Hej,

Referera gärna till annan tråd om sådan finns. Jag hittar ingen...

Min nya spishäll klarar 220v eller 380v. Vid leverans så är den förberedd för 220v och då är kablarna kopplade såhär:

brun/svart
blå/vit
gulgrön

Men, om man skall ha 380v så skall de kopplas såhär:

brun
svart
blå/vit
gulgrön

Elen från centralen är 5 FK (2.5mm2): brun, svart, vit, blå och gulgrön. Brun, svart och vit skall ju kopplas till var sin brytare (fas).

Jag antar att detta är enkelt men jag måste dubbelkolla;

Skall den blå/vita (ihopkopplade) trådarna endast kopplas till den blåa (N) sladden till centralen? Isåfall skall väl den vita tråden till centralen inte användas. Jag förstår att den vita fasen från centralen inte skall kopplas till den vita tråden i spisen, men jag blir förvirrad över färgerna. Vit skall ju inte vara nolla liksom.

Här är den koppling som jag tror är rätt:
 
  • spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog snarare så att spisen är 2x230V vilka kan fördelas på två faser. Brun/blå är en fas och svart/vit är en fas om jag tolkar din beskrivning riktigt. Så din skiss stämmer i så fall.
 
nja, enligt skissen från Siemens så är det två faser (brun och svart) och en nolla (blå och vit ihopkopplad) och jord.
 
Din ritning är iallafall rätt, jag har också en Siemenshäll och har kopplat precis så.

I 230V/enfas-fallet så behövs den dubbla ledningsarean även för nollan. Jag har för mig att blå/vit är ihopkopplad på hällsidan också men jag är inte säker. För tvåfas-fallet så skulle egentligen det räcka med en enkel ledning för nollan.
 
ok, tackar. Men varför har Siemens valt vit som en av nollorna? Den vita skall ju inte användas till något annat än nolla, så de borde har haft två blåa istället för en vit och en blå ihopkopplat. Eller?
 
Jo, det borde de eventuellt ha gjort. Det kan ju faktiskt vara så att det är två helt separata kretsar, men jag tror även det kan handla om vilka kablar det finns att tillgå. Med olika färger funkar ju en vanlig trefas-kabel.
 
Siemens har ett antal 400V-spisar men dessa kopplas som full trefas. Din spis är en 230V-spis men för att klara klena matningar går det att dela upp inkopplingen på två olika faser/grupper. Men det är fortfarande två 230V matningar. De olika färgerna kan vara för att veta vilka fas och nollor som hör ihop ifall man måste koppla på två grupper som ligger på samma fas exempelvis i en lägenhet som inte har trefas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.