Hej!
Tanken är att vi skall inreda vår kallvind och ändring av takstol samt installation av trapp kräver bygganmälan, fönstren på varje gavel kräver bygglov. Kommunens förslag var därför att samla allt i en bygglovsansökan.
Det börjar nu närma sig att skicka in underlag för bygglov till kommunen, enligt dem krävs ingen KA om jag inkommer med en bra kontrollplan. Någon som gjort liknande som har förslag på kontrollplan?

Tack på förhand
 
Kontrollplanen ska vara utformad specifikt för ditt projekt efter den riskbedömning som du har gjort. Har du inte kunskapen som byggherre kan du alltid kontakta en Kontrollansvarig och köpa någon timme av den personen för en korrekt Kontrollplan.
 
  • Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Kontrollplanen ska vara utformad specifikt för ditt projekt efter den riskbedömning som du har gjort. Har du inte kunskapen som byggherre kan du alltid kontakta en Kontrollansvarig och köpa någon timme av den personen för en korrekt Kontrollplan.
Tack för svar. Funderar starkt på att överlåta det också. Dock funderar jag på om kontrollpunkterna enbart behöver beröra konstruktionen av takstol, trapp samt montering av fönster eller om jag behöver ha med exempelvis el, ventilation etc. i just kontrollplanen för bygglovet.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
M Maffebygg skrev:
Tack för svar. Funderar starkt på att överlåta det också. Dock funderar jag på om kontrollpunkterna enbart behöver beröra konstruktionen av takstol, trapp samt montering av fönster eller om jag behöver ha med exempelvis el, ventilation etc. i just kontrollplanen för bygglovet.
El och ventilation behövs om det ska vara säkert och hälsosamt att vistas där 🤣
 
Vad ska ni inreda för typ av rum på vinden?
 
  • Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
El och ventilation behövs om det ska vara säkert och hälsosamt att vistas där 🤣
Det är jag helt med på, men behöver det vara med på kontrollplan till kommunen? Isåfall misstänker jag att kontroll av isolering, tätskikt mm också skall vara med?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska ni inreda för typ av rum på vinden?
Det blir ett allrum/vardagsrum där trappan går upp och ett sovrum :)
 
Då gäller bygglov och krav på utrymning, brandsäkerhet och ev. kontruktionsritningar för avbärande av takstolar.
 
  • Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då gäller bygglov och krav på utrymning, brandsäkerhet och ev. kontruktionsritningar för avbärande av takstolar.
Toppen, det enda som kvarstår är kontrollplan. Konstruktionsritningar har jag.
 
P
De bästa, och enklaste, är väl att fråga kommunen vilka kraven är på en kontrollplan?
 
  • Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
Jag gjorde också ingrepp i bärande konstruktion och tog hjälp av www.enklakontrollplaner.se för att upprätta kontrollplanen.

Man fyllde i ett formulär sen skickade dom kontrollplanen och riskbedömningen till mig.
 
  • Gilla
Maffebygg och 1 till
  • Laddar…
L Lasse234 skrev:
Jag gjorde också ingrepp i bärande konstruktion och tog hjälp av www.enklakontrollplaner.se för att upprätta kontrollplanen.

Man fyllde i ett formulär sen skickade dom kontrollplanen och riskbedömningen till mig.
Tack! Jag använde mig av kontrollplandirekt, troligen något liknande.
 
  • Gilla
Lasse234
  • Laddar…
Vad kostade för er som köpte av enklakontrollplaner? Jag har fyllt i all min info men vill inte klicka på "klar och betala" innan jag vet priset.
 
P
H Hemingway skrev:
Vad kostade för er som köpte av enklakontrollplaner? Jag har fyllt i all min info men vill inte klicka på "klar och betala" innan jag vet priset.
Jag skulle aldrig ens överväga att köpa något som jag inte vet priset på i förväg. Skicka ett email till enklakontrollplaner och fråga om priset!
 
P pmd skrev:
Jag skulle aldrig ens överväga att köpa något som jag inte vet priset på i förväg. Skicka ett email till enklakontrollplaner och fråga om priset!
Inte jag heller, så jag köpte inte, men fick då inte heller se ett pris. Såklart kan jag maila dem, men tänkte att det kunde gå att få ett snabbare svar här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.