H Håkan V skrev:
Min anledning är i alla fall att min rygg är så pass sliten, att jag blir helt förstörd om jag ställer mig stilla och diskar en hel disk för hand.
Sedan skulle jag självklart ha en diskmaskin även om inte ryggen varit slut, perfekt ställe att förvara disken på tills det är dags att köra den.

Hade jag haft en stor familj med barn så hade jag haft 2 maskiner, en med smutsigt och en med diskat, då slipper man plocka upp grejorna i skåpen också... 😅
Bara att ta ur den rena och ställa tillbaka i den odiskade, så får dom byta roll när den odiskade blivit full. 😎
Räcker gott med en enda DM. Vi installerade våran upphöjd i arbetshöjd väldigt bekvämt och smidigt
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Sen har vi ju energifaktorn, det finns en deadline för ekonomin i maskinen även om den fungerar. Utvecklingen har gjort stor skillnad på hur mycket el vitvarorna förbrukar idag jämfört med 15 år tillbaka.
Med tanke på hur lite elen kostar i förhållande till inköpspris av en ny produkt vinner ingen på att byta ut en fungerande produkt. Inte miljön, inte ekonomin. Jo förresten säljaren och tillverkaren av den nya tjänar pengar på det. Konsumentens pengar.
Mats-S Mats-S skrev:
Vår kyl är säkert 15 år nu (Siemens premium ;-) fungerar utmärkt MEN det blir byte nu pga elförbrukningen, och risken att den ska haverera när vi är på sommarstället.
Att byta ut en kyl eller frys mot en ny LIKVÄRDIG med samma yttermått och bättre energiprestanda GÅR INTE.
Eftersom den nya har tjockare isolering får den mindre användbar volym. Jämför man energiförbrukning per volym kan man se vad man sparar in. Alltså kWh/år/liter. Men det gör man inte utan man låtsas att en mindre kyl/frys är likvärdig med den större den skall ersätta. Det är en bluff, en slags krympflation.

Den mindre volymen gör att mat som blir över inte längre kan sparas i kylen eller frysen och kanske måste slängas. Det är inte miljösmart.

Betänk alltså noga att en ny kyl eller frys rymmer mycket mindre än en äldre. Det är ytterligare en anledning till att det kan vara smartare att reparera en gammal vitvara än att byta ut den mot en ny.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
osku och 6 till
  • Laddar…
H
kisumisu kisumisu skrev:
Eh, bättre?

Massa onödiga trådlösa förbindelser till jadi jaadi jaa och abbonemang för att kunna tvätta tvätt. Men sen en maskin som håller max 5år. Går den inte fysiskt sönder så ser tillverkaren till att den går sönder (går inte programvaru uppgradera eller koppla upp mot t ex Google eller Apple). En annan grej är dessa som doserar tvättmedel automatiskt, vad händer sen när Bosch, Miele o co byter tvättmedel dosar som de har ensamrätt sälja?

Men det är ju ett måste med en maskin som gör facebookinlägg, instagram varje gång man tvättar så slipper man själv skriva 👍
Ja nog är det lite drygt med apparater som har en massa mjukvara. Har inga så moderna vitvaror, men skrivarej🤬vlar till datorn är snart helt omöjligt att köpa en som bara fingerar med lite normal handpåläggning och service.
Det ska användas "original" både bläck och papper, sedan stänger den av sig så att varken utskrift eller scanner fungerar efter ett antal utskrifter för att blöjan för spillt bläck "ska bytas av auktoriserad personal"... Så här står en BRA FOTOSKRIVARE och en massa bläck som inte går att använda med mindre än att man skickar in skrivaren på "service" !!! 😡👿🤮
 
  • Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Vad menar du? Om man öppnar luckan så har man program, tid kvar mm på en display där. Allt för att kunna ha en kökslucka som täcker hela fronten.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hm. Vad slags lucka pratar vi om? För mig är "öppna luckan" att öppna luckan till innanmätet av dm.
Aha nu hänger jag med.

Jag installerade min diskmaskin med "flit" att just displayen skulle synas fast maskinen är på, men det blir såhär.

Digital display visar 3:35. Symboler för parkering, återförslutning, favorit, stjärna, och lampa syns nedanför. Dammit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en apparat med ikoner för olika funktioner som parkeringshjälp, körlägen, och uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Men såklart kan det ju vara olika från diskmaskin till diskmaskin, men Husqvarna verkar bara ha inprogrammerat en random siffra att såhär lång tid tar det och det programmet.

En annan grej om vi nu pratar irritationsmoment är att varenda jä..a gång måste jag välja program annars körs det där långa ekonomiprogrammet på ca 4 timmar.

Ps. Om ni undrar vad som låter i bakgrunden så är det våran torktumlare som för övrigt klarar av att visa information. Fast den är ca 12år gammal. Lagom smart med andra ord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
kisumisu
H Håkan V skrev:
Ja nog är det lite drygt med apparater som har en massa mjukvara. Har inga så moderna vitvaror, men skrivarej🤬vlar till datorn är snart helt omöjligt att köpa en som bara fingerar med lite normal handpåläggning och service.
Det ska användas "original" både bläck och papper, sedan stänger den av sig så att varken utskrift eller scanner fungerar efter ett antal utskrifter för att blöjan för spillt bläck "ska bytas av auktoriserad personal"... Så här står en BRA FOTOSKRIVARE och en massa bläck som inte går att använda med mindre än att man skickar in skrivaren på "service" !!! 😡👿🤮
Gör som jag köp en färglaser för kontorsbruk. Kostar några tusen men det tjänar du rätt så fort in. Toners är dyra men du får många utskrifter, toners torkar inte som bläck gör därför passar det väldigt bra med laser även till hushåll som knappt skriver ut nåt.

Själv använder jag den mest som en pdf scanner, men nu har barnen börjat skriva ut en massa grejor. Fick faktist byta toner efter 8år.
Man slipper även papperstrassel som är så vanligt med skrivarna som är menade till hemmabruk.

Är en gammal Samsung jag har. Tillverkas dock inte mer för det HP som köpt upp Sammy när det gäller skrivare. Men det enda jag möjligtvis saknar är wifi, fast inte ens det spelar så stor roll då jag råkar ha routern i samma rum så den är som trådat nätverksskrivare som funkar perfekt från alla enheter mobiler, surfplattor, Linuxdator, Windowsdator....oavsett om de är inkopplade med kabel eller via wifi, då de är routern som agerar som wifienhet. Finns ju även nyare grejor som saknar wifi och som man skulle ha önskat wifi på (Tänker på min bergvärmepump, dock har jag den som en osmart enhet orkar inte betala onödiga abb).

Vill man göra riktiga fotokvaliteutskrifter så är det mer lönsamt göra det hos någon fotobutik online.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Tryckfel 2. 😀😀😀
0,1 kWh. Tror jag avses.
Tryckfel 3? 🤔😎😅
 
H
pacman42 pacman42 skrev:
Vad menar du? Om man öppnar luckan så har man program, tid kvar mm på en display där. Allt för att kunna ha en kökslucka som täcker hela fronten.
Det enda som händer när jag öppnar luckan på min är att den slutar diska, hur länge den tänker fortsätta diska om jag stänger luckan berättar den aldrig.
Men jag är glad att den slutar spruta vatten när jag öppnar luckan i alla fall... 😉
 
Redigerat:
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
H
H Harald Blåtumme skrev:
Räcker gott med en enda DM. Vi installerade våran upphöjd i arbetshöjd väldigt bekvämt och smidigt
På en extra lång diskbänk skulle ju vara perfekt, om alla når upp dit. Då är det ju läckageskyddat också. 🙂
 
H
kisumisu kisumisu skrev:
Aha nu hänger jag med.

Jag installerade min diskmaskin med "flit" att just displayen skulle synas fast maskinen är på, men det blir såhär.

[bild][bild]
[video]
[video]

Men såklart kan det ju vara olika från diskmaskin till diskmaskin, men Husqvarna verkar bara ha inprogrammerat en random siffra att såhär lång tid tar det och det programmet.

En annan grej om vi nu pratar irritationsmoment är att varenda jä..a gång måste jag välja program annars körs det där långa ekonomiprogrammet på ca 4 timmar.

Ps. Om ni undrar vad som låter i bakgrunden så är det våran torktumlare som för övrigt klarar av att visa information. Fast den är ca 12år gammal. Lagom smart med andra ord.
[video]
Tur att inte siffrorna också är på finska, då hade jag fattat nada... 😉
 
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
H
kisumisu kisumisu skrev:
Gör som jag köp en färglaser för kontorsbruk. Kostar några tusen men det tjänar du rätt så fort in. Toners är dyra men du får många utskrifter, toners torkar inte som bläck gör därför passar det väldigt bra med laser även till hushåll som knappt skriver ut nåt.

Själv använder jag den mest som en pdf scanner, men nu har barnen börjat skriva ut en massa grejor. Fick faktist byta toner efter 8år.
Man slipper även papperstrassel som är så vanligt med skrivarna som är menade till hemmabruk.

Är en gammal Samsung jag har. Tillverkas dock inte mer för det HP som köpt upp Sammy när det gäller skrivare. Men det enda jag möjligtvis saknar är wifi, fast inte ens det spelar så stor roll då jag råkar ha routern i samma rum så den är som trådat nätverksskrivare som funkar perfekt från alla enheter mobiler, surfplattor, Linuxdator, Windowsdator....oavsett om de är inkopplade med kabel eller via wifi, då de är routern som agerar som wifienhet. Finns ju även nyare grejor som saknar wifi och som man skulle ha önskat wifi på (Tänker på min bergvärmepump, dock har jag den som en osmart enhet orkar inte betala onödiga abb).

Vill man göra riktiga fotokvaliteutskrifter så är det mer lönsamt göra det hos någon fotobutik online.
Blev en skrivare med bläcktankar senast, den har ingen aning om vad jag häller i den 🙂 har inte klagat på papperskvalitet heller, har funkat bra några år nu.
Vi år väl se om den börjar önska sig blöjbyte snart...
Laserskrivare har ju en trumma som tenderar att tröttna så småningom.

TS har ju lämnat tråden, så nu är den väl ledig för skrivarfrågor också? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H Håkan V skrev:
Tur att inte siffrorna också är på finska, då hade jag fattat nada... 😉
Haha ja maskinen är ju köpt i Finland.
Tänkte inte ens på det, men jag antar om det var köpt från Sverige skulle de stå på svenska. Men lite ironiskt att Miele inte vet att Finland är tvåspråkigt 🤔
Har heller inte tänkt lika långt som t ex Elektrolux att man kan skicka med en papper som kunden får klistra fast och därmed ha samma maskin till hela Europa 🤣

Ajastus är timerinställning
Merkkiääni är om man vill att den piper när den färdig (minns inställningen fast man bryter strömmen).

Tyhjennä vedenkeruuastia töm vattenbehållaren

Puhdista ilmakanavat rengör filtret

Sedan en massa olika program som jag nu inte orkar översätta 😅

Luukku öppnar man luckan
Sen "on" "off" knapp.

Sen förutom tiden i samma display finns indikator var i programmet man är.
Kuivaus = Torkning
Jäähdytys = Kylning
Seis = Klart
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Det enda som händer när jag öppnar luckan på min är att den slutar diska, hur länge den tänker fortsätta diska om jag stänger luckan berättar den aldrig.
Men jag är glad att den slutar spruta vatten när jag öppnar luckan i alla fall... 😉
Det gör min. Den berättar hur mycket som är kvar på timern och vilket diskprogram också. Min är dessutom över 12 år gammal, men fungerar fortfarande. Skulle egentligen behöva nya korgar och armar, men jag väntar in att den ger upp helt istället. Dagliga diskar i 12 år sliter på plasten i maskinen...
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Det gör min. Den berättar hur mycket som är kvar på timern och vilket diskprogram också. Min är dessutom över 12 år gammal, men fungerar fortfarande. Skulle egentligen behöva nya korgar och armar, men jag väntar in att den ger upp helt istället. Dagliga diskar i 12 år sliter på plasten i maskinen...
Vilket märke är din diskmaskin?
Förlåt om du svarat men jag inte läst.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Gör som jag köp en färglaser för kontorsbruk. Kostar några tusen men det tjänar du rätt så fort in. Toners är dyra men du får många utskrifter, toners torkar inte som bläck gör därför passar det väldigt bra med laser även till hushåll som knappt skriver ut nåt.

Själv använder jag den mest som en pdf scanner, men nu har barnen börjat skriva ut en massa grejor. Fick faktist byta toner efter 8år.
Man slipper även papperstrassel som är så vanligt med skrivarna som är menade till hemmabruk.

Är en gammal Samsung jag har. Tillverkas dock inte mer för det HP som köpt upp Sammy när det gäller skrivare. Men det enda jag möjligtvis saknar är wifi, fast inte ens det spelar så stor roll då jag råkar ha routern i samma rum så den är som trådat nätverkskrivare scannerssskrivare som funkar perfekt från alla enheter mobiler, surfplattor, Linuxdator, Windowsdator....oavsett om de är inkopplade med kabel eller via wifi, då de är routern som agerar som wifienhet. Finns ju även nyare grejor som saknar wifi och som man skulle ha önskat wifi på (Tänker på min bergvärmepump, dock har jag den som en osmart enhet orkar inte betala onödiga abb).

Vill man göra riktiga fotokvaliteutskrifter så är det mer lönsamt göra det hos någon fotobutik online.
Intrressant tråddrift här från diskmaskiner till skrivare scanners. Hänger inte riktigt med på resonemangen får jag säga.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H Harald Blåtumme skrev:
Intrressant tråddrift här från diskmaskiner till skrivare scanners. Hänger inte riktigt med på resonemangen får jag säga.
Svarade mest personen som citerade mig med skrivareproblem. Men visst borde kanske tagit det via pm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.