Äldre SP-fönster.
😳Hur man kan öppna mer än 4 cm, utan att det tar stopp? Ser ingen spärr.
 
  • Utsikt från ett öppet fönster mot en ljusblå träbyggnad med vita fönsterramar och en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Jag har ett liknande, där sitter spärren strax under vridgångjärnet och i metallramen. Men du verkar inte kunna öppna så att du ser det?
Det finns även en vädringsspärr, men den reglerar man med handtaget, så ör handtaget i fullt öppningsläge ska det passeras.

Har du fler likadana fönster, och är det samma problem på dom?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har ett liknande, där sitter spärren strax under vridgångjärnet och i metallramen. Men du verkar inte kunna öppna så att du ser det?
Det finns även en vädringsspärr, men den reglerar man med handtaget, så ör handtaget i fullt öppningsläge ska det passeras.

Har du fler likadana fönster, och är det samma problem på dom?
Provade med handtaget och vädringsspärren. Hjälpte inte.
Jag har ett likadant fönster till, som går att öppna. Men ser jag inte spärren heller.
 
  • Närbild på en dörrstängare som är fastskruvad i karmen, med smuts och slitage tecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Mitt SP-fönster är nog lite nyare (1982), så det är en annan konstruktion ser jag.

Men det verkar ju som att det inte ska finnas någon spärr, eftersom det andra går att öppna utan spärranordning. Då lutar det nog mot att vridgångjärnet har gått sönder, och kanske någon metallbit blockerar öppningen nu.

Kanske dumt att med våld försöka öppna det nu, för går det sönder totalt kanske du inte kan stänga det igen. Jag skulle invänta varmare årstider innan jag "bryter" upp det eller skruvar ur fönstret på något "smart" sätt :) Alternativt har du tur och någon med samma fönster och problem kan ge ett bättre svar :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Mitt SP-fönster är nog lite nyare (1982), så det är en annan konstruktion ser jag.

Men det verkar ju som att det inte ska finnas någon spärr, eftersom det andra går att öppna utan spärranordning. Då lutar det nog mot att vridgångjärnet har gått sönder, och kanske någon metallbit blockerar öppningen nu.

Kanske dumt att med våld försöka öppna det nu, för går det sönder totalt kanske du inte kan stänga det igen. Jag skulle invänta varmare årstider innan jag "bryter" upp det eller skruvar ur fönstret på något "smart" sätt :) Alternativt har du tur och någon med samma fönster och problem kan ge ett bättre svar :)
Tack! 🙂
 
Tack för alla svar!
Min man använde rå styrka 💪🏻 och fixade det. 👏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.