I Talltomten skrev:
Det


Har du lust att dela 2023 siffrorna?

Resultaträkningen säger inte så mycket egentligen, ganska enkelt att fiffla med projektredovisning om man behöver snygga till siffrorna. Däremot är det kassaflödet som blir problemet när inte projekten inte fylls på och det är likviditeten som knäcker många.

Sen eget kapital på 700k är inte mycket. Dem tappa nästan all upparbetad vinst under 2022.

Eftersom IH är mellan premiumsegmentet och budgetalternativen så är jag rädd att dem kommer ligga pyrt till om 6-12mån när sista projekten är färdigställda.
Detta fick jag av dem. Se bifogat.
 
  • Ekonomisk rapport, resultatrapport, intäkter, kostnader, beräknat resultat, företag, september 2023, finansiella siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text på svenska, om företagsutmaningar, strategier, och positiv framtidstro trots ekonomiska svårigheter.
Vi bygger med Intressanta Hus för tillfället och är i slutet av byggprocessen. Allt har flutit på bra och alla materialleveranser har anlänt enligt vårt leveransschema oavsett leverantör (väldigt mycket som kommer i slutet av byggprocessen).
 
Redigerat:
Anonor Anonor skrev:
Detta fick jag av dem. Se bifogat.
Men va f*n är det där?

Tillgångar hör hemma i en balansräkning å inte en resultaträkning…

Tillgångar ställs mot skulder och eget kapital i en BR

I en resultaträkning (som denna) heter det intäkter och kostnader.

Rörelseintäkter och finansiella intäkter uppskrivningar av tillgångar är poster som normalt står överst på intäktssidan i en resultaträkning…

Ser totalt oseriöst ut/ alt. Nån dom copy/paste helt galet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Adambergen och 6 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag förstår er oro. Vi ville bygga med dem men fick inte ekonomin att gå ihop.

Vi var också oroliga över deras ekonomin när vi var nära på att signa men kom aldrig så långt.

Men som andra föreslagit kan man ju ändra lyftplanen så att inget betalas i förskott, eller så att det är minimalt och det mesta görs vid stomleverans. Ni har ju också en försäkring via garbo i deras pris. Men det krävs ju att det finns något på plats så ni inte betalar utan att få något.

Vi fick väldigt bra intryck av dem. Ville så gärna bygga huset de ritade åt oss.

Senaste bokslutet från dem är ju 2022-2023 och det kom in nu på allabolag. De verkar ha brutet räkenskapsår vilket jag gissar är varför rapporten kommer in så sent. Där kan ni titta igenom siffrorna. Laddar ni ned den senaste rapporten så kan ni ställa frågot till chatgpt om er oro.

Det där med ekonomiska problem kan stämma. Men det kan också vara lite hederlig ohederlig företagskonkurrens. Vi fick också höra liknande om dem men än är de ju kvar? 🤷🏻‍♂️
Garbo!! ASG!
Vet du NÅGON som har fått ut NÅGOT på den försäkringen?
 
  • Gilla
Adambergen och 1 till
  • Laddar…
Vet inte något om intressanta hus men vi byggde med Willa Nordic i Vellinge kommun och skulle jag bygga igen så skulle det bli med dem en gång till. De var otroligt proffsiga och skötte hela projektet perfekt. Leverans på utlovad dag så jag kan bara säga gott om dem!
 
Z Zodde skrev:
Men va f*n är det där?

Tillgångar hör hemma i en balansräkning å inte en resultaträkning…

Tillgångar ställs mot skulder och eget kapital i en BR

I en resultaträkning (som denna) heter det intäkter och kostnader.

Rörelseintäkter och finansiella intäkter uppskrivningar av tillgångar är poster som normalt står överst på intäktssidan i en resultaträkning…

Ser totalt oseriöst ut/ alt. Nån dom copy/paste helt galet.
Haha ja dem har ju klippt bort allt som är spännande
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M
Anonor Anonor skrev:
Detta fick jag av dem. Se bifogat.
Det där var en riktig varningsklocka, hade ju varit bättre att inte skicka något öht.
 
Jag bad allas bäste vän ChatGPT om sin åsikt på frågan också och fick följande svar:

på sifforna för 2022 (årsredovisning) om och företaget var nära en konkurs sades detta:
"Baserat på den årsredovisning som har presenterats verkar det som att företaget Intressanta Hus Sverige AB har haft en del utmaningar under det aktuella räkenskapsåret 2022. De har upplevt påverkan av olika externa faktorer, såsom stigande råvarupriser, komponentbrist, leveransproblem på grund av Covid-19, samt politiska och ekonomiska händelser såsom kriget i Ukraina, stigande räntor och elpriser. Dessa faktorer har påverkat deras finansiella ställning och bruttomarginaler i pågående projekt.
Företaget har även genomgått interna förändringar och omstruktureringar för att förbättra sin kompetens och hantera framtida utmaningar. Trots vissa ekonomiska svårigheter har företaget framhållit en positiv försäljningstrend och en stark orderstock framåt. De har också genomfört åtgärder för att anpassa sig till den avvaktande marknaden och förstärka den finansiella kontrollen.
Även om företaget har redovisat en ackumulerad förlust och har behövt ta emot ett aktieägartillskott för att täcka sina kostnader, verkar det som att de genomför åtgärder för att hantera sina utmaningar och förbättra sin finansiella ställning. Årsredovisningen ger inte en definitiv indikation på en nära konkurs, men den visar att företaget har genomgått ekonomiska prövningar och arbetar aktivt för att återställa sin ekonomiska stabilitet. Det kan vara värt att följa upp med en mer detaljerad analys eller information från företagets nuvarande ledning för en fullständigare bild."

Jag gav den även siffrorna för 2023 och ställde samma fråga om konkurs och fick detta svar:

"
Ja, baserat på den presenterade datan verkar det som att företaget har klarat av den tuffa tiden och befinner sig på en mer stabil ekonomisk position. Att generera en positiv nettovinst är ett tecken på att företaget har lyckats effektivisera sin verksamhet och hantera sina kostnader på ett mer hållbart sätt. Dessutom visar tillgångarna i form av anläggningstillgångar en stabil ekonomisk grund som kan fungera som en buffert i händelse av ekonomiska svängningar.

För att fortsätta på den här vägen är det viktigt att företaget fortsätter att övervaka sina kostnader och fortsätter att anpassa sin verksamhet efter marknadens behov. Genom att säkerställa en konsekvent och effektiv drift kan företaget bygga en stabil grund för framtida tillväxt och undvika risken för en eventuell konkurs. Låt mig veta om du behöver mer information eller råd relaterat till företagets ekonomiska ställning"
 
Anonor Anonor skrev:
Jag bad allas bäste vän ChatGPT om sin åsikt på frågan också och fick följande svar:

på sifforna för 2022 (årsredovisning) om och företaget var nära en konkurs sades detta:
"Baserat på den årsredovisning som har presenterats verkar det som att företaget Intressanta Hus Sverige AB har haft en del utmaningar under det aktuella räkenskapsåret 2022. De har upplevt påverkan av olika externa faktorer, såsom stigande råvarupriser, komponentbrist, leveransproblem på grund av Covid-19, samt politiska och ekonomiska händelser såsom kriget i Ukraina, stigande räntor och elpriser. Dessa faktorer har påverkat deras finansiella ställning och bruttomarginaler i pågående projekt.
Företaget har även genomgått interna förändringar och omstruktureringar för att förbättra sin kompetens och hantera framtida utmaningar. Trots vissa ekonomiska svårigheter har företaget framhållit en positiv försäljningstrend och en stark orderstock framåt. De har också genomfört åtgärder för att anpassa sig till den avvaktande marknaden och förstärka den finansiella kontrollen.
Även om företaget har redovisat en ackumulerad förlust och har behövt ta emot ett aktieägartillskott för att täcka sina kostnader, verkar det som att de genomför åtgärder för att hantera sina utmaningar och förbättra sin finansiella ställning. Årsredovisningen ger inte en definitiv indikation på en nära konkurs, men den visar att företaget har genomgått ekonomiska prövningar och arbetar aktivt för att återställa sin ekonomiska stabilitet. Det kan vara värt att följa upp med en mer detaljerad analys eller information från företagets nuvarande ledning för en fullständigare bild."

Jag gav den även siffrorna för 2023 och ställde samma fråga om konkurs och fick detta svar:

"
Ja, baserat på den presenterade datan verkar det som att företaget har klarat av den tuffa tiden och befinner sig på en mer stabil ekonomisk position. Att generera en positiv nettovinst är ett tecken på att företaget har lyckats effektivisera sin verksamhet och hantera sina kostnader på ett mer hållbart sätt. Dessutom visar tillgångarna i form av anläggningstillgångar en stabil ekonomisk grund som kan fungera som en buffert i händelse av ekonomiska svängningar.

För att fortsätta på den här vägen är det viktigt att företaget fortsätter att övervaka sina kostnader och fortsätter att anpassa sin verksamhet efter marknadens behov. Genom att säkerställa en konsekvent och effektiv drift kan företaget bygga en stabil grund för framtida tillväxt och undvika risken för en eventuell konkurs. Låt mig veta om du behöver mer information eller råd relaterat till företagets ekonomiska ställning"
Du gav ChatGPT den b*llsh*t info om 2023 du postade ovan?

Ser du inte själv att den är fejkad?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du gav ChatGPT den b*llsh*t info om 2023 du postade ovan?

Ser du inte själv att den är fejkad?
som jag skrev ovan gav jag den all information. 2022 och det fårn 2023

Känns ju svårt för oss som står utanför att veta om informationen stämmer. Känns ju rätt risky att en etablerad firma skulle skicka ut felaktiga siffor för att få in kunder, låter som ett brott som jag gissar att det inte bara gör sådär. Så känns ju som det vettigaste att man litar på de siffror som står där, sen att vi egentligen vill se soliditet, balansräkning och hur mycket pengar de har på banken. Men att outa ett företag för att fejka information och begå brott känns rätt hårt när du eller vi andra på ett random forum har 0 koll på deras ekonomi
 
Anonor Anonor skrev:
som jag skrev ovan gav jag den all information. 2022 och det fårn 2023

Känns ju svårt för oss som står utanför att veta om informationen stämmer. Känns ju rätt risky att en etablerad firma skulle skicka ut felaktiga siffor för att få in kunder, låter som ett brott som jag gissar att det inte bara gör sådär. Så känns ju som det vettigaste att man litar på de siffror som står där, sen att vi egentligen vill se soliditet, balansräkning och hur mycket pengar de har på banken. Men att outa ett företag för att fejka information och begå brott känns rätt hårt när du eller vi andra på ett random forum har 0 koll på deras ekonomi
Det är inte i sig fråga om felaktiga siffror utan totalt huvudlös presentation som säger noll.

Det är nåt grundläggande som är fel i det du klippte in. Nåt totalt motsägelsefullt

Första raderna berättar om tillgångar (alltså balansräkning) men sen summerar man det som om det vore rörelsens intäkter…??

Tillgångar och resultat är 2 helt olika saker som blandas i ditt klipp
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Det kan jag absolut köpa att siffrorna inte säger det vi är ute efter. Men det är ju inte riktigt samma sak som att de är "fejkade".

Aja tillbaka till on-topic
 
Anonor Anonor skrev:
Jag bad allas bäste vän ChatGPT om sin åsikt på frågan också och fick följande svar:

på sifforna för 2022 (årsredovisning) om och företaget var nära en konkurs sades detta:
"Baserat på den årsredovisning som har presenterats verkar det som att företaget Intressanta Hus Sverige AB har haft en del utmaningar under det aktuella räkenskapsåret 2022. De har upplevt påverkan av olika externa faktorer, såsom stigande råvarupriser, komponentbrist, leveransproblem på grund av Covid-19, samt politiska och ekonomiska händelser såsom kriget i Ukraina, stigande räntor och elpriser. Dessa faktorer har påverkat deras finansiella ställning och bruttomarginaler i pågående projekt.
Företaget har även genomgått interna förändringar och omstruktureringar för att förbättra sin kompetens och hantera framtida utmaningar. Trots vissa ekonomiska svårigheter har företaget framhållit en positiv försäljningstrend och en stark orderstock framåt. De har också genomfört åtgärder för att anpassa sig till den avvaktande marknaden och förstärka den finansiella kontrollen.
Även om företaget har redovisat en ackumulerad förlust och har behövt ta emot ett aktieägartillskott för att täcka sina kostnader, verkar det som att de genomför åtgärder för att hantera sina utmaningar och förbättra sin finansiella ställning. Årsredovisningen ger inte en definitiv indikation på en nära konkurs, men den visar att företaget har genomgått ekonomiska prövningar och arbetar aktivt för att återställa sin ekonomiska stabilitet. Det kan vara värt att följa upp med en mer detaljerad analys eller information från företagets nuvarande ledning för en fullständigare bild."

Jag gav den även siffrorna för 2023 och ställde samma fråga om konkurs och fick detta svar:

"
Ja, baserat på den presenterade datan verkar det som att företaget har klarat av den tuffa tiden och befinner sig på en mer stabil ekonomisk position. Att generera en positiv nettovinst är ett tecken på att företaget har lyckats effektivisera sin verksamhet och hantera sina kostnader på ett mer hållbart sätt. Dessutom visar tillgångarna i form av anläggningstillgångar en stabil ekonomisk grund som kan fungera som en buffert i händelse av ekonomiska svängningar.

För att fortsätta på den här vägen är det viktigt att företaget fortsätter att övervaka sina kostnader och fortsätter att anpassa sin verksamhet efter marknadens behov. Genom att säkerställa en konsekvent och effektiv drift kan företaget bygga en stabil grund för framtida tillväxt och undvika risken för en eventuell konkurs. Låt mig veta om du behöver mer information eller råd relaterat till företagets ekonomiska ställning"
Jag rekommenderar dig att när du får ett sånt svar så be chat gpt att korta ned svaret och sen ber du om samma sak igen.
 
Anonor Anonor skrev:
som jag skrev ovan gav jag den all information. 2022 och det fårn 2023

Känns ju svårt för oss som står utanför att veta om informationen stämmer. Känns ju rätt risky att en etablerad firma skulle skicka ut felaktiga siffor för att få in kunder, låter som ett brott som jag gissar att det inte bara gör sådär. Så känns ju som det vettigaste att man litar på de siffror som står där, sen att vi egentligen vill se soliditet, balansräkning och hur mycket pengar de har på banken. Men att outa ett företag för att fejka information och begå brott känns rätt hårt när du eller vi andra på ett random forum har 0 koll på deras ekonomi
Om det är sant som du skriver att du har noll koll på deras ekonomi så avråder jag starkt från att beställa något hus därifrån.
 
Anonor Anonor skrev:
Det kan jag absolut köpa att siffrorna inte säger det vi är ute efter. Men det är ju inte riktigt samma sak som att de är "fejkade".

Aja tillbaka till on-topic
Om nån säger 1+1 äpple = 2 päron.
Är siffrorna fejkade eller är det nåt logiskt fel?
Jag säger inget om siffrorna, det är logiken som är uppåt väggarna

OCH som visar det er fejkat
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.