Letar efter ett system som kan fjärrstyra elradiatorer och -elgolvvärme i ett fritidshus via wifi. Idag finns 3 golvvärmeslingor och ett antal oljefyllda radiatorer. På sikt ev en LLVP som jag också önskar styra. Det är radiatorer på 400 V.

Hur har ni löst detta? Med ett eller flera styrsystem? Jag vill helst inte byta radiatorerna men att byta golvvärmetermostaterna är ingen stor investering.

Hit me med era smarta lösningar!
 
Wigert Wigert skrev:
Letar efter ett system som kan fjärrstyra elradiatorer och -elgolvvärme i ett fritidshus via wifi. Idag finns 3 golvvärmeslingor och ett antal oljefyllda radiatorer. På sikt ev en LLVP som jag också önskar styra. Det är radiatorer på 400 V.

Hur har ni löst detta? Med ett eller flera styrsystem? Jag vill helst inte byta radiatorerna men att byta golvvärmetermostaterna är ingen stor investering.

Hit me med era smarta lösningar!
Jag har en golvvärmetermostat som jag kör på z-wave för styrning av elelementen. Termostaten styr en kontaktor i elcentralen som slår på/av mina element
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag har en golvvärmetermostat som jag kör på z-wave för styrning av elelementen. Termostaten styr en kontaktor i elcentralen som slår på/av mina element
Så kontaktorn slår av och på baserat på termostatens styrning? Finns det begränsningar i hur många till-/frånslag en kontaktor kan göra under sin livslängd?
 
Vill du ha underhållsvärme så sätter du kontaktor som sägs vid centralen för värmgruppen, lite knepigare med flera olika grupper ( proppar ) med det. Dina element är dom 230 V med stickpropp eller 380/400 V , det första är dom med stickpropp, det senare är det säkert direkt från centralen. Med stickpropp så är det säkert vägguttag och olika säkringar , då blir det svårt att styra. Lättare med 400 V då det går ut 3 faser till dom. En termostat på väggen som står kanske på 10 C styr kontaktorn ( klarar flera år ) och ett litet relä som sitter paralellt med termostaten, När kontaktorn är till så är varje element sin egen och styrs på sin termostat, kanske du får gilla att inte GV går igång , men ha alla dörrar öppna för frysriken i bad/dusch
 
Som jag skrev ovan är det 400 V.
 
Då kan du ha en kontaktor som styrs via en termostat inne. Ställs den på ca 10 C så kommer den reagera på den tempen och starta upp alla element , parallelt med den så har du ett relä Som styrs utifrån på något sätt som dra kontaktorn och då blir varje element sin egen och styrs av vad termostaten är inställd på den. Tänk bara på att om alla element går in samtidigt så kan en huvudsäkring säga upp sig. Blir för hög belastning. Då kan man tex stänga av något element för minimerarisken för det. En klassiker när folk kommer till sina stugor tidig vår, kallt i huset och alla element sätts på, så ska det vara lite kaffe för värma sig med, spisen eller kaffebryggaren på och poff går en säkring.
 
Nån som vet om det i dagsläget finns WIFI-styrda elradiatorer som återgår till inställd minitemp efter strömavbrott?
Har stuga i norra Finland 60 mil borta och vill endast ha ca. 5-7 grader i garaget/vallaboden.
Satte in en ny elradiator (1000W) i fjol men märkte i höst då vi kom opp att det var onödigt varmt i garaget. Kollade på displayen och den stod på 21 grader trots att jag ställt den i Fr (frostläge) där temperaturen skall ligga på about 7 grader.
Orsaken är troligen ett (kort) strömavbrott som defacto är rätt vanligt där uppe.
Min fråga är om nån har koll på om det finns elradiatorer som automatiskt återgår till inställd digital temperatur eller hamnar jag att byta till en gammaldags radiator med fysiska vred..?
ALLT var bättre förr....😉😅
 
T telemarksystems skrev:
Nån som vet om det i dagsläget finns WIFI-styrda elradiatorer som återgår till inställd minitemp efter strömavbrott?
Har stuga i norra Finland 60 mil borta och vill endast ha ca. 5-7 grader i garaget/vallaboden.
Satte in en ny elradiator (1000W) i fjol men märkte i höst då vi kom opp att det var onödigt varmt i garaget. Kollade på displayen och den stod på 21 grader trots att jag ställt den i Fr (frostläge) där temperaturen skall ligga på about 7 grader.
Orsaken är troligen ett (kort) strömavbrott som defacto är rätt vanligt där uppe.
Min fråga är om nån har koll på om det finns elradiatorer som automatiskt återgår till inställd digital temperatur eller hamnar jag att byta till en gammaldags radiator med fysiska vred..?
ALLT var bättre förr....😉😅
Rätt säker på att mina ADAX Neo återgår till inställd temp efter strömavbrott då det är rätt vanligt även i min stuga.
 
  • Gilla
telemarksystems
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Rätt säker på att mina ADAX Neo återgår till inställd temp efter strömavbrott då det är rätt vanligt även i min stuga.
Tackar!
Då ryker det gamla ut och in med Adam Neo.
Sätter det gamla som komplement på motstående vägg å låter ADAX sköta grundtempen då vi inte är där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.