Tja
Ska ändra om köket hemma och då har jag lite frågor.
Jag ska flytta spisen till höger och elkabel ska dras med 60 cm åt höger.
Ska installera en diskmaskin där spisen stod förut och min fråga är att,
ska jag ha en kopplingsdosa för spis/tvätt ip44 eller kopplingsdosa ip65 för täcka fukten mot diskmaskinen med silikon vid dragningen eller funkar det med kopplingsdosa för spis/tvätt ip44 om jag lägger på silikon?
Tack i förhand
 
  • Elarbeten, vägguttag utan täckplatta, synliga elledningar, WAGO-klemmar, säkerhetskapsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag på vägg, ansluten kabel, måttstock ligger längs väggkant, reparationer eller sprickor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
då det är ett kök spelar det inte någon roll om det är IP44/IP65. Kommer det vatten eller fukt på dosan har du ett större problem med läckande diskmaskin.

Enda kravet är att locket skall skruvas fast på den höjden, inga snäpplock.

Ska du ha spis och disk på samma fas?
 
  • Gilla
lindevall.094
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
då det är ett kök spelar det inte någon roll om det är IP44/IP65. Kommer det vatten eller fukt på dosan har du ett större problem med läckande diskmaskin.

Enda kravet är att locket skall skruvas fast på den höjden, inga snäpplock.

Ska du ha spis och disk på samm
Ja jag ska ju skriva fast den på höjden samt lägga silikon runt locket så inte det kommer fukt.
Nej jag ska inte ha samma, spisen för sig och diskmaskinen för sig
 
Typ nån av dom här ?
 
  • Installation av eluttag: öppet uttag, kablar, vägg, verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lindevall.094 lindevall.094 skrev:
Typ nån av dom här ?
Skippa silikon, det ställer bara till problem i framtiden. Utrymmet där dosorna ska sitta är "torrt område" för där ska det normalt aldrig förekomma vatten utanför ev. vattenrör.
 
  • Gilla
lindevall.094 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skippa silikon, det ställer bara till problem i framtiden. Utrymmet där dosorna ska sitta är "torrt område" för där ska det normalt aldrig förekomma vatten utanför ev.
E elmont skrev:
Skippa silikon, det ställer bara till problem i framtiden. Utrymmet där dosorna ska sitta är "torrt område" för där ska det normalt aldrig förekomma vatten utanför ev. vattenrör.
Aa okej tack för info. Jag gjorde så att jag spåra i betongen så dra jag på en apparat dosa (Y)
 
lindevall.094 lindevall.094 skrev:
Tja
Ska ändra om köket hemma och då har jag lite frågor.
Jag ska flytta spisen till höger och elkabel ska dras med 60 cm åt höger.
Ska installera en diskmaskin där spisen stod förut och min fråga är att,
ska jag ha en kopplingsdosa för spis/tvätt ip44 eller kopplingsdosa ip65 för täcka fukten mot diskmaskinen med silikon vid dragningen eller funkar det med kopplingsdosa för spis/tvätt ip44 om jag lägger på silikon?
Tack i förhand
Är det bild på kabeln som matar spisuttagen 60 cm längre bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.