Jag vill installera en termostat nära taket i samma rum som jag har min kamin. Termostaten ska styra en takfläkt för att sprida värmen från kaminen till resten av huset. Behöver alltså en termostat för kyla eller med växlande kontakt. Har hittat den här termostaten https://www.se.com/se/sv/product/WDE002484/termostat-exxact-bimetall-rumstermostat-1pol-växlande-24v-skruvanslutning-vit/

Den har märkspänning 24V, men på Ahlsell står det ”max kontaktspänning 230V” hittar dock inte något som tyder på att den skall palla 230 på schneiders egna hemsida eller produktblad.

Så frågan är, kan man använda ovan nämnda i en 230V krets?
 
Den är gjord för växelspänning 24v.

Du ska ha en annan om du inte använder den spänningen.

Den där ska sitta på höjd 1,5m också. Vet inte hur den kommer fungera uppe i ett tak

Edit: Du kan ju montera en trafo 24V om du inte har 24V på annat sätt
 
Redigerat:
Förmodligen en enkel termostat för 24 V golvvärme. Inte för 230 V.
 
A avh67f skrev:
Den är gjord för växelspänning 24v. Fasen blir common och när bimetallen växlar släpper den igenom på plinten för värmesignal.

Du ska ha en annan om du inte använder den spänningen.

Den där ska sitta på höjd 1,5m också. Vet inte hur den kommer fungera uppe i ett tak

Edit: Du kan ju montera en trafo 24V om du vill använda den där för signal.
Jag håller med, absolut inte vag jag hade valt i första hand. Men har schneider exxakt på allt annat i rummet, så vill ha en termostat som matchar.

Men vad menas med det markerade fältet? Är det 24V så borde man väl inte skriva ut att den klarar 230?
 
  • Skärmavbild av en produktspecifikation på en webbsida, med tekniska detaljer och dimensioner listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte riktigt. Det brukar stå fel i den där informationen på Ahlsell ibland. Vet ej hur den genereras. Men den är ofta hjälpsam med detaljer.

Tror ej du kan köra 230V genom den. Det står märkspänning 24vac i manualen.
 
  • Gilla
Olleamatör
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Vet inte riktigt. Det brukar stå fel i den där informationen på Ahlsell ibland. Vet ej hur den genereras. Men den är ofta hjälpsam med detaljer.

Tror ej du kan köra 230V genom den. Det står märkspänning 24vac i manualen.
Jag håller med, känns som att Ahlsell har få fel i informationen.

Nån som har annat tips på vad jag skulle kunna använda. Vill ju att det ska matcha övrig utrustning i rummet, vilket är schneider exxakt i antracit. Finns det någon lämplig termostat att gömma i dosan och bara dra ut en givare genom typ ett doslock? Vill inte behöva dra givarkabel hela vägen till elcentralen. Hur hade ni löst det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.