Jag har en granne som har en ek modell lite större…
Jag har tagit upp problemet angående ekollon, grenar och löv etc med tanke på min robotklippare, den mår inte alls bra av det. Dessutom tar eken ALLT vatten, plus att regnet inte når min gräsmatta då det fastnar i trädkronan. Dvs öken på min sida.
Varje höst vräker det fullkomligt ner löv hos mig.

Grannen svarar med tystnad alt. förringar problemet när jag tar upp det. ‍♂️

Frågan är vad FÅR jag göra själv?
Kan jag ta hjälp av kommunen på något sätt?
Skulle jag kunna köpa trädet och ta bort det?

Hjälp
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det du får göra är att kapa bort grenar som går över tomtgränsen. Efter att du först gett grannen möjlighet att fixa det själv.
Om du kan komma överens med grannen att ta bort trädet helt eller delvis på din bekostnad så går givetvis det. Kolla i så fall med kommunen, i många områden är träd över viss storlek skyddade.
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Angående löv, ekollon och vatten så kan du göra absolut ingenting. Kommuner lägger oftast ingen energi på trädgårdar om det inte innebär fara eller nedskräpning. Nedskräpning ingår inte växter i. (i vår kommun och många andra)

Jag har själv en gigantisk ek och robotklippare. Har bott här sedan 2017 och den har hittills bara fällt ekollon en gång. Löven får man ju ta upp för roboten såklart. Men roboten har inga problem alls.
Så ekollon bör inte vara ett värst stort problem.

Erbjud dig att köpa trädet, glöm inte kolla med kommunen först så du inte skulle hugga ner ett skyddat träd.
 
R Rkarlsson skrev:
Angående löv, ekollon och vatten så kan du göra absolut ingenting. Kommuner lägger oftast ingen energi på trädgårdar om det inte innebär fara eller nedskräpning. Nedskräpning ingår inte växter i. (i vår kommun och många andra)

Jag har själv en gigantisk ek och robotklippare. Har bott här sedan 2017 och den har hittills bara fällt ekollon en gång. Löven får man ju ta upp för roboten såklart. Men roboten har inga problem alls.
Så ekollon bör inte vara ett värst stort problem.

Erbjud dig att köpa trädet, glöm inte kolla med kommunen först så du inte skulle hugga ner ett skyddat träd.
Om jag inte misstar mig, så är väl stora ekar per definition skyddade i hela Sverige. Varken nedtagning eller hamling är tillåtet.
 
Om jag inte misstar mig, så är väl stora ekar per definition skyddade i hela Sverige. Varken nedtagning eller hamling är tillåtet.
 
Claes Sörmland
F FjalarVittreste skrev:
Om jag inte misstar mig, så är väl stora ekar per definition skyddade i hela Sverige. Varken nedtagning eller hamling är tillåtet.
Ekar är inte skyddade generellt. Det försvann på 1800-talet. Vissa unikt stora trädindivider kan vara skyddade, s. k. jätteträd som är t ex 1 m i diameter vid brösthöjd. Är man osäker om man har ett sådant jätteträd på sin mark så kan man konsultera länsstyrelsen så ger de råd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ekar är inte skyddade generellt. Det försvann på 1800-talet. Vissa unikt stora trädindivider kan vara skyddade, s. k. jätteträd som är t ex 1 m i diameter vid brösthöjd. Är man osäker om man har ett sådant jätteträd på sin mark så kan man konsultera länsstyrelsen så ger de råd.
Hmm.... då kanske det är mer kommunreglerat än vad jag trodde. Tack f svar :)
 
Claes Sörmland
F FjalarVittreste skrev:
Hmm.... då kanske det är mer kommunreglerat än vad jag trodde. Tack f svar :)
Kommunen kan reglera fällningen av träd i detaljplan. Specifikt så kan man i detaljplanen införa en regel om att marklov krävs för trädfällning, t ex all trädfällning på ett visst markområde eller t o m enskilda träd som ritas ut i planen.

Men det är ungefär den makt kommunen har över andras träd.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
U
sannorlikheten att träd är skyffade av detaljplan är större än länsstyrelsens reglering. överlag är det väldig få stora träd som är skyddade av länstyrelsen och har man ett sånt träd bör man se en skylt på stammen. Däremot finns det en generell rekommendation från länsstyrelserna om träd som är skyddsvärda, men de är per definition inte skyddade.

Länstyrelsen brukar ha en digital karta med skyddade objekt och områden som innehar en större andel skyddsvärda träd.
 
Claes Sörmland
Det är också lätt att överskatta åldern på träd. Mina "uråldriga" päronträd i trädgården visade sig via Lantmäteriets flygfoto vara från efter 1975. Troligen från 80-talet.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Börja med att kolla detaljplanen. Värdefulla träd som inte får fällas kan vara markerade där. Det skiljer mellan kommuner. I Bromma, där jag har vuxit upp, fick tallarna inte tas bort (det är många år sedan och jag vet inte hur det är idag). I Malmö hade jag en granne vars son var starkt astmatisk. Man begärde tillåtelse att ta bort en stor björk men fick nej då trädet var inritat i detaljplanen. Jag förvånades över att jag fick fälla ALLA stora pampiga träd när jag byggde nytt. Min kommun bryr sig inte om träd.

Jag tror mer som @Rkarlsson att TS's problem inte uppstår varje år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är också lätt att överskatta åldern på träd. Mina "uråldriga" päronträd i trädgården visade sig via Lantmäteriets flygfoto vara från efter 1975. Troligen från 80-talet.
Jaa haha helt rätt. Min 200-åriga ek saknas på foton från 1920. Men det beror helt på arterna. Almarna vi har som är mindre än eken syns på fotot, även fast vi trodde de var yngre.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Jaa haha helt rätt. Min 200-åriga ek saknas på foton från 1920. Men det beror helt på arterna. Almarna vi har som är mindre än eken syns på fotot, även fast vi trodde de var yngre.
Det här tror jag är viktig kunskap att sprida. Ett gott argument för att plantera träd och inte vara rädd för att ta ned träd i trädgårdar. De är inga evighetsvarelser som många tycks tro. Sen kan ju ungträd se lite för tråkiga ut de första 20 åren.
 
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här tror jag är viktig kunskap att sprida. Ett gott argument för att plantera träd och inte vara rädd för att ta ned träd i trädgårdar. De är inga evighetsvarelser som många tycks tro. Sen kan ju ungträd se lite för tråkiga ut de första 20 åren.
Instämmer, dock vill inte myndigheter alltid följa den principen, speciellt obotaniska planarkitekter.

Fruktträd är ju en typisk sån sak som är rätt trist första 20 åren, som sen efter 60-70år får röthål. Ekar växer rätt fort i början.

Lite som med människor, ibland så behövs det sås en ny generation.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tog ner en ek jag var helt säker på skulle vara ett par hundra år, minst. En dryg meter i diameter. Den var enorm. Och 95 år gammal visade det sig... Det har fått mig att undra en del; tallar kan bli tusen år gamla, ekar det dubbla. Ändå hittar man extremt sällan gamla träd, väldigt få är äldre än 100 år. Betyder det att alla platser där vi ser träd nu har det varit kalhyggen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.