Hej,

Jag har köpt ett hus som är byggt -39 och utbyggt -68. Vi har börja titta på elen och det är en salig blandning. I den gamla delen finns det en del tjärkabel kvar - som vi ska byta ut till nya kablar. i den nya delen är det inga problem.

MEN, när jag tittade på huvudkabeln som kommer in från elbolaget (via källaren) så är det en stor, tjärad kabel. Jag utgår ifrån att det är original från -39. Kabeln ser ganska bra ut, men det har bildadts en pytte liten pöl med tjära under anslutningen. Jag har kännt på kabeln och den är kall, men någon gång i husets historia har den uppenbarligen blivit för varm och börjat att droppa. Detta kan innebära brandrisk - har jag hört!

Min fråga är om den måste bytas ut? Är det någon som har erfarenhet av att ha gjort det och vad kostade det i så fall?

Vi ska dränera om i vår och då kanske den ryker - men det beror lite på vad det kostar osv...

Tacksam för funderingar
JonN
 
Ta den till våren då dräneringen bytes. Man vet ju liksom aldrig och ett nerbrunnet hus är aldrig skoj. Kostnaden är nog "överkomlig" är det bara ett byte rakt av kostar det nog inte mer än 5-10 papp detta såklart beroende på hur långt det är till stolpen eller skåpet.

Gräva upp kabeln kan du göra själv där spars nog mycket av kostnaden.
 
Kabeln till huset är väl el-bolagets bekymmer? Försök få dom till att byta den istället, jag hade i varje fall ställt frågan till dom!
 
Kabeln fram till mätaren är elbolagets men du får gräva själv eller stå för kostnaden för grävning på din egen mark.
 
Att kabeln var elbolagets bekymmer (fram till mäteren) låter ju härligt:)
Mätaren sitter efter kabeln - så nu är det bara att pressa Vattenfall...det vet man ju aldrig hur det går.

Återkommer med svar hur det gick.

JonN
 
Har du mätaren inomhus så vill gärna elbolaget att du flyttar ut den till ett fasadmätarskåp. Inom Eon:s nät så betalar du ingenting till Eon om inte mer än 15 meter kabel behövs. Det du betalar är den "vanliga" elektrikern och det material som behövs (mätarskåp mm). Grävningen får du fixa själv. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.