useless useless skrev:
En "smart" termostat är ju inte smartare än en gammal hederlig om du inte styr den med något överordnat system. Så om du har något system som kan läsa av rumstemperatur på något bättre ställe än själva termostaten och utifrån det tala om för termostaten att sänka värmen så kan det funka.

Men annars håller jag med Alfredo; Blir det varmt i rummet på grund av solinstrålning så ska termostaten strypa oavsett om den är smart eller dum.
Jag har fjärrvärme med utegivare men inga rumsgivare tyvärr.. därför tänkte jag att en smart termostat hade något att tillföra men jag tänkte väl helt fel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är sällan fel med termostater, oberoende om de är "dumma" eller "smarta", på radiatorerna, å din anledning är en av många anledningar till att ha termostater.

Helst bör man innan man satsar på nya termostater se till att hela systemet är rätt injusterat gällande förinställningen samt värmekurvan.

Idag ser det ut att vara en helt manuell handratt.
På tal om värmekurva så kör jag tydligen 0,4 (låter lågt?) huset är visserligen varmt, men jag har 22 grader inställt på centralen, hoppas kunna sänka till 20 men då blir det lite kyligt inne tycker frugan.
 
  • Digital termostatvisning, 0.4 grader Celsius, knappar, instruktionsdel öppen, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvlutningen sänks om det blir varmare inne när det blir kallare ute.

Kurvans parallellförskjutning justeras om det konstant är för varmt/kallt inne oberoende utetemperaturen
Hela kurvan sänks om det är för varmt.

Just den där reglercentralen har jag ingen erfarenhet av.


Steg1 är att justera in förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "samma" temperatur i alla rum.

Steg2 är injustering av värmekurvan.

Steg3 är att montera och injustera termostaterna på varje radiator/golvvärmeslinga.

Termostaterna bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
  • Gilla
rosenpling och 1 till
  • Laddar…
R rosenpling skrev:
Jag kan för lite på området, trodde det var det som gjorde en smart termostat just smart. Någon annan som kan fylla i?
Även om man inte "styr den med något överordnat system" kan en smart termostat ha en smart funktion.

Med en traditionell dum termostat hålls ofta radiatorventilen helt stängd under en lång varm sommar. När hösten/vintern kommer och termostaten ska öppna ventilen är det inte ovanligt att den har fastnat. Sök på "piggen fastnat" eller något liknande och du hittar en massa trådar om ämnet.

En smart termostat har (ofta/alltid/ibland???) funktionen att den då och då öppnar ventilen även när det är varmt nog för att "motionera piggen" och förhindra att den (ventilen) fastnar i stängt läge.

Jag har ingen aning om denna funktion är helt underbar eller mer en ren gimmick. Jag har ingen erfarenhet men någon annan kanske har? I teorin tycker jag dock att det verkar som en vettig funktion. Har man inga problem med att ventilerna fastnar skulle jag dock aldrig byta till en smart termostat av "motionsanledningen".
 
  • Gilla
rosenpling
  • Laddar…
"smarta", eller rättare sagt elektroniska, termostater kan även ha lite mindre hysteres, tidsinställd nattsänkning och funktion för att detektera vädring. Men ingen av funktionerna gör den nämnvärt smartare än en dum om det blir 28 grader på grund av att solen skiner.
 
  • Gilla
rosenpling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.