Ljudisolera tak
Var här och frågade för ett år sedan. Sen försvann pengarna till en av ”barnen”. Nu gör jag ett nytt försök och behöver lite råd.
Gammalt hyreshus, byggt 1935, träbjälklag, Ett rum är 360 x 375.
Tänkte först köra akustikprofil på stålregel, mer än 5 ggr så dyrt som trä och mycket spill så det ”gick bort”.

45x45 regel istället. Kan man ”hänga” 45x45 regel i plåtband/hålband
( avstånd till tak 5 eller 10mm ) skruva var 300cc ( skruvstorlek? , nylonplugg? ). Avstånd mellan reglarna ( 600cc )?.Ljudmatta mellan reglarna.nästa, korsat 45 reglar med 300cc avstånd ( också hålbandsfäst i ovan regel ). Dubbelt 13 gips ( avstånd till vägg 8-10mm ) tätat mot vägg med akustikmassa. Verkar det vara rimligt?

Håller hållband för belastningen ( speciellt om man viker 90 grader mot tak för fastsättning)?
Rätt dimension på skruv? Plugg? ( för montering mot bjälklaget )
Byta hålband mot spännband ( nylon 400kg ) för bättre ljudbrygga
Annan lösning?
 
Jättetack för svaret.
Precis som jag trodde är det fästningen mot taket som är mitt stora problem. Där jag stöter på själva bjälken kan man kanske dra i träskruv ( 100mm ? ).
I resten av bjälklaget verkar det vara puts och sedan träplank vilket får mej att bli tveksam till kemankare ( kan jag ha fel? ).

Fungerar gipsankare i rätt dimention? ( Byggmax, 2 kr st. )

När det gäller din beräkning, saknar jag en faktor.
Någon som vet vad 45x45 väger per löpmeter?
 
trä väger runt 700 kg/kubik så nånstans 3 kilo metern...sen kan man ju diskutera hur pass bra en 45*45 konstruktion är i tak men det är en annan historia...Hålbanden funkar klockrent och infästningen gör du med längre träskruv ett tak av din typ väger med ett lager gips ca 20 kilo kvadraten med 2 lager gips ca 30 kilo kvadraten. Normalt sett i en undertakskonstruktion sitter pendlar på avstånd cc120 och 60 från vägg... Men då använder man sig primärupphängning. Men i ditt fall får du pendla varje regel vilket gör att ditt tak kommer vara överdimensionerat å det grövsta som helhet.
Angående spillet så är en hattprofil 3.6 m så jag förstår inte vart spillet tar vägen...Finns i 4 meters längder också. Skulle de vara 3 meter så blir ju spillet minimalt också men men....
Nedpendlingen behöver sitta med säg 500 ellerr 600 CC 300 är overkill å det grövsta...

Sen kan man ju alltid diskutera nyttan med ett undertak sänkt totalt 7 cm....Vilket är den främsta diskutionen kontra vilken typ av infästning du har.....När vi pratar ljud....
 
Hej Mr Z
Fick en massa goda råd av dej för ett år sedan, så tackar för senast.

Hattprofiler och primärprofiler är 3.6 m ( eller längre ). Jag får aldrig upp dom för spiraltrappan 2 tr. upp utan att såga och sen ska dom skarvas 200cc. Rums måttet är 360 x 375, men visst 4 m regel, itusågat ”på gatan”. Det pris jag har är lite över 20 kr meter för stålprofiler. Råplan 45x45 på byggmax är 5:95 kr Jag har två rum, varav 360x375, är det mindre., vi pratar minst 145 m regel ( primär 600cc, sekundär 300cc ) gånger 5:95:- eller 20:-, ger lite olika totalpris.

Som sagt fick offra takbudgeten på ungarna. Nu är jag igång igen, något fattigare.

inte 7 cm – räknar med 45 + 45 + nedpendling ( hålband mot tak och mellan 45,orna ) och bör hamna på 10 cm.
Eftersom jag är lite nervös över hållfastheten på infästningen i mitt ”papptak” ;-) kan jag eventuellt tänka mej hattprofiler på väggen mot sekundär 45.
Är det fullständigt tokigt att använda 45 råplan mot vägg som ”hattprofil” istället, ( samma avstånd som sekundärprofilerna ) men för infästning av gipset runt väggarna. ( 10cc från vägg + akustikmassa )

Om jag hittar bjälkarna på 1200 cc avstånd och drar i ( 100 cc ? ) träskruv, så kanske jag skulle våga använda 600cc mellan nedpendlinarna, Men då gäller det att jag vet att jag börjar med primär tvärs mot bjälken. Finns det något listigt sätt att "hitta" bjälkarna?

Med 3 kg för 45 råplan + dubbelt gips hamnar jag på 45 kg kvadraten. 600cc känns lite osäkert. I huvudet får jag mer än 12 kg per infästning.

Fråga: varför är 45 råplan så dåligt som regel jämfört med stålregel?
P.S jag kommer naturligtvis fylla 45 + 45 med 45 proffsskiva mellan reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.