Hej
Nu har jag haft samma / liknande diskussion med flera företag och funderar på om de har rätt, eller om de har helt fel.

Vi bor i ett hus byggt på 70 talet. Vi brukar använda Hantverksavtalet vid entreprenad. Utöver det har vi lärt oss att skriva att vi vill ha arbetet fackmässig utfört och enligt byggnormer som är gällande vid entreprenad tillfället.

Vid flera tillfällen har denna formulering räddat oss då entreprenörer påstår att de inte behöver jobba enligt gällande regelverk om de renoverar ett äldre hus. Stämmer det verkligen?? De påstår vid de tillfällen jag reklamerat att det är enbart pga avtal formuleringen de kommer rätta och att det inte finns ett krav egentligen på att följa gällande standard.

Entreprenad har gällt fönster och plåtarbete, fasad…tillbyggnad mm.

Så, min fråga. Måste man specificera ”nu gällande norm” - är det inte grundnorm? Det har aldrig förekommit någon anledning till avsteg (utöver inkompetens och fusk).
 
Vid tex avtal kring badrum så förväntas ju entreprenör som följer Bkr dokumentera avsteg från gällande vid entreprenad tillfället och de kan då vara acceptabelt om det inte kan lösas alt är överenskommet. Det tycker jag är rimligt. Men detta är utan överenskommelse. Eller anledning.
 
H
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vid tex avtal kring badrum så förväntas ju entreprenör som följer Bkr dokumentera avsteg från gällande vid entreprenad tillfället och de kan då vara acceptabelt om det inte kan lösas alt är överenskommet. Det tycker jag är rimligt. Men detta är utan överenskommelse. Eller anledning.
Fackmannamässigt. Arbetet ska utföras enligt AMA som är en norm men har materialtillverkaren t.ex. högre krav än AMA så är det materialtillverkarens anvisningar som gäller. Om inte arbetet kan utföras enligt AMA av någon anledning så måste de skriva ett avtal om varför de inte kan utföra arbetet enl. AMA som du måste godkänna, detta skall göras skriftligen. T.ex. Badrum kan vara små och du vill ha in möbler, toalett och dusch, kanske kan inte lutningen på golvet utföras exakt enligt branschreglerna BKR, Säker Vatten då måste det skrivas att du godkänner det.
 
H HEM2121 skrev:
Fackmannamässigt. Arbetet ska utföras enligt AMA som är en norm men har materialtillverkaren t.ex. högre krav än AMA så är det materialtillverkarens anvisningar som gäller. Om inte arbetet kan utföras enligt AMA av någon anledning så måste de skriva ett avtal om varför de inte kan utföra arbetet enl. AMA som du måste godkänna, detta skall göras skriftligen. T.ex. Badrum kan vara små och du vill ha in möbler, toalett och dusch, kanske kan inte lutningen på golvet utföras exakt enligt branschreglerna BKR, Säker Vatten då måste det skrivas att du godkänner det.
Ja, men vilken AMA? Den nu gällande eller när ett hus byggdes?
 
Jag jobbar en del med äldre hus och skulle säga tvärtom, om kunden inte vill ha på modernt sätt så behöver det preciseras.. är det kmärkt så blir det ju inte några större funderingar..
Men annars anser jag att ama (från idag)
Är standard
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, men vilken AMA? Den nu gällande eller när ett hus byggdes?
Man bygger ju inte om huset för att uppfylla nya versioner. Inte heller är AMA på något vis tvingande. Det beskriver ett vettigt sätt att bygga på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Man bygger ju inte om huset för att uppfylla nya versioner. Inte heller är AMA på något vis tvingande. Det beskriver ett vettigt sätt att bygga på.
Som jag har skrivit tidigare. AMA är en lägsta norm och den måste följas för att det ska vara fackmannamässigt gjort. Sen beror det på om materialet fodrar mer än vad AMA säger, då gäller materialets anvisningar. Frångår man detta så skriver man papper på det som beställaren skriver under.
 
H
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, men vilken AMA? Den nu gällande eller när ett hus byggdes?
Den nu gällande om du skall förändra. Beror ju lite på vad som skall göras och i framförallt i vilken omfattning.
 
H HEM2121 skrev:
Som jag har skrivit tidigare. AMA är en lägsta norm och den måste följas för att det ska vara fackmannamässigt gjort. Sen beror det på om materialet fodrar mer än vad AMA säger, då gäller materialets anvisningar. Frångår man detta så skriver man papper på det som beställaren skriver under.
AMA gäller bara om den avtalats i kontrakt. Och då skall det även stå vilken av dem som avses. AF, Hus, anläggning, el,vvs och vilken upplagan som gäller.
 
H
I Installation skrev:
AMA gäller bara om den avtalats i kontrakt. Och då skall det även stå vilken av dem som avses. AF, Hus, anläggning, el,vvs och vilken upplagan som gäller.
Nej, där har du fel. AMA finns av en anledning. Frångår man AMA så måste det ske skriftligt och underskrivet och godkänt av den som har anlitat hantverkaren. Vad tror en besiktningsman går efter?
 
H HEM2121 skrev:
Nej, där har du fel. AMA finns av en anledning. Frångår man AMA så måste det ske skriftligt och underskrivet och godkänt av den som har anlitat hantverkaren. Vad tror en besiktningsman går efter?
var lite försiktig med att konstatera med vem som har rätt eller fel.
PBL BFS och BBR är tvingande som alla lagar och författningar.
AMA är något man kan välja att använda. Det är helt fritt att välja exempelvis vilken AMA-hus en vill använda sig av 08, 11, 14, 18 eller 21. det skall då tydligt framgå av teknisk beskrivning vilken som används. i en BtB entreprenad där man använder AB eller ABT så väljs AF-AMA 12 eller 21. Där exempelvis 21 är betydligt tydligare vad gäller överlämnandet och de kontroller som skall utföras då Än vad AF-12 är. AB/ABT sitter ihop i strukturen med AMA. ABS också i viss omfattning.
i en entreprenad kan du då välja att ha ama hus 21, VVS 09 och el ama 19. Sen om det Är listigt är en annan sak.
 
H
I Installation skrev:
var lite försiktig med att konstatera med vem som har rätt eller fel.
PBL BFS och BBR är tvingande som alla lagar och författningar.
AMA är något man kan välja att använda. Det är helt fritt att välja exempelvis vilken AMA-hus en vill använda sig av 08, 11, 14, 18 eller 21. det skall då tydligt framgå av teknisk beskrivning vilken som används. i en BtB entreprenad där man använder AB eller ABT så väljs AF-AMA 12 eller 21. Där exempelvis 21 är betydligt tydligare vad gäller överlämnandet och de kontroller som skall utföras då Än vad AF-12 är. AB/ABT sitter ihop i strukturen med AMA. ABS också i viss omfattning.
i en entreprenad kan du då välja att ha ama hus 21, VVS 09 och el ama 19. Sen om det Är listigt är en annan sak.
Nu utgår jag från renovering hemma hos privatpersoner.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu utgår jag från renovering hemma hos privatpersoner.
Precis samma förhållande där. Skall avtalas i kontraktshandlingar på ett eller annat sätt.
 
H
I Installation skrev:
Precis samma förhållande där. Skall avtalas i kontraktshandlingar på ett eller annat sätt.
Det är möjligt att du har rätt, själv har vi alltid hantverkarkontrakt med tillägg så allt ska vara solklart. Både bra för oss och hantverkaren.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är konsumenttjänstlagen som reglerar att utförandet av det som är beställt av konsument ska ske fackmässigt.

När lagen kom till hade dokumentationen och standardiseringen av byggtekniska åtgärder inte riktigt kommit i gång på samma sätt som den är idag. D v s egentligen diskuteras inte branschregelverk i propositionstexten kring fackmässighet utan exempel ges istället med ord som fackmässigt "lämpligt", "passande" och "tillfredsställande". Vi kan nog räkna med att utbredda branschregelverk inkluderas i detta.

D v s tjänsten ska utföras fackmässigt utifrån vad tjänstens omfattning inkluderar. För att vara specifik: Avtalar man om att dra om allt vatten och avlopp i ett gammalt badrum som renoveras så ska det göras fackmässigt, alltså enligt branschreglerna. Om man istället har avtalat om att nya tappvattenrör ska dras i samma badrum från ballofixerna som kommer ut ur väggen i duschen så ska det ske fackmässigt från denna punkt. Det är inget krav att ta bort den där gamla väggenomföringen av tappvattenledningarna i duschen. Trots att det inte följer branschregler idag.

D v s man kan inte avtala bort fackmässighet med konsument men man kan minska tjänstens omfattning så att det gamla och idag branschregelstridiga utförandet får vara kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.