Maxwells demon TotalControl skrev:
Kan inte se hur det skulle kunna optimeras mer effektivt. Hur då? Du betalar inte för framledningstemperatur med fjärrvärme.
Om det är för hög framledningstemperatur mot vad som behövs så behöver radiatorventilen strypa flödet onödigt mycket.
Det kan i vissa fall göra att ventilkäglan vibrerar och skapar oljud.
Det gör även att cirkulationspumpen får jobba mot ”stängd”/”kraftigt strypt ventil” i onödan.
Det medföra även att det blir större temperaturskillnad mellan framledning och retur än beräknat/injusterat.


En PT1000-givare kostar inte många kronor, själva givaren kan man köpa för ca 50-100kr, givare med en bit kabel 100-150kr, inomhusgivare ca 100-200kr, märkesinomhusgivare (Regina, Danfoss, Siemens, etc) 400-1300kr.
En PT1000-givare fungerar på samma sätt oberoende tillverkare, å de är inga enheter som ”driver” etc, utan antingen fungerar dom som de ska eller så är det antingen avbrott eller kortslutning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är för hög framledningstemperatur mot vad som behövs så behöver radiatorventilen strypa flödet onödigt mycket.
Det kan i vissa fall göra att ventilkäglan vibrerar och skapar oljud.
Det gör även att cirkulationspumpen får jobba mot ”stängd”/”kraftigt strypt ventil” i onödan.
Det medföra även att det blir större temperaturskillnad mellan framledning och retur än beräknat/injusterat.
Termostaten ska börja strypa vid önskad rumstemperatur. Värmeauktoritet > 1. Finns inget onödigt med det. Något som är onödigt är att köra termostater med värmeauktoritet <1 för då har du övertemp i rummet på ett par grader (P-bandet) innan termostaten börjar påverkar flödet. Kan du lika gärna spara pengarna på termostaterna.

Ljud. Då har du justerat in nominella flödet fel. För högt tryckfall över ventilen.

Cirkulationspumpen. Den ska självklart köras tryckstyrd. Finns ingen onödan där heller. Man lämnar badrum och/eller tvättstuga oreglerat för att ha ett litet flöde alltid över kretsen om alla andra termostater skulle vara helt stängda.

Temperaturskillnad. Är ju det vi vill uppnå. Ju varmare ett rum blir utav anledningar, ju högre diff vill vi ha mellan fram och retur då vi vill minska medeltemperaturen på radiatorn. Det gör vi med att minska flödet över radiatorn = Mindre effekt ut i rummet.

Tror du har läst för mycket på VP forum och vissa skribenter formusägare där som inte har en aning om hur en termostat är tänkt att reglera.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Termostaten ska börja strypa vid önskad rumstemperatur.
Det där är mer eller mindre tvärt emot vad du skrev häromdagen i en annan tråd,
Maxwells demon TotalControl skrev:
Så ja, den ska vara nästan helt stängd vid den inställda temperaturen.
samt att det du skriver nu är mer eller mindre det jag skrev häromdagen i den andra tråden,
Demmpa Demmpa skrev:
Termostaten jobbar internt hela tiden och den trycker på stiftet hela tiden, men det är inte förrän det blir varmare i rummet än inställd temperatur på termostaten samt att den trycker på stiftet mer än vad förinställningen är inställd på som termostaten börjar strypa flödet.
Alltså termostaten börjar inte strypa flödet förrän lägre flöde behövs än vad förinställningen är inställd på.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Cirkulationspumpen. Den ska självklart köras tryckstyrd. Finns ingen onödan där heller. Man lämnar badrum och/eller tvättstuga oreglerat för att ha ett litet flöde alltid över kretsen om alla andra termostater skulle vara helt stängda.
Det finns massor med befintliga fjärrvärmecentraler som har cirkulationspump med tre fasta hastigheter.

Så du menar att badrum/tvättstuga ska ha värmetillförsel fastän det inte behövs?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Temperaturskillnad. Är ju det vi vill uppnå. Ju varmare ett rum blir utav anledningar, ju högre diff vill vi ha mellan fram och retur då vi vill minska medeltemperaturen på radiatorn. Det gör vi med att minska flödet över radiatorn = Mindre effekt ut i rummet.
Ja, i något enstaka rum när rummet får extern värmetillförsel samtidigt som resten av bostaden behöver normal värmetillförsel via radiatorkretsen.

Men normalt så ska förinställningen av radiatorventilerna vara som sådan att ventilkäglan ska vara ”opåverkad” vid normal drift. Ja, förinställningen påverkar ventilkäglan.

När radiatorventilerna är injusterade så justerar man in det centrala reglersystemet som reglerar framledningstemperaturen, å detta gör man med termostaterna bortplockade.

När det centrala reglersystemet är injusterat, då monteras termostaterna och ställs in på rummets temperatur.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Tror du har läst för mycket på VP forum och vissa skribenter formusägare där som inte har en aning om hur en termostat är tänkt att reglera.
Nix.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok. Då har du fel. Termostater kan ge besparing. Förutsatt att man vet hur en termostat ska fungera som bäst.
Ok mr självutnämnd expert
 
Köpte nya RA2990 efter råd, men hade ju fel radiatorventil, men orkade inte skicka tillbaka termostaterna så köpte nya radiatorventiler istället RA-N 10. Men hur gör jag med dessa, man kan ju förinställa dom och som standard står dom på N vilket ger fullt flöde.

Det är väl bra för mig med fjärrvärme, eller ska jag ändra dom till något annat värde och isåfall vilket och varför? Blev inte klok alls av manualen som gick att läsa på nätet

Ny termostat RA2990 och radiatorventil RA-N 10 på ett bord, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att räkna fram vilken inställning det bör vara på varje radiatorventil.
Det går även att mäta sig fram, på några olika sätt.

Jag har mätt mig fram genom att mäta temperaturen, framledning, retur & rumstemperatur..

Börja med alla max öppna och termostaterna bortplockade.
Stryp förinställningen på de radiatorer i de rum som har ”för hög” rumstemperatur. Generellt, radiatorer med kortast rörlängd stryps ”mest”, radiatorer med längst & klenast rör stryps inget.


I följande inlägg finns dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Jag kuppar in en fråga, tror ni den där vinkeln passar till Danfoss Eco och elementet på bilden? Det är för lite utrymme att ha termostaten längs med så att säga.
 
  • Element av ett värmeelement med rör och ventil i ett hörn, nära ett gardinliknande tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit termostat med digital display för värmeinställning, märket Danfoss, på en webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Danfoss vinkeladapter, termostat, vit plast, guldmässingsdetaljer, produktbild, online shopping, prisangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Eller så vrider du bara lite på ventilen så termostaten får plats..
/ Björkskär
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R rosenpling skrev:
Jag kuppar in en fråga, tror ni den där vinkeln passar till Danfoss Eco och elementet på bilden? Det är för lite utrymme att ha termostaten längs med så att säga.
Lossa på muttern precis över termostatventilen samt nere vid kopplet och vrid ut termostatventilen.
 
En fråga. vad vill du åstadkomma i slutänden?
 
Jag vill ha smarta termostater i våra fönster som är i söderläge. Det kan bli väldigt varmt när solen ligger på och då känns det bra om elementen inte eldar för kråkorna 👍
 
R rosenpling skrev:
Det kan bli väldigt varmt när solen ligger på och då känns det bra om elementen inte eldar för kråkorna 👍
Fixar inte traditionella dumma termostater detta? 🤔
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag kan för lite på området, trodde det var det som gjorde en smart termostat just smart. Någon annan som kan fylla i?
 
En "smart" termostat är ju inte smartare än en gammal hederlig om du inte styr den med något överordnat system. Så om du har något system som kan läsa av rumstemperatur på något bättre ställe än själva termostaten och utifrån det tala om för termostaten att sänka värmen så kan det funka.

Men annars håller jag med Alfredo; Blir det varmt i rummet på grund av solinstrålning så ska termostaten strypa oavsett om den är smart eller dum.
 
Det är sällan fel med termostater, oberoende om de är "dumma" eller "smarta", på radiatorerna, å din anledning är en av många anledningar till att ha termostater.

Helst bör man innan man satsar på nya termostater se till att hela systemet är rätt injusterat gällande förinställningen samt värmekurvan.

Idag ser det ut att vara en helt manuell handratt.
 
  • Gilla
rosenpling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.