Hej, har tagit bort gips på ena sidan av väggen för isolera och sedan sätta tillbaka nytt gips.
Baksidan av gipset som jag inte tänkt byta ser ut som på bilderna.
Är det normalt? Vad är det? Är det skadligt?

Mvh en ny medlem på forumet.
 
  • Renoveringsarbete pågår, avskalade väggar, synliga reglar, röra på golvet, några byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vattenskador och mögelliknande fläckar; behov av renovering eller rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Är det papperet på gipsen som är borta, svårt att se på bilderna men du som kan känna på ytan kan nog avgöra det?
I så fall så är det nog en ursprunglig skada, dålig förvaring eller hantering innan gipsen sattes upp. Har det hållit i alla år hitintills så låt det bara vara som det är :)
 
Pappret är kvar, tar jag en kniv och skär bort det missfärgade så kommer det vita gipset fram.
När man känner med handen så är det nästan så det missfärgade sticker ut lite som en utbuktning fast väldigt lite, nån millimeter kanske.

Man blir ju lite orolig att det ska vara mögel eller fuktskada eller liknande och det vore bra att veta innan man isolerar och stänger igen det.
 
Svårt att säga med de suddiga bilderna, men det verkar vara så att skivorna har "limmat" ihop sig och att papperet har rivits loss från en skiva och hamnat på en annan skiva. alldeles för symmetriskt för att vara något organiskt.
 
Är inte det där bara märken i pappen på baksidan av att man oförsiktigt kanat skivorna över varandra.
 
Då får jag tacka för svaren, verkar som att det inte är någon hälsofara, misstänker att det kan vara nån skada eller papper som fastnat när skivorna legat på varandra innan montering som ni varit inne på så kommer isolera och gipsa igen väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.