electroluxaren skrev:
det står inne i skåpet om det är 16C eller 10C som är lägst omgivningstemp, 16 är vanligast

du kan ju experimentera genom att täcka kondensorn så att den blir varmare och därmed får ökat kondenseringstryck men skulle omgivningstemperaturen öka så blir det kattskit igen.
är utrymmet välisolerat så kommer det att värmas upp
Den lappen finns inte kvar i min frys. Men fick typbeteckningen av Cylinda utefter produktionsnumret: F4285N A++, där jag tolkar N;et som att frysen skall ha omgivningstemp på 16-32grader.
Men jo, att isolera kondensatorn kan ju vara en ide. Eller tänker nog snarare att sätta nån isolerskiva mot källarväggen.
 
  • Tabell för klimatklasser och omgivningstemperaturintervall: T, ST, N, SN med specificerade temperaturområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Tobyge Tobyge skrev:
Den lappen finns inte kvar i min frys. Men fick typbeteckningen av Cylinda utefter produktionsnumret: F4285N A++, där jag tolkar N;et som att frysen skall ha omgivningstemp på 16-32grader.
Men jo, att isolera kondensatorn kan ju vara en ide. Eller tänker nog snarare att sätta nån isolerskiva mot källarväggen.
det där är ju lite god dag yxskaft från cylinda det måste ju vara en super skärpt fysionomi på callcentret i piteå.
du fick förklaringen på de olika klimatklasserna, det som står på din typskylt visar vilken av dessa som du har.
Nét står troligen för ny.
men du vet att du har en N A++ med säkerhet för det står bara innuti skåpet det oxå?

Du har klimatklass T/N 16-43C
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
det där är ju lite god dag yxskaft från cylinda det måste ju vara en super skärpt fysionomi på callcentret i piteå.
du fick förklaringen på de olika klimatklasserna, det som står på din typskylt visar vilken av dessa som du har.
Nét står troligen för ny.
men du vet att du har en N A++ med säkerhet för det står bara innuti skåpet det oxå?

Du har klimatklass T/N 16-43C
Jag kan ju inte till 100% säga vilket skåp det är då lappen är borta... Men enligt Cylinda är det F 4285N V A++, vilket jag fick ut efter kontakt med supporten och att jag mailade bilder på de lappar som finns kvar! Sen om det är en N eller T/N spelar i just mitt fall mindre roll, då det tycks vara den högre temperaturen som skiljer och några 32 eller 43 grader har jag sannolikt aldrig i källaren!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tobyge Tobyge skrev:
Tack för detta konstruktiva svar!
Ska som sagt ta in skåpet och testa. Men samtidigt är min plan att ha skåpet i källaren, där jag inte brukar ha det speciellt varmt, så kanske behöver tänka om utifall skåpet är så pass känsligt att det inte fungerar under +16grader. För under vintertid är det uppskattningsvis runt just +16 grader och kanske rentav kallare mot källarväggen som jag tänkte ha skåpet mot...
Nu har vi tagit in frysen och kört den inomhus. Ingen skillnad från innan, kompressorn snurrar men det blir inte kallt i frysen och felkoden Sr uppkommer efter ett tag.
Är det att anta att gasen då är slut, eller kan det vara ett el-fel?
 
H
electroluxaren skrev:
gastrycket

men om frysen står kallare än vad den är specad för (+16C) så går kompressorn hela tiden utan att bygga tryck och du får inget kyltillskott innut i den förutom omgivningstemperaturen
Det är var intressant information. 👍
Morsan hade i många år en frysbox ute i ett oisolerat kallförråd, så jag har skaffat en begagnad och tänkte göra likadant men gissar att jag får tänka om nu?
En Electrolux ECM2655 / BMI265.

Är det ens någon idé att prova, eller ska jag bara konstatera att det inte går?
 
  • Etikett för Electrolux enhet med modelltyp, energiklassning, specifikationer och säkerhetsmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit Electrolux tvättmaskinspanel med vred, symboler och varningslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit maskin med texten "EASYLID", möjligtvis en del av en större apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
H Håkan V skrev:
Det är var intressant information. 👍
Morsan hade i många år en frysbox ute i ett oisolerat kallförråd, så jag har skaffat en begagnad och tänkte göra likadant men gissar att jag får tänka om nu?
En Electrolux ECM2655 / BMI265.

Är det ens någon idé att prova, eller ska jag bara konstatera att det inte går?
Hittade en bruksanvisning, utöver klassningsinformationen så nämns inget om lägsta temperatur den får placeras i. Varken i installationsanvisningen eller felsökningstipsen. 🤔
 
  • Svensk troubleshoot-guide för fryslåda med symptom, kontroller, orsaker och åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av fryslåda: placering, klimatklasser, avståndskrav, elektrisk anslutning och EU-direktiv. Swedish text, diagram included.
A
H Håkan V skrev:
Det är var intressant information. 👍
Morsan hade i många år en frysbox ute i ett oisolerat kallförråd, så jag har skaffat en begagnad och tänkte göra likadant men gissar att jag får tänka om nu?
En Electrolux ECM2655 / BMI265.

Är det ens någon idé att prova, eller ska jag bara konstatera att det inte går?
Den klarar 10C
 
A
H Håkan V skrev:
Hittade en bruksanvisning, utöver klassningsinformationen så nämns inget om lägsta temperatur den får placeras i. Varken i installationsanvisningen eller felsökningstipsen. 🤔
Du måste kunna läsa på två ställen,dels på typskylten och dels i tabellen. Båda är på dina foton
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
H
electroluxaren skrev:
Du måste kunna läsa på två ställen,dels på typskylten och dels i tabellen. Båda är på dina foton
Jo det inser jag så klart att varmare än 10 grader är rekommenderat, vet du vad som händer om jag ändå provar? Tänker att viss värme alstrar den ju själv. Så jag funderar vid vilken temperatur man kan gissa att den slutar kyla, och om den återupptar kylningen själv när temperaturen blir "rätt"?

Skadar jag den om jag provar? Kommer t ex kompressorn att "jobba" oavbrutet?
Inser så klart att det finns risk för att det blir för hög temperatur i frysen någonstans under 10 grader utomhus... 🙂
 
A
H Håkan V skrev:
Jo det inser jag så klart att varmare än 10 grader är rekommenderat, vet du vad som händer om jag ändå provar? Tänker att viss värme alstrar den ju själv. Så jag funderar vid vilken temperatur man kan gissa att den slutar kyla, och om den återupptar kylningen själv när temperaturen blir "rätt"?

Skadar jag den om jag provar? Kommer t ex kompressorn att "jobba" oavbrutet?
Inser så klart att det finns risk för att det blir för hög temperatur i frysen någonstans under 10 grader utomhus... 🙂
Testa du
Någonstans runt 10C kommer kompressorn att gå konstant och frysen larma för hög temperatur. Och kommer till slut få samma som omgivningen
Skadas den, vet inte.
Maten kanske förstörd.
Den kommer att fungera som den skall när det blir varmare
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
A
Tobyge Tobyge skrev:
Nu har vi tagit in frysen och kört den inomhus. Ingen skillnad från innan, kompressorn snurrar men det blir inte kallt i frysen och felkoden Sr uppkommer efter ett tag.
Är det att anta att gasen då är slut, eller kan det vara ett el-fel?
SR är ett internt fel, elektronik, fläkt, kompressor, avfrostningselement eller givare. Blir det inte kallt öht så är det troligen gasbrist eller kompressorhaveri
 
H
electroluxaren skrev:
Testa du
Någonstans runt 10C kommer kompressorn att gå konstant och frysen larma för hög temperatur. Och kommer till slut få samma som omgivningen
Skadas den, vet inte.
Maten kanske förstörd.
Den kommer att fungera som den skall när det blir varmare
Tack. 🙂😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.