Har en möbel, köksskåp i en köksö där jag vet att jag kommer få montera loss skåpen minst ett antal ggr för att montera frånluftfläkt + köksavlopp i ett senare skede. Därför vill jag kunna skruva fast skåpen (Metod) mot sockeln (träregelsockel) utan att förstöra spånskivseländet, och sen kunna montera loss det och om igen.

Funderar på om någon har någon smart lösning typ med något metallbeslag som man borrar upp för och drar i först genom skivan? Tittade på vissa möbelsnickare använder den här sk "Rampamuffen" som det snackats om tidigare här på konfen. Det är ju lite annat syfte här men hittade denna (hos theofils.se), som visar lite hur jag tänkte, men vill då kanske bara borra upp spånskiveeländet och dra en hylsa/fodring genom den, och sen ha metallbeslaget i regeln under.

Bult i trä med sexkantigt huvud, mutter ovanpå, bakgrund med såg och skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som provat detta för någon liknande problem?
 
Lite google image-sökning - verkar kunna heta "blindnit" eller "blindnitmutter" ( "rivet nut", "jack nut" ): "montering i mjuka material", osäker på om den här är bra för spånskiva dock. Jag vill ju dra skruven rakt igenom och sen ner i regeln som jag har på golvet.

Förpackning med NOVUS blindnitar, aluminium, 10-pack, 11,5 mm storlek, prissatt till 29 kronor.
 
Skruva med en smalare skruv så tar inte gängorna i spånskivan när du skruvar i den utan bara i regeln.
Kolla så att skruvskallen inte åker ner i hålet.
 
KJD KJD skrev:
Lite google image-sökning - verkar kunna heta "blindnit" eller "blindnitmutter" ( "rivet nut", "jack nut" ): "montering i mjuka material", osäker på om den här är bra för spånskiva dock. Jag vill ju dra skruven rakt igenom och sen ner i regeln som jag har på golvet.

[bild]
Jag tror du krånglar till det. Om du har en 45 mm regel att skruva i så går det ju att skruva i och ur en vanlig träskruv väldigt många gånger utan rampamutter. Du kan säkert använda blindnitmutter för att fodra hålet i spånskivan. Du får i så fall välja så stor att skruven går fri från blindmutterns gänga, men behövs verkligen en fordring? En skruv med cylindrisk skalle kommer väl knappast att riva sönder spånskivan.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Varning. Om du fordrar hålet med blindnitmutter, så försök inte nita den så som den är avsedd att användas. Pressa bara ner den i ett lagomt hål.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Varning. Om du fordrar hålet med blindnitmutter, så försök inte nita den så som den är avsedd att användas. Pressa bara ner den i ett lagomt hål.
exakt, ska vara vanlig träskruv som inte når gängan - ser ut som den jag fick beställt nu bara är en fodring och inga gängor tom. Ska bara ha den som fodring. kragen på denna gör halva jobbet. ikea-melaninet är ju bara något starkare än äggskal, så det jag vill bevara. ska ha en stor spis som ska vara fristående också så en del belastningar.
 
Ett frigångshål i stommen (så att gängan inte biter i den) och en vanlig planbricka har samma effekt som dina mer komplicerade alternativ.
 
  • Gilla
daVinci och 4 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ett frigångshål i stommen (så att gängan inte biter i den) och en vanlig planbricka har samma effekt som dina mer komplicerade alternativ.
Kanske, men mitt blir snyggare och undviker att riva upp spånet mer oavsiktligt.

Just här ska vi demontera flera ggr pga hur/när vi får tag I olika delar. Alla lösningar passar olika bra för olika personer. Just här passar detta bra. Lägg märke till att jag frågade om vad en sån mojäng hette.

All good. Tack för feedback
 
  • Två silverfärgade metalldelar på en vit yta, en stående och en liggande, nära en värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.