Jag har fått ett angenämt problem. Har kontaktat mäklare och skrivit avtal om försäljning, men har tänkt lägga ut lägenheten till försäljning under våren 2024. Mäklaren har värderat lägenheten och jag håller väl i stort sett med om det värdet, även om det med lite tur kan gå att få ut 5-10% mer än så. Och 10% blir ett antal 100 000 kr. Här har det varit lite trögt på marknaden, men ändå har lägenheter blivit sålda och även ibland med lite budgivning som ökat priset.

Nu har jag fått ett preliminärt bud som ligger på mäklarens värdering. Mäklaren har en som är intresserad av lägenhet ungefär där jag bor, men om cirka ett år - vilket passar bra för mig. Spekulanten kan anpassa sin inflyttning efter oss, men vill flytta in någon gång juli-september 2024 bara hen vet exakt datum minst 6 månader i förväg.

Hur ska jag tänka? Spela säkert och ta budet? Ger ju mig också exakt vad jag har att röra mig med vid ett husköp. Avvakta och hoppas på budgivning i vår, med risk för att få ut mindre? Vill bolla lite här för jag trodde aldrig att det skulle kunna komma ett bud innan bostaden ens har lagts ut någonstans. Hur tänker ni om ni ska sälja och sedan köpa ett hus?

Självklart ska jag fundera själv på hur jag vill göra med detta, men det är alltid intressant att höra hur andra tänker. Hade det inte varit så osäker marknad hade jag förkastat budet direkt.
 
Knivigt i dagens läge. Du har lång framförhållning vilket innebär större osäkerhet. Jag hann placera försäljningslantarna så de gav bra ränta under tiden huset ritades och byggdes. Samtidigt hade jag fördelen av att låna tom lägenhet under tiden.

Personligen skulle jag avvaktat till närmare avyttringsdatumet. Detta behöver inte betyda att jag har rätt. Hur riskbenägen är du? Ligger lägenheten i attraktivt område brukar det finnas köpare.
 
C
Det har du säkert gjort, även om du inte skrev något om det. Men jag hade först och främst bildat mig en egen uppfattning om värderingen. Ligger mäklaren högt eller lågt jämfört med liknande försäljningar i trakten?

Sen som @yonna skriver - alltid knepigt när man skriver kontrakt så långt i förväg. Mycket som kan hända under tiden, både med marknaden och annat. Och icke att förglömma skatten.
 
Tack för era kommentarer. Jag tycker mäklaren ligger hyfsat rätt i värderingen jämfört med vad lägenheter säljs för här. Någon har sålts lite billigare och någon ett par hundra tusen dyrare än denna värdering. Värderingen verkar korrekt, kanske pyttelite lågt.

Jag velar lite fram och tillbaka. Är väl hyfsat riskbenägen och skulle gärna se lite högre bud. Samtidigt, stiger räntorna ännu mer än beräknat lär ju priset sjunka. Såld kommer lägenheten att bli.

En annan del i det hela är att genom att det finns ett stort indirekt kapitaltillskott till föreningen mm så kommer det skattemässigt bli en kapitalförlust vid deklarationen. Så får jag 300 000 extra innebär det bara lite minskad skattereduktion (ca 40 000 kr) Får alltså "behålla" över 250 000kr i så fall, jämfört med 210 000 vid 30% vinstskatt på 300 000. I praktiken gör jag vinst redan nu.

Vill gärna läsa fler tankar om detta. Just nu lutar jag åt att chansa på framtida försäljning, men har inte bestämt mig.
 
C
För att förtydliga så menar jag med skatt att det är kontraktsdatum och inte tillträdesdatum som räknas som försäljningsdatum vid deklaration. Du får alltså i detta fall betala reavinstskatt innan du fått slutlikviden.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 3 till
  • Laddar…
En inte oväsentlig aspekt.
 
Om värderingen är korrekt låter det ju som ett mycket bra läge. Det är mycket bättre att få tid till att köpa rätt objekt och ha försäljningen klar. Att få så lång tid på sig att hitta rätt objekt, kan också ge en stor besparing på ditt inköp. Det är lättare att köpa rätt än att sälja rätt. Måste du stressa fram ett inköp så är det lätt att man budar mer än vad man kanske tänkt sig och kompromissar mer med vad man budar på.

Med gott om tid, har du "råd" att avstå objekt och välja rätt både för att ni gillar huset och för att det är rätt pris. Det skulle jag tro är ger mer pengar än eventuell peng på budgivning (om en sådan ens sker).

Att spekulera i marknaden ger jag mig inte in på, jag utgår ifrån att det likaväl går upp som ner på ett år just nu och att du vinner mest på att "köpa rätt i marknaden" jämfört med att spekulera på generell uppgång/nedgång. Att det skulle ske en kraftig uppgång på ett år, håller nog de flesta som mycket osannolikt likväl.

Tror även du kan få svårt att köpa först och sälja sen, eller iaf att banken drar ner på lånelöftet.

Sen har väl cpalm en bra poäng ang skatten, det hade jag inte ens tänkt på och du bör kanske prata med bank om hur man bäst löser det.
 
  • Gilla
Quartto och 2 till
  • Laddar…
M Matte7 skrev:
Tack för era kommentarer. Jag tycker mäklaren ligger hyfsat rätt i värderingen jämfört med vad lägenheter säljs för här. Någon har sålts lite billigare och någon ett par hundra tusen dyrare än denna värdering. Värderingen verkar korrekt, kanske pyttelite lågt.

Jag velar lite fram och tillbaka. Är väl hyfsat riskbenägen och skulle gärna se lite högre bud. Samtidigt, stiger räntorna ännu mer än beräknat lär ju priset sjunka. Såld kommer lägenheten att bli.

En annan del i det hela är att genom att det finns ett stort indirekt kapitaltillskott till föreningen mm så kommer det skattemässigt bli en kapitalförlust vid deklarationen. Så får jag 300 000 extra innebär det bara lite minskad skattereduktion (ca 40 000 kr) Får alltså "behålla" över 250 000kr i så fall, jämfört med 210 000 vid 30% vinstskatt på 300 000. I praktiken gör jag vinst redan nu.

Vill gärna läsa fler tankar om detta. Just nu lutar jag åt att chansa på framtida försäljning, men har inte bestämt mig.
M Matte7 skrev:
Tack för era kommentarer. Jag tycker mäklaren ligger hyfsat rätt i värderingen jämfört med vad lägenheter säljs för här. Någon har sålts lite billigare och någon ett par hundra tusen dyrare än denna värdering. Värderingen verkar korrekt, kanske pyttelite lågt.

Jag velar lite fram och tillbaka. Är väl hyfsat riskbenägen och skulle gärna se lite högre bud. Samtidigt, stiger räntorna ännu mer än beräknat lär ju priset sjunka. Såld kommer lägenheten att bli.

En annan del i det hela är att genom att det finns ett stort indirekt kapitaltillskott till föreningen mm så kommer det skattemässigt bli en kapitalförlust vid deklarationen. Så får jag 300 000 extra innebär det bara lite minskad skattereduktion (ca 40 000 kr) Får alltså "behålla" över 250 000kr i så fall, jämfört med 210 000 vid 30% vinstskatt på 300 000. I praktiken gör jag vinst redan nu.

Vill gärna läsa fler tankar om detta. Just nu lutar jag åt att chansa på framtida försäljning, men har inte bestämt
 
Redigerat:
Ge ett motbud till spekulanten.
 
En aspekt är att du slipper en ganska stor grej att oroa dig för framåt, konjunkturen kommer inte bli bättre på ett tag framåt. Gör du klart affären så är det klart nu.

Men det handlar ju mest om vilken typ av person du är.
 
BirgitS
M Matte7 skrev:
Just nu lutar jag åt att chansa på framtida försäljning, men har inte bestämt mig.
Hur blev det @Matte7 ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur blev det @Matte7 ?
Köparen kom med ett bud jag accepterade. Efter några dagar drog sig köparen ur (innan vi skrev kontrakt) pga av att de hittat en annan lägenhet där de kunde flytta in tidigare.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jaha, det var ju lite märkligt. Jag uppfattade att både de och du var flexibla med tillträdesdatum?
 
H hempularen skrev:
Jaha, det var ju lite märkligt. Jag uppfattade att både de och du var flexibla med tillträdesdatum?
Japp. Jag blev besviken. Det kom ut en lägenhet i närheten till försäljning som de slog till på. Misstänker därför att de var intresserade av området och eftersom det inte kommer ut så många lägenheter till försäljning så kunde de vänta. Men när det kom ut en till lägenhet i närheten valde de den för att kunna flytta tidigare. Lite otur för mig, men tur för dem, att vi inte hann skriva kontrakt innan.
 
C
M Matte7 skrev:
Japp. Jag blev besviken. Det kom ut en lägenhet i närheten till försäljning som de slog till på. Misstänker därför att de var intresserade av området och eftersom det inte kommer ut så många lägenheter till försäljning så kunde de vänta. Men när det kom ut en till lägenhet i närheten valde de den för att kunna flytta tidigare. Lite otur för mig, men tur för dem, att vi inte hann skriva kontrakt innan.
Nu kanske det inte direkt saboterade din försäljningsprocess, men lärdomen där är väl annars att om man skall sälja på förhandsbud så skall man skriva direkt, och utan besiktningsklausul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.