Jag har köpt en robotdammsugare, Roborock s8 och tycker det är svårt att hitta ett lämpligt ställe att placera laddstationen.
Det står att den ska stå mot en vägg, det ska vara minst 0,5 meter fritt åt varje sida och minst 1,5 m framför.
Hur gör ni?

Jag får antingen ha den i sovrummet som ligger i ena enden/hörnet av huset
eller i vardagsrummet där den kommer synas mycket.

Tacksam för tips!
 
Vi har en sådan, lite äldre nu. Eftersom vi har gammlt hus med höga trösklar, så flyttar jag runt den från rum till rum. Men jag har inget problem att placera den ex. 20 cm från ett hörn. Skulle troligen fungera med 10 cm också, men jag har inte behövt det.

Vi använder den så att jag dammar och städar generellt ett rum, sätter igång roboten, medan jag städar nästa rum osv. Fungerar bra. Mellan städningarna står den i laddstationen som då är placerad i städskrubben.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi har en sådan, lite äldre nu. Eftersom vi har gammlt hus med höga trösklar, så flyttar jag runt den från rum till rum. Men jag har inget problem att placera den ex. 20 cm från ett hörn. Skulle troligen fungera med 10 cm också, men jag har inte behövt det.

Vi använder den så att jag dammar och städar generellt ett rum, sätter igång roboten, medan jag städar nästa rum osv. Fungerar bra. Mellan städningarna står den i laddstationen som då är placerad i städskrubben.
Städskrubben låter bra! Men jag tror inte det funkar här. Den kommer kunna sköta sig själv.
Tack för ditt svar!
 
Har min under en bänk.
Bar den här wifi kontakt när den står i stationen ska det inte vara några problem att ha den i en ände av huset. Om du nu ska använda appen och alla funktioner.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Tur jag inte läste instruktionerna.

Vår S7 står i ett hörn, mellan bena på en fåtölj, och det är nog inga 1.5 meter till trappan framför heller när jag tänker efter... :)
Hittar utan problem både ut och hem igen.

Sen kan den ju stå var som helst, den behöver inte stå centralt.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Tur jag inte läste instruktionerna.

Vår S7 står i ett hörn, mellan bena på en fåtölj, och det är nog inga 1.5 meter till trappan framför heller när jag tänker efter... :)
Hittar utan problem både ut och hem igen.
Ja det är väl tilltagna mått vad gäller frihet vid basststionen. Vet inte om det har att göra med värme av laddning eller nått.
Det har som sagt fungerat bra för mig också under en bänk där benen på ena sida är kloss mot laddaren.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har min under en bänk.
Bar den här wifi kontakt när den står i stationen ska det inte vara några problem att ha den i en ände av huset. Om du nu ska använda appen och alla funktioner.
Tack!
 
O [old rusty] skrev:
Tur jag inte läste instruktionerna.

Vår S7 står i ett hörn, mellan bena på en fåtölj, och det är nog inga 1.5 meter till trappan framför heller när jag tänker efter... :)
Hittar utan problem både ut och hem igen.

Sen kan den ju stå var som helst, den behöver inte stå centralt.
Vad skönt att höra! Tack 👍
 
T TheGame skrev:
Ja det är väl tilltagna mått vad gäller frihet vid basststionen. Vet inte om det har att göra med värme av laddning eller nått.
Det har som sagt fungerat bra för mig också under en bänk där benen på ena sida är kloss mot laddaren.
Kan ju hoppas att den inte blir så varm att det behövs 0.5-1.5 meter säkerhetsavstånd! :)

"Basstationen bör installeras på minst 27mm stålplåt eller eldfast tegel"
Kanske skulle läst manualen..... :0
 
T TheGame skrev:
Ja det är väl tilltagna mått vad gäller frihet vid basststionen. Vet inte om det har att göra med värme av laddning eller nått.
Det har som sagt fungerat bra för mig också under en bänk där benen på ena sida är kloss mot laddaren.
Jag tror bara det har med att göra att dammsugaren ska "se" ordentligt och hitta hem.
Det är så på robotgräsklipparen också.
Har inget med värme att göra. 😉
 
  • Gilla
Falken5
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Kan ju hoppas att den inte blir så varm att det behövs 0.5-1.5 meter säkerhetsavstånd! :)

"Basstationen bör installeras på minst 27mm stålplåt eller eldfast tegel"
Kanske skulle läst manualen..... :0
Det behöver i alla fall inte min! Det låter jättekonstigt att robotdammsugare ska stå på stålplåt. Måste vara någon mycket gammal variant i så fall.
 
Det handlar som sagt bara om att den skall ha lite manöverutrymme när den siktar in sig mot "maten".
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
När vi köpte våran för många år sedan var nog dessa riktlinjer mer nödvändiga, efter några år av mjukvaruutveckling är den mycket mer precis i sin in och utfart och ser inte ut som ett fyllo som ska på dass längre.
 
  • Haha
Malin Johansson5
  • Laddar…
M Malin Johansson5 skrev:
Det behöver i alla fall inte min! Det låter jättekonstigt att robotdammsugare ska stå på stålplåt. Måste vara någon mycket gammal variant i så fall.
S7an är ju lite äldre:
Gul åkgräsklippare med skador och slitage, parkerad på asfalt, logotyp synlig, oklart fabrikat.
;)
 
  • Haha
Malin Johansson5
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Tur jag inte läste instruktionerna.

Vår S7 står i ett hörn, mellan bena på en fåtölj, och det är nog inga 1.5 meter till trappan framför heller när jag tänker efter... :)
Hittar utan problem både ut och hem igen.

Sen kan den ju stå var som helst, den behöver inte stå centralt.
Jag var tydligen för dum för att läsa instruktionerna med. Min S5 bor under hallbordet
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.