Hej

Har en anmärkning vid OVK i min bostadsrätt. Man menar på att jag måste ha en ventil. Idag har jag ett hål rakt i väggen bakom min fläktkåpa. Fläkten har kolfilter och ventrör finns inuti kåpan och luften förs ut på sidorna upptill på kåpan. Luften passerar inte väggöppningen utan cirkulerar tillbaks till köket. Finns väll 2 alternativ?

alt. 1. Sänka kåpan och lämna ett tomrum upptill taket med ventil synlig.
alt. 2. Låter kåpan gå rakt upp till taket som idag och skär bort 1-2 cm på sidan.

/Lars
 
  • Enkelt ritad teknisk ritning av ett objekt, framifrån och från sidan, med mått och detaljer markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Om det är en centralfläkt och du har helt öppet i väggen så kommer centralfläkten att nästan bara suga luft från ditt kök och inget från alla andras kök. Du behöver alltså en justerbar ventil som är injusterad till rätt luftflöde, normalt 10 l/s, och utan något annat som begränsar flödet på vägen från den fria luften i köket samt att det ska gå att komma åt att mäta luftflödet genom ventilen med mätteknikerns tratt. Det sista går att lösa genom att du tar bort hela/delar av övre delen av fläkten när det är dags för OVK.

Jag kan inte se att ditt alternativ 2 löser hela problemet. Jag kan inte avgöra om alternativ 1 gör det.
 
Skulle säga att du behöver få fram en tillgänglig och justerbara ventil i köket.
 
Vilken ventil kan jag skaffa för att få så liten profil som möjligt?
 
  • Fläktkåpa ansluten till ventilation i kök, vit kakelvägg, rostfritt stål, modern inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser inte ut som att det går att få dit tratten.
 
Om du har självdragsventilation (murad skorstenskanal innanför kaklet, inga fläktljud hörs) så köper du en tallriksventil och limmar dit, sen kan du ta bort plastgrejen ur slangen och trycka ner slangen en bit och sätta fast plåtskorstenen igen. Då bygger du inte något övertryck i skorstenskanalen och när du luft kan passera in i ventilen genom gälarna i plåtskorstenen så du har ventilation.

Om du har frånluftsventilation (fläktljud hörs tydligt, kanske rör syns inne i hålet, kan vara gjutna kanaler också) Då är nog det plattaste du hittar ett GPDF 125 och en fyrkantig fästram, typ KGEZ-12. Sen gör du samma, bort med plastgrejen.
 
V vinylskiva skrev:
Om du har självdragsventilation (murad skorstenskanal innanför kaklet, inga fläktljud hörs) så köper du en tallriksventil och limmar dit, sen kan du ta bort plastgrejen ur slangen och trycka ner slangen en bit och sätta fast plåtskorstenen igen. Då bygger du inte något övertryck i skorstenskanalen och när du luft kan passera in i ventilen genom gälarna i plåtskorstenen så du har ventilation.

Om du har frånluftsventilation (fläktljud hörs tydligt, kanske rör syns inne i hålet, kan vara gjutna kanaler också) Då är nog det plattaste du hittar ett GPDF 125 och en fyrkantig fästram, typ KGEZ-12. Sen gör du samma, bort med plastgrejen.
jag har frånluftsventilation, kanalen är kvadratisk 10 x 10, så då lämpas ett KGEZ-12-100 med ventil GPDF 125 C ?
 
V vinylskiva skrev:
Då är det säkrast att du tar
[länk]
[länk]

Så kan du ta bort fjädrarna från ramen och limma den med något konstruktionslim från bygghandeln.
Hur fäster jag tallriken i ramen, Känns som det fattas nå slags krokar/skruvar som jag markerat i rött som byglarna kan haka fast i.
 
  • En grå plastdetalj, möjligen del av en apparat, med röda markeringar och skruvelement, inpackad i skyddande skummaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en vit rund LED-taklampa med öppen botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byglarna ska troligen tryckas i spåret du ser en bit ner i tratten. Sen ska hela ventilen pressas in så den släpper fast.
 
  • Gilla
vinylskiva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.