skrev:
Gällde det marken eller huset?
Mark ger jag mej inte på.
Först behöver jag ta mig an marken, helt klart. Vilken profession är det jag behöver? Geotekniker? Efter det planerar vi renovera huset och se över om de sprickor som uppstått behöver åtgärdas rent konstruktionsmässigt.
 
J jamstorp skrev:
Först behöver jag ta mig an marken, helt klart. Vilken profession är det jag behöver? Geotekniker? Efter det planerar vi renovera huset och se över om de sprickor som uppstått behöver åtgärdas rent konstruktionsmässigt.
Om markförhållandena inte är kända kan det bli en del jobb att reda ut detta.
Ta dit en grävmaskin och göra några provgropar och låta nån kunnig bedöma skikten låter billigast.
Är huskroppen med källare?
Trästomme ełler murat?
 
T ToreJ01 skrev:
Om markförhållandena inte är kända kan det bli en del jobb att reda ut detta.
Ta dit en grävmaskin och göra några provgropar och låta nån kunnig bedöma skikten låter billigast.
Är huskroppen med källare?
Trästomme ełler murat?
Tack för tipsen! Huset är ritat av en arkitekt utefter sluttningstomten och är byggt 1952 i lättbetong med fasadtegel och är med källare. Ena delen av huset står på berg emedan den andra troligtvis står på glacial lera. Jag tror det har gett upphov till skillnader i sättningar och de sprickor vi observerar i mitten av huset. Garaget som är byggt bredvid på fristående platta uppvisar inte alls några tecken på sättningar. Förra ägaren fyllde i och putsade till nästintill samtliga tecken på rörelser innan försäljning, men vi har nu efter ett halvår i huset förstått vad som måste ha hänt. Nu vill vi ändå investera i huset, t.ex. genom en ombyggnad, men vill först förstå vad som behöver göras åt bärighet i termer av mark och konstruktion.
 
J jamstorp skrev:
Tack för tipsen! Huset är ritat av en arkitekt utefter sluttningstomten och är byggt 1952 i lättbetong med fasadtegel och är med källare. Ena delen av huset står på berg emedan den andra troligtvis står på glacial lera. Jag tror det har gett upphov till skillnader i sättningar och de sprickor vi observerar i mitten av huset. Garaget som är byggt bredvid på fristående platta uppvisar inte alls några tecken på sättningar. Förra ägaren fyllde i och putsade till nästintill samtliga tecken på rörelser innan försäljning, men vi har nu efter ett halvår i huset förstått vad som måste ha hänt. Nu vill vi ändå investera i huset, t.ex. genom en ombyggnad, men vill först förstå vad som behöver göras åt bärighet i termer av mark och konstruktion.
Om du vill kan jag göra en 3d skiss på huset. Den kan man sen använda för förändring/utbyggnad.
 
J jamstorp skrev:
Överse sättningar i enfamiljshus från 50-talet samt föreslå stabilisering vid renovering. I senare skede ge förslag på konstruktion vid utbyggnad.
Tobbe på http://www.geostatik.se/ håller till i Uppsala och kan både mark och konstruktion.
 
M McTompa skrev:
Tobbe på [länk] håller till i Uppsala och kan både mark och konstruktion.
Tack för rekommendationen! Jag kontaktar honom på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.