Hejsan
Jag funderar på att bidra till husbygget genom att sätta upp innertak. Innertaket består av plywood som fästes mot regel och på denna gips (utesluter beskrivning på luftning och isolering mm). Innertaket följer yttertak med en lutning på 15,2 grader.

Det är ganska lätt att inse att en skivhiss behövs. (gipshiss).

Det jag söker lösningar på är hur att hantera håltagningen i plywood/gips.
Hur gör man för att få hålen på rätt plats i skivorna.
Vi pratar om hål för ventilation samt hål för taklampor. ( taklampors placering är måttsatt av arkitekt ).

Jag har också en undran om plywood ska skruvas eller spikas (spikpistol) ??
 
surris
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hejsan
Jag funderar på att bidra till husbygget genom att sätta upp innertak. Innertaket består av plywood som fästes mot regel och på denna gips (utesluter beskrivning på luftning och isolering mm). Innertaket följer yttertak med en lutning på 15,2 grader.

Det är ganska lätt att inse att en skivhiss behövs. (gipshiss).

Det jag söker lösningar på är hur att hantera håltagningen i plywood/gips.
Hur gör man för att få hålen på rätt plats i skivorna.
Vi pratar om hål för ventilation samt hål för taklampor. ( taklampors placering är måttsatt av arkitekt ).

Jag har också en undran om plywood ska skruvas eller spikas (spikpistol) ??
Hej,

Är det takdosor eller apparatdosor så kan du använda magneter annars får du mäta ut och göra hål i skivorna innan uppsättning.

Det går bra att både spika eller skruva plywooden.
 
surris surris skrev:
Hej,

Är det takdosor eller apparatdosor så kan du använda magneter annars får du mäta ut och göra hål i skivorna innan uppsättning.

Det går bra att både spika eller skruva plywooden.
Apparatdosor.
Som jag uppfattar apparatdosan ska de fästas så att den yttre ringen på dosan går genom skivan. Därför finns det dosor för enkel eller dubbelgips. Med magneter ser jag inte hur man får till en sådan montering. Apparatdosan hamnar bakom skivan.
 
Funkar det inte med en hole in one?
Orange plastfodral öppet, fem runda sorters golfbanemarkörer, en ensam, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Apparatdosor.
Som jag uppfattar apparatdosan ska de fästas så att den yttre ringen på dosan går genom skivan. Därför finns det dosor för enkel eller dubbelgips. Med magneter ser jag inte hur man får till en sådan montering. Apparatdosan hamnar bakom skivan.
Ja apparatdosan fäster du först. I med magnet sen skruvar du upp skivan använder sökaren och borrar hål.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hejsan
Jag funderar på att bidra till husbygget genom att sätta upp innertak. Innertaket består av plywood som fästes mot regel och på denna gips (utesluter beskrivning på luftning och isolering mm). Innertaket följer yttertak med en lutning på 15,2 grader.
Detta är en typisk apparatdosa. https://www.bauhaus.se/apparatdosa-...m=4581664968129012&utm_content=Alla produkter

Jag uppfattar det som att de ska fästas så att skruvarna livar med skiva. Hur är det möjligt åstadkomma detta om magnet "metoden" används?
 
surris
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Detta är en typisk apparatdosa. [länk] - Sök - Shopping - CSS-G1539264124&utm_term=4581664968129012&utm_content=Alla produkter

Jag uppfattar det som att de ska fästas så att skruvarna livar med skiva. Hur är det möjligt åstadkomma detta om magnet "metoden" används?
Hålet på apparatdosan ska liva med färdigt tak. Du sätter apparatdosan 26mm utanför regelstommen. Sätter dit en magnet. Upp med plywoodskivan, du behöver inte skruva fast hela skivan, den kommer bula lite innan du borrat hålet, använd sökaren. Sen likadant med gipsen, förskjut skarvarna.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Detta är en typisk apparatdosa. [länk] - Sök - Shopping - CSS-G1539264124&utm_term=4581664968129012&utm_content=Alla produkter

Jag uppfattar det som att de ska fästas så att skruvarna livar med skiva. Hur är det möjligt åstadkomma detta om magnet "metoden" används?
en enkel demonstration. det är samma princip i tak
 
T TheGame skrev:
en enkel demonstration. det är samma princip i tak
[media]
Okey, förstår. Apparatdosan ligger "bakom" plyfan.
Då skulle jag behöva en apparatdosa som totalt är 45 mm. Det är nämligen min bygghöjd.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Okey, förstår. Apparatdosan ligger "bakom" plyfan.
Då skulle jag behöva en apparatdosa som totalt är 45 mm. Det är nämligen min bygghöjd.
Det behöver det inte vara man kan ju justera det med att sätta nått ovanför dosan så den kommer ner.
Jag skruvade fast takdosan i 2 glespanel som jag satte mellan glesen
 
T TheGame skrev:
Det behöver det inte vara man kan ju justera det med att sätta nått ovanför dosan så den kommer ner.
Jag skruvade fast takdosan i 2 glespanel som jag satte mellan glesen
Jag menade att dosan är för hög,,
 
Finns dosor med skruvbara ringar, då kan man använda "enkelgips" dosor, göra hålet i gipsen och skruva ut ringen till rätt höjd.
Man kan fuska lite och ta en storlek större dosfräs till första skivan om man vill
 
surris
Varför skulle inte en vanlig dosa funka? Du har gips 13mm plywood 12 eller 15 mm? Vad har du bakom där sedan? gles? Eller ska det fästas direkt mot takstolarna? då känns det som det blir lite långt avstånd om du har cc 1200.

Känns som du behöver vara lite tydligare i din förklaring för jag ser inget problem...det finns också dosor som har låg bygghöjd så 45mm är inget problem. Sen är det nog inte säkert att alla spottar får plats i för grunda dosor så det behöver du kolla upp i så fall.
 
surris surris skrev:
Känns som du behöver vara lite tydligare i din förklaring för jag ser inget problem...det finns också dosor som har låg bygghöjd så 45mm är inget problem. Sen är det nog inte säkert att alla spottar får plats i för grunda dosor så det behöver du kolla upp i så fall.
Hittar ingen dosa med 45 mm bygghöjd.

Men det är nog dags att börja experimentera. Klädkammaren är bra plats att öva på *ler*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.