Hej! Jag har en vvc till vår Thermia värmepump men VVS:aren hade tydligen kopplat fel så att vattnet från vvc skickas in för högt upp, man skulle behöva ha ett rör för att få skiktning i tanken. Och nu ska de ha betalt för att göra om det. Men min fråga är om man bara kan stänga ventilen till vvc:n? Eller blir det då risk att vattnet står stilla i det röret och orsakar legionella som kommer med i små mängder?
 
Strandpapper Strandpapper skrev:
Hej! Jag har en vvc till vår Thermia värmepump men VVS:aren hade tydligen kopplat fel så att vattnet från vvc skickas in för högt upp, man skulle behöva ha ett rör för att få skiktning i tanken. Och nu ska de ha betalt för att göra om det. Men min fråga är om man bara kan stänga ventilen till vvc:n? Eller blir det då risk att vattnet står stilla i det röret och orsakar legionella som kommer med i små mängder?
Det blir stillastående vatten i ledningen så om du inte kan stänga av i båda ändarna skulle jag stå på mig och se till att dom kommer och gör om det med tanke på att montören i fråga har kopplat fel
 
Strandpapper Strandpapper skrev:
Hej! Jag har en vvc till vår Thermia värmepump men VVS:aren hade tydligen kopplat fel så att vattnet från vvc skickas in för högt upp, man skulle behöva ha ett rör för att få skiktning i tanken. Och nu ska de ha betalt för att göra om det. Men min fråga är om man bara kan stänga ventilen till vvc:n? Eller blir det då risk att vattnet står stilla i det röret och orsakar legionella som kommer med i små mängder?
Har de gjort fel så skall naturligtvis de stå för det, om det inte är så att du beställt fel jobb...
 
  • Gilla
Strandpapper
  • Laddar…
B Buster65 skrev:
Det blir stillastående vatten i ledningen så om du inte kan stänga av i båda ändarna skulle jag stå på mig och se till att dom kommer och gör om det med tanke på att montören i fråga har kopplat fel
Gissade det. Jo jag håller på försöker med det.
 
B
Vvc är ju inte obligatorisk för att hantera legionella. Så klart man kan koppla bort det, men man ska inte bara stänga av vvc och låta bli att koppla bort rören. (Man vill inte ha stillastående vatten ljummet i rörsystem).
 
Nej exakt, så tänkte jag också. Men enligt dom var det inga problem..
 
B
Bara att läsa på lite om legionella. Stillastående vatten med ljummet vatten är en grogrund.

Men fanns det inte en anledning till vvc? Typ att man vill ha snabbt varmvatten någonstans en bra bit från värmepumpen? Det behovet finns väl kvar i alla fall?

Nu är jag ingen generell vän av vvc. Det läcker en hel del värme och blir en lite dyrare installation av rören, så för många villor behöver man ju inte det. Men här antar jag att behovet eller önskemålet är vvc?

Jag hade nog bråkat med firman att de får göra om och göra rätt, om man nu ska ha vvc.

Det brukar ju vara ett rör som i installationsanvisningen är märkt för vvc. Detta misstag borde firman ta på sig kan jag tycka.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det var inget jag efterfrågade vid installation utan de la dit den bara. Det var inte med i offerten så de menar att det är pga att de gjort det gratis som de inte skulle stå för det. Det tar ca 45 sek att få varmvatten till badrummet längst bort utan vvc så är väl inget måste. Drar väl en del extra ström att ha igång det där också.
 
De menar att man måste koppla bort värmepumpen och luta den för att få in det där röret så det blir korrekt
 
B
Vad är det för modell på thermian?
 
70 cm till taket från den
 
Strandpapper Strandpapper skrev:
Itec eco 8
Väldigt märkligt. Är det verkligen en ÅF för thermia som gjort installationen?Om det tar 45 sek för varmvatten så varför ha vvc?
 
Jo det är det. Han tyckte att det skulle vara bra för att få snabbare vatten då men det är inget måste för mig att det ska gå så snabbt. Inte så ofta man behöver varmvatten så snabbt
 
Han frågade inte före heller om jag ville ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.