alternativ 1 : 21x95 glespanel med 55mm spalt mellan, lumpapp och ett klickgolv 8mm tvärsöver glesen. Tror ni det blir för mjukt golvet i "55mm spalterna"? Skarvar klickgolvet över gles såklart.

alternativ 2 :lägga gipsskiva överallt på glesen, sen 8mm klickgolv.

Detta läggs såklart över befintlig spånskiva på golvet. Frågetecken är om golvgips stänger inne fukt? Samt hur värmeöverföringsvänlig eller vad man ska säga är gipsskivan? Vill helst ha golvvärmen så nära fötterna som möjligt.

Går kanske klyva in en extra bräda mellan glesen där inte slangen ligger också på alternativ 1.
Tacksam för svar.
 
Finns inte risken att golvt känns väldigt ojämt varmt med bara 8mm golv emellan foten och golvet? Spridningen i golvet lär ju inte bli så stor.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Jag skulle ha kört på spårad golvspånskiva, då funkar det bra att lägga klickgolv rakt på med endast glålumppapp mellan.

Risken med gles är att det blir ojämnt. Glespanel är inte exakt samma mått, de kan dessutom vara lite kupade vilket ger olika höjd, beroende på tätheten i virket kan de torka olika mycket osv. Spårad golvspån är mer exakt i tjocklek.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
U
Köp 22mm spånskiva och klyv till rätt bredd, vet inte vilket CC du har på slangen, och använd som gles.
Det blir mer formstabilt och du kan lägga golvet direkt på. Även om klyvningen tar lite tid skulle jag säga att det går fortare i slutändan.

Använder du vanlig gles kommer du behöva nån spontad skiva ovanpå innan du kan lägga golvet på. Enda gången jag vet att gles funkat bra direkt är under brädgolv.
 
Jag har lagt glespanel på 60-70kvm här hemma. Glespanel på golvreglar, ovanpå det två lager golvgips skruvat och limmat för att få böjstyvhet för klinker.

Du behöver inte ha två lager förstås, men lägg absolut ett lager gips för att få ett bra och stegljudsdämpande lager att lägga golvet på. Det blir inga problem med fukt av det.
 
  • Gilla
Niklaspe och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har lagt 22x120 med golvvärme sen golvgips och 8 mm laminatgolv. Jag har dock ungefär cc300 på reglerna. Det är stumt och bra, får se hur det håller i det långa loppet.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Är det elgolvvärme eller vattenburet?. Varför inte golvvärmeplåt? Varför 55mm mellan glespanelen? Hur ska slangen hållas på plats (om det är vattenburet)? Det vanliga är väl att lägga golvvärmen med plåtar och glespanelen under det bärande golvet.
Det lär behövas ett utjämnande skikt ovanpå glespanelen, golvgips, spånskiva eller trägolv.

På något sätt behöver värmen spridas, t.ex med golvvärmeplåt, om man inte ska få kalla stråk mellan slingorna.
 
U
Har du redan golvspån är ju EPS spårskiva det vanligaste att lägga slangen i. Det kan du lägga golvet direkt på sen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Har du redan golvspån är ju EPS spårskiva det vanligaste att lägga slangen i. Det kan du lägga golvet direkt på sen.
Finns eps för 20 slang ?;
 
S Screew skrev:
Jag har lagt 22x120 med golvvärme sen golvgips och 8 mm laminatgolv. Jag har dock ungefär cc300 på reglerna. Det är stumt och bra, får se hur det håller i det långa loppet.
S Screew skrev:
Jag har lagt 22x120 med golvvärme sen golvgips och 8 mm laminatgolv. Jag har dock ungefär cc300 på reglerna. Det är stumt och bra, får se hur det håller i det långa loppet.
Jaha okej alltså glesen ligger på cc 300?
Ja då lär ju cc55 inte va några problem!
 
G Gabbe1 skrev:
Jag skulle ha kört på spårad golvspånskiva, då funkar det bra att lägga klickgolv rakt på med endast glålumppapp mellan.

Risken med gles är att det blir ojämnt. Glespanel är inte exakt samma mått, de kan dessutom vara lite kupade vilket ger olika höjd, beroende på tätheten i virket kan de torka olika mycket osv. Spårad golvspån är mer exakt i tjocklek.
Finns dock inte för 20mm slang!
 
N Niklaspe skrev:
Finns dock inte för 20mm slang!
Är rummet så stort att det krävs? I så fall går det ju att köra två slingor oxå.
 
G Gabbe1 skrev:
Är rummet så stort att det krävs? I så fall går det ju att köra två slingor oxå.
Har plåtar redan för 20mm 👍
 
S
N Niklaspe skrev:
Jaha okej alltså glesen ligger på cc 300?
Ja då lär ju cc55 inte va några problem!
Nej, det är reglarna under som är ca cc300. Bjälklaget alltså
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Golvgips 12,5mm eller 10 mm spånskiva, spånskiva blir väl stadigare att lägga över glesen? Eller finns de nån fördel med gipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.