För ett par år sedan byggde vi till ett badrum på entréplan i vårt 1,5-planshus. Jättehärligt att slippa gå ner i den kalla källaren vintertid där vi duschat sedan badrummet på övre plan revs ut...om det inte vore för att duschen bara blir fesljummen (för att uttrycka det på Dalsländska, hoppas innebörden går fram). Har bytt blandare x2 utan skillnad. Får ibland järrevarmt vatten så verkar inte vara vare sig skållningsskydd eller att vattnet kyls av på vägen genom rören (är likadant oberoende av årstid). Oavsett hur mycket jag vrider på värmen på blandaren så är det ungefär samma temperatur på vattnet, så också i handfatets blandare. När badrummet fanns på övre plan var det inga bekymmer, ej heller i köket eller källaren.
Bifogar en VÄLDIGT enkel skiss ur minnet på rördragningen (vattenrören är det som är rödmarkat). Har självklart frågad både röris som installerat och fjärrvärmeservicekillen som var hemma för ett tag sedan men ingen kan svara på varför. Någon med idéer på vad jag ska kolla/testa? Eller vilken yrkeskategori som kan hjälpa mig att felsöka? Mvh Kristin
 
  • Enkelt linjediagram, papper, pennritning, rektanglar, textfragment, skiss, abstrakt form, handskrivet, blå bläck, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
S Syster.K skrev:
För ett par år sedan byggde vi till ett badrum på entréplan i vårt 1,5-planshus. Jättehärligt att slippa gå ner i den kalla källaren vintertid där vi duschat sedan badrummet på övre plan revs ut...om det inte vore för att duschen bara blir fesljummen (för att uttrycka det på Dalsländska, hoppas innebörden går fram). Har bytt blandare x2 utan skillnad. Får ibland järrevarmt vatten så verkar inte vara vare sig skållningsskydd eller att vattnet kyls av på vägen genom rören (är likadant oberoende av årstid). Oavsett hur mycket jag vrider på värmen på blandaren så är det ungefär samma temperatur på vattnet, så också i handfatets blandare. När badrummet fanns på övre plan var det inga bekymmer, ej heller i köket eller källaren.
Bifogar en VÄLDIGT enkel skiss ur minnet på rördragningen (vattenrören är det som är rödmarkat). Har självklart frågad både röris som installerat och fjärrvärmeservicekillen som var hemma för ett tag sedan men ingen kan svara på varför. Någon med idéer på vad jag ska kolla/testa? Eller vilken yrkeskategori som kan hjälpa mig att felsöka? Mvh Kristin
Sitter ett filter från kallvattnet in till plattvärmeväxlaren där vattnet värms upp, om du har en sådan alltså, kika om där är fullt med skit. Har haft snarlikt problem, varierande varmt vatten, att rensa det filtret var lösningen.

Fick utpekat för mig vad som var filter i vår anläggning, var inte helt uppenbart, så kan dessvärre inte ge bättre tips än så.

Lägg gärna upp en bild på fjv-centralen, det kommer hjälpa de som kan fjärrvärme bättre. Att se vad de har att jobba med så att säga.
 
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
B
Mät tempen på varmvatten efter fjv. Har du inte något att mäta med, så använd handen. Är det fesljummet där?

Om det är varmt där, eller på andra ställen i huset skulle jag leta efter backventiler som läcker från varmt till kallrören, kanske den i handfatet läcker.

Om du har på varmvatten I duschen och samtidigt spolar i handfatet, är det fortfarande fesljummet vatten?
 
  • Gilla
Ehkphh och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Mät tempen på varmvatten efter fjv. Har du inte något att mäta med, så använd handen. Är det fesljummet där?

Om det är varmt där, eller på andra ställen i huset skulle jag leta efter backventiler som läcker från varmt till kallrören, kanske den i handfatet läcker.

Om du har på varmvatten I duschen och samtidigt spolar i handfatet, är det fortfarande fesljummet vatten?
Tack för tips! Vattnet i tvättstugan där badkaret står (i källaren på andra sidan väggen fjv-centralen är monterad på) är varm och skönt, så även i köket på bottenvån. Rören går genom tvättstugan ut genom ytterväggen via krypgrunden (isolerad låda runt dem) och upp till badrum på bottenvån. Ska fota mer när jag kommer hem!
 
namnbyte namnbyte skrev:
Sitter ett filter från kallvattnet in till plattvärmeväxlaren där vattnet värms upp, om du har en sådan alltså, kika om där är fullt med skit. Har haft snarlikt problem, varierande varmt vatten, att rensa det filtret var lösningen.

Fick utpekat för mig vad som var filter i vår anläggning, var inte helt uppenbart, så kan dessvärre inte ge bättre tips än så.

Lägg gärna upp en bild på fjv-centralen, det kommer hjälpa de som kan fjärrvärme bättre. Att se vad de har att jobba med så att säga.
Fotar när jag kommer hem! Tack för input:)
 
Vanligaste orsaken är att man drar in kallvatten i varmvattnet via en blandare som inte har inbyggd backventil (vattnet blandas innan avstängning i dessa). Jag har blandare från Grohe som inte har inbyggd backventil. Det tog ett tag innan jag hittade problemet då det inte alltid inträffar.

Jag sätter en slant på blandaren vid handfatet (tillräckligt nära) har detta problem. Spola så att varmvatten är varm och kallvatten är riktigt kall. Sätt sedan igång duschen och känn på rören. Jag kan (nästan) slå vad om att varmvattenröret vid handfatet svalnar snabbt...

Edit: En sådan här gör susen, sätt den på varmvattenanslutningen: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/backventil-2000038139
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
En patronbackventil kanske passar och så syns den inte heller.
 
Bifogar foto av fjärrvärmecentralen, samt hur rören i tvättstugan går, varmvattenröret kommer från fjärrvärmec i angränsande rum, kallvatten avgår direkt från inkommande huvudledning. Lila pil är rör mot nybygget. De sista två bilderna är kopplingsskåp (eller vad det kan heta) i badrumsväggen, det ena är väl till golvvärmen och det andra tappvatten.
 
  • Ett värmesystem med cirkulationspump, expansionskärl, rör och många anslutningar i en pannrummiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Affisch som visar delar av en GEMINA TERMIX fjärrvärmecentral med etiketter och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör i koppar och stål, med bågar och kopplingar, markerade med färgglada markeringar och graffiti ritad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av rörledningar och ventiler, troligen för vatten eller uppvärmning, i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsskåp med värmesystemskomponenter, cirkulationspump, rör, ventiler och elanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
Vanligaste orsaken är att man drar in kallvatten i varmvattnet via en blandare som inte har inbyggd backventil (vattnet blandas innan avstängning i dessa). Jag har blandare från Grohe som inte har inbyggd backventil. Det tog ett tag innan jag hittade problemet då det inte alltid inträffar.

Jag sätter en slant på blandaren vid handfatet (tillräckligt nära) har detta problem. Spola så att varmvatten är varm och kallvatten är riktigt kall. Sätt sedan igång duschen och känn på rören. Jag kan (nästan) slå vad om att varmvattenröret vid handfatet svalnar snabbt...

Edit: En sådan här gör susen, sätt den på varmvattenanslutningen: [länk]
Ska testa!
pacman42 pacman42 skrev:
Vanligaste orsaken är att man drar in kallvatten i varmvattnet via en blandare som inte har inbyggd backventil (vattnet blandas innan avstängning i dessa). Jag har blandare från Grohe som inte har inbyggd backventil. Det tog ett tag innan jag hittade problemet då det inte alltid inträffar.

Jag sätter en slant på blandaren vid handfatet (tillräckligt nära) har detta problem. Spola så att varmvatten är varm och kallvatten är riktigt kall. Sätt sedan igång duschen och känn på rören. Jag kan (nästan) slå vad om att varmvattenröret vid handfatet svalnar snabbt...

Edit: En sådan här gör susen, sätt den på varmvattenanslutningen: [länk]
Har en Damixa tradition, försökte läsa mig till om den har backventil eller ej men fann inte. Provade att spola kall resp. varmvatten en stund i handfatsblandare och slå igång duchen men tyckte det var svårt att känna temp då rören inte är släta. Värt att testa kanske backventil, den var ju inte dyr.
 
  • Produktinformation om tvättställsblandare med lyftventil; tekniska specifikationer, monteringsanvisningar, företagskontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under handfat med rör, flexibla slangar och vattenkranar mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håll på muttern, där känner du tempen.
 
  • Gilla
Syster.K och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Mät tempen på varmvatten efter fjv. Har du inte något att mäta med, så använd handen. Är det fesljummet där?

Om det är varmt där, eller på andra ställen i huset skulle jag leta efter backventiler som läcker från varmt till kallrören, kanske den i handfatet läcker.

Om du har på varmvatten I duschen och samtidigt spolar i handfatet, är det fortfarande fesljummet vatten?
Nu kanske vi är på rätt spår. Spolade VV i handfateskranen och slog sedan igång duschen med kranen igång, då blev det varmt! Tyckte det höll i sig även när jag stängt av kranen i handfatet och fortsatte spola i duschen men får ge det ett längre test om en stund!
 
B
S Syster.K skrev:
Nu kanske vi är på rätt spår. Spolade VV i handfateskranen och slog sedan igång duschen med kranen igång, då blev det varmt! Tyckte det höll i sig även när jag stängt av kranen i handfatet och fortsatte spola i duschen men får ge det ett längre test om en stund!
Känns som det är brist på backventil på varmvatten in till handfatet. Kan nästan sätta en påse kanelbullar på att felet är inringat, och länk finns ju ovan som (kanske, har inte dubbelkollat) passar direkt till din blandare i handfatet.

Skönt att du hittat felet, då är det ju enklare att lösa det. Märkligt att rörmokaren inte löste detta, det är inget jätteovanligt fel...
 
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
För tydlighetens skull (be kind; jag är barnmorska, inte rörmokare). Är det vid inringad koppling backventil ska monteras?
 
  • Ett handfat underifrån med rör, kranar och en cirkel markerad i rosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Syster.K skrev:
För tydlighetens skull (be kind; jag är barnmorska, inte rörmokare). Är det vid inringad koppling backventil ska monteras?
Det beror på vilken väg ventilen är, det kan vara i andra änden av metallslangen också (det är där jag har min).

Den här:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/backventil-2000038139
Skall monteras där du har markerat. KOlla så att du får rätt rördimension också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.