Hej!
Hade för lite tryck i fjärrvärmen. Fyllde på vatten till vad jag upplevde 1 bar. Men kilade ifrån centralen. Uppenbarligen fyllde jag på för mycket. Då jag tittade så hade jag fyllt på för mycket.Ligger på grönt fortfarande men över rekomendation. Fråga? Hur tömmer jag ut lite vatten? Vet att det finns säkerhetsventil som tömmer. Men ligger uppenbarligen under den.
 
Lägg upp en bild på centralen så blir det lättare.
Är det 1-1.5bar så är det ju där det borde ligga. Annars är det ju bara att lufta ett element så tappar du ju tryck men finns tömningsventil på alla centraler.
 
jojje78 jojje78 skrev:
Hej!
Hade för lite tryck i fjärrvärmen. Fyllde på vatten till vad jag upplevde 1 bar. Men kilade ifrån centralen. Uppenbarligen fyllde jag på för mycket. Då jag tittade så hade jag fyllt på för mycket.Ligger på grönt fortfarande men över rekomendation. Fråga? Hur tömmer jag ut lite vatten? Vet att det finns säkerhetsventil som tömmer. Men ligger uppenbarligen under den.
 
  • Värmesystemskomponenter, rörmokeri, mätare, etiketterad, manual, teknisk översiktsbild, installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte exakt min central. Men är en kopia på hur min ser ut. Med expansionskärlet liggandes och hela konstruktionen.
 
Oftast släpper man ut trycket/tömmer systemet via säkerhetsventilen som oftast är röd på värmesidan och blå på inkommande kallvatten till varmvattnet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Oftast släpper man ut trycket/tömmer systemet via säkerhetsventilen som oftast är röd på värmesidan och blå på inkommande kallvatten till varmvattnet.
Ja. Gissar att de är på höger och vänster sida. På röret som ligger ovan expansionskärlet. Men man kan vrida manuellt? Man fuckar inte upp något? Vilken sida ska man tappa ur?
 
Om din fjv-central stämmer överens med bilden så är det säkerhetsventilen på högerkanten som är för värmen.
Oftast är det en pil på ventilratten, alltid? vänstervarv, antingen vrider man bara lite och släpper eller så vrider man mer och släpper.
Vridrr man mer så finns det ofta ett läge där den fastnar i öppet läge, men vrider man lite till så stänger den igen.

I värsta fall så kan säkerhetsventilen börja läcka, pga avlagringar, trasig packning på ventilkäglan eller att smuts hamnar mellan ventilkägla & sätet.
 
Du skulle ju också kunna tömma ut lite vatten ur ett element via avluftningen om du är osäker.
 
Tack för all support. Tror jag går på luftningen. Vill inte riskera läckage på ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.