ok, får testa det, det gick bara så förbålt trögt att få ner den. nu 2 dygn efter eldningen av tanken till ca 85 grader (oisolerad 4250 liter) så är tanktempen på 60 ° och tempen i garaget på 35°:cool:
 
jag sotade med viskan som går svintrögt fast jag trycker ner den i botten, hittade en "gammal" viska med samma diameter som jag satte på skruvdragaren, det gick superbra att sota med den och går mycket snabbare å så blir det rent åxå, vilket det inte blir med medskickad viska om man nu inte vill stå å kämpa med den i 5 minuter per tub...
 
Den medföljande viskan till min V33'a passar perfekt, nästan så att den går lite för lätt för man får dra flera ggr för att det skall synas att det tagit varvet runt i tuberna. Pellefant, ring och prata med Mats Långberg på Trebema. En trevlig prick som bör kunna svara på om det är normalt att det går så trögt frö dig.
Kanske är det diametern på tuberna som varierar samt svetssömen i änden på tuben?
Går det bara trögt i ändarna eller är hela tuben trång?
 
alla tuberna är lika trånga hela vägen... hur gör man för att få rent väggarna i pannan? eller brinner tjäran/sotet bort eftersom?eller ska man låta de vara?
iofs finns det ett sätt som jag testade i en annan panna- gassvetsen och elda på med. det funkade

nu ska jag snart testa om kulvertladdningsautomatiken jag byggt funkar, för tillfället kör jag laddpumpen mha en "äggklocketimer" från clas o. jag har en liten självcirkulation i kulverten, är ju både bra och dåligt- blir lite förluster men samtigt så är den lite varm...
 
pellefant skrev:
alla tuberna är lika trånga hela vägen... hur gör man för att få rent väggarna i pannan? eller brinner tjäran/sotet bort eftersom?eller ska man låta de vara?
iofs finns det ett sätt som jag testade i en annan panna- gassvetsen och elda på med. det funkade

nu ska jag snart testa om kulvertladdningsautomatiken jag byggt funkar, för tillfället kör jag laddpumpen mha en "äggklocketimer" från clas o. jag har en liten självcirkulation i kulverten, är ju både bra och dåligt- blir lite förluster men samtigt så är den lite varm...
Jag brukar dra några drag i vedutrymmet med det rektangulära sotverktyg som följde med pannan, men det är ju svårt att få bort på fram och bakvägg. Eftersom jag kör växelbruk och ibland stoppar i pelletsaggregatet så tar det hand om tjäran så det blir rent i vedutrymmet. Eftersom tjäran i vedutrymmet inte påverkar vare sig prestanda eller säkerhet i anläggningen så tror jag att det lugnt kan sitta där. Är någon av annan åsikt?
 
Det är väl bara att ni läser installationsmanualen (finns på hemsidan om ni inte fick med nån) el nån annan panntillverkares instruktioner, Tjäran behöver man inte ta bort utan den brinner upp eftersom... :)
 
Rent skall det vara, jag använder en färgskrapa av fabrikat Anza som har ett löst skär som går att slipa om vill ha det vasst. Funkar kanon överallt i pannan.
Verkningsgraden försämras ju inte om man håller pannan ren invändigt från sot och ev. tjära. Helst skall man ju elda så att tjära inte hamnar på pannväggen, håll koll på rökgastempen och elda inte vad som helst och sist men inte minst, läs bruxanvisningen!!
 
Är det 2tums tuber på v65an? Baxi har ju en bra grej att sätta på borrmaskin/skruvdragare.
Det blir mycket rent av den
 
jag ringde trebema idag, dom skulle skicka en "mindre" viska. angående rökgastempen så blev jag rekommenderad att öka primärluften till ca 4 för att komma upp i 200° med nysotad panna. dom håller på att testa ut en "startknapp" istället för start/driftknappen som det händer att iaf jag glömmer i startläge. jag har själv haft samma funderingar med en startknapp som efter viss tid automatiskt går över i drift mha ett tidrelä.
 
Är det någon som har problem med att det brinner mer i bakkant av pannan och att veden inte faller ner utan skapar ett tomrum på botten som i sin tur orsakar en bolmande skorsten....
 
ja det brukar bli så för mej,dvs att det brinner mer längst in i pannan. om det bolmar har jag inte kollat, får ta och titta efter det. nu har jag ved som är 2-4/5 år gammal.
 
AndreasK skrev:
Är det någon som har problem med att det brinner mer i bakkant av pannan och att veden inte faller ner utan skapar ett tomrum på botten som i sin tur orsakar en bolmande skorsten....
Ja jag har lika dant på min V33. Tycker jag har provat alla möjliga luft inställningar, startbrasor, stora/små vedklampar över hålen. Brinner alltid fortare längst in.
 
det kanske har att göra med att bakänden av vedutrmmet får bättre drag från fläkten eftersom det är kortare väg, kanske skära till en rostfri plåt med lite mindre slitshål för att få mer lika flöde genom främre och bakre hålet?
 
Konstigt att det skall variera så mycket med sotviskorna.
På våran v33a så går viskan aldeles för lätt igenom tuberna. De första 10 cm och de sista 10 så ger det lite motstånd men i mellan så ramlar viskan ner av sin egna tyngd och med andra ord så blir det inte så rent som jag vill.
Har mailat trebema och väntar på svar.
Det brinner fortare längst in på våran med. Vet inte vad det beror på. ( har iochförsig 30 cm ved kvar men skall testa 50 cm för första gången ikväll) men bir det inte längre ifrån fläkten i det bakre hålet med tanke på att den skall runda keramiken i framkant. Bara en tanke.
Mvh Johan
 
jo det blir de ju, tänkte lite snabbt där! kanske det blir varmare längst bak då eftersom tubrören är på andra sidan bakväggen. jag testade att lägga in en eldfast sten i botten på vedutrymmet längst bak. jag har inte eldat en full panna ännu så jag vet inte omd et blir någon skillnad-återkommer om det...tydligen har leverantören av viskorna haft dåliga toleranser på dom. den nya viskan gick hyfsat trögt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.