Jag och min partner funderar på att köpa ett äldre litet hus på 60 m^2 (byggt 1910 ombyggt 1950). Huset är i extremt renoveringsbehov men tomten är fantastisk. Dock tänker vi att förutsatt att det inte är mögel i hela huset ändå blir billigare att renovera och bygga ut snarare än att riva och bygga nytt.
Det tar väldigt lång tid med bygglov i vår kommun, några kompisar fick vänta ett år på svar trots att de inkom med rätt handlingar. Huset värms upp av en äldre vedpanna utan ackumulatortank och det finns inget eldrivet komplement. Pannrummet ligger i källaren som är av betong, resten av huset är i trä. De tidigare ägarna har haft ett badkar nere i källaren (ej ordentligt våtutrymme) och det har visat på fuktgenomslag där trots att de eldat ca 3 gånger per dag.
Så nu till själva frågan: hur länge borde man kunna lämna huset utan att elda i det utan att huset tar skada och börjar mögla? Vi bor ca 40 min bort så det är inte så att vi kan svänga förbi efter jobbet och elda lite. Vi vill heller inte göra stora förändringar/förbättringar på huset innan vi har fått bygglov eftersom vi planerar att då bygga ut, göra stambyte, elrenovering och nytt badrum. Vi vill alltså heller inte bo där förrän vi har gjort dessa större renoveringar. Vi bor i Norrland så vintern kan också vara rejält kall.
Någon som har tips på hur man kan lösa detta? Eller går det bara att lämna om man stänger av vattnet? Tacksam för svar.
 
B
Det är bara att installera llvp elpatron eller bergvärme. Ett äldre hus i Norrland med ved utan acktank blir kallt på nolltid.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Har du vedpanna har du ju ett vattenburet värmesystem som kan frysa sönder vid minusgrader. Antingen så tappar man ur både värme å tappvattensystem så det inte kan frysa eller bara tappvattensystem och fyller glykol i värmesystem så man kan elda de gånger man kan eller vill men värmesystemet kan inte frysa sönder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Huset kommer att bli kallt snabbt, det krävs sannolikt flera eldningar per dag för komfortabel temperatur.
Beroende på temperatur ute, typ av stomme och mängden isolering så behövs det antagligen eldas flera gånger i veckan för att hålla huset frostsäkert. Räkna med varannan dag för att vara på säkra sidan. Med bra förutsättningar kanske lite mer sällan. Boverket har en bra guide.

Jag tänker att de rimliga alternativen är kallställningen en säsong eller att ni installerar en luft-luft värmepump.
Efter att ha haft ett nytt hus vi inte kände kallställt en vinter är min rekommendation en liten värmepump.

När vi kallställde kollade vi först att det fanns glykol i det vattenburna radiatorsystemet och sedan tömde vi hela vattensystemet med hjälp av tryckluft. Funkade utan problem. Problemet för oss var alltså att vi hade en viss oro för huset, som ligger för långt bort för tät regelbunden tillsyn.
Nu är markvärme installerat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det är bara att installera llvp elpatron eller bergvärme. Ett äldre hus i Norrland med ved utan acktank blir kallt på nolltid.
Problemet är att vi helst inte vill göra en så stor investering innan vi börjar renoveringarna för att undvika "ogjort jobb". I framtiden lär det bli bergvärme men känns billigast och lättast att installera det samtidigt som man drar om el och rör. Men jag kan absolut ingenting om hus så tar därför gärna emot råd. Det kanske ändå går att göra innan man bygger om? Det hade varit så tråkigt om vi kallställer huset över sommaren som tenderar att bli blöt och så får vi in mögel pga att det inte eldas hela tiden...
 
Sen som komplement till llvp kan du ju köpa några billiga oljefyllda element och ställa ett par grader lägre än llvp. Så har du en backup om nåt händer med din llvp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Köp en pellets brännare på blocket kostar inget och kör under vintern.
Jag förstår inte hur man ekonomiskt kan köra sådan utan tillsyn under flera veckor på vintern. Det blir en stor investering för pellets/automatik och inte precis det TS är ute efter.
 
  • Gilla
timmerstocken och 8 till
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Huset kommer att bli kallt snabbt, det krävs sannolikt flera eldningar per dag för komfortabel temperatur.
Beroende på temperatur ute, typ av stomme och mängden isolering så behövs det antagligen eldas flera gånger i veckan för att hålla huset frostsäkert. Räkna med varannan dag för att vara på säkra sidan. Med bra förutsättningar kanske lite mer sällan. Boverket har en bra guide.

Jag tänker att de rimliga alternativen är kallställningen en säsong eller att ni installerar en luft-luft värmepump.
Efter att ha haft ett nytt hus vi inte kände kallställt en vinter är min rekommendation en liten värmepump.

När vi kallställde kollade vi först att det fanns glykol i det vattenburna radiatorsystemet och sedan tömde vi hela vattensystemet med hjälp av tryckluft. Funkade utan problem. Problemet för oss var alltså att vi hade en viss oro för huset, som ligger för långt bort för tät regelbunden tillsyn.
Nu är markvärme installerat.
Tack för ett bra svar. När jag googlar lite verkar det kosta ca 8000 kr att installera en luftvärmepump. Verkar som att det finns en del begagnade billigt. Hittade tex denna: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/luftvarmepump_fujitsu/1201504306 för 2500.

Borde det räcka med en sån för att hålla fukt borta? Vi kan ju ändå tömma vattenburna elementen osv. Det kanske är bättre än inget? Det är källaren jag är mest orolig för eftersom man sett fukt där. Resten av huset har självdrag och är ganska dragigt.
 
B
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle först gå igenom husets elsystem noggrant och sedan bara placera ut två eller tre värmefläktar på 2 kW styck. Sedan ställa in dessa på underhållstemperatur 8 till 10 grader. Det minskar elförbrukningen mycket jämfört med att hålla runt 21 grader inne. Bra värmefläktar kan man köpa hos t.ex. Biltema för typ 299 kr/st.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag skulle först gå igenom husets elsystem noggrant och sedan bara placera ut två eller tre värmefläktar på 2 kW styck. Sedan ställa in dessa på underhållstemperatur 8 till 10 grader. Det minskar elförbrukningen mycket jämfört med att hålla runt 21 grader inne. Bra värmefläktar kan man köpa hos t.ex. Biltema för typ 299 kr/st.
Det låter ju helt klart som en billigare lösning. Vad menar du med att gå igenom husets elsystem noga?
 
Inspektera husets elsystem, t.ex. Är det gamla tygledningar som riskerar att börja brinna vid hög belastning eller moderna PVC-isolerade ledningar? Hur många grupper (säkringar) finns det och vilka styrkor har de? Max en 2 kW värmefläkt på en 10 A säkring. Hur stora är de tre mätarsäkringarna? Max två 2 kW värmefläktar per fas om 20 A mätarsäkringar. Man bör fördela belastningen ungefär lika på de tre olika faserna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Inspektera husets elsystem, t.ex. Är det gamla tygledningar som riskerar att börja brinna vid hög belastning eller moderna PVC-isolerade ledningar? Hur många grupper (säkringar) finns det och vilka styrkor har de? Max en 2 kW värmefläkt på en 10 A säkring. Hur stora är de tre mätarsäkringarna? Max två 2 kW värmefläktar per fas om 20 A mätarsäkringar. Man bör fördela belastningen ungefär lika på de tre olika faserna.
Okej jag förstår! Hela elsystemet är ojordat och är i behov av att bytas men mer än så vet jag inte. Bra tips om det blir ett köp, tack!
 
yonna yonna skrev:
Jag förstår inte hur man ekonomiskt kan köra sådan utan tillsyn under flera veckor på vintern. Det blir en stor investering för pellets/automatik och inte precis det TS är ute efter.
Dom nästan gens bort ju nu.
Sedan köpa lvp eller elpatron är ju inte gratis de heller?
Dom fråga inte efter flera veckor.
är man rädd så sätter man en termometer som man läser av i mobilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.