Tror ni den behöver bytas för att nån packning gett upp eller är det något som kan gå att fixa själv?
 
  • Kromad kran ovanför rostfritt stålho, trä- och kakelvägg bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E e-Fredde skrev:
Tror ni den behöver bytas för att nån packning gett upp eller är det något som kan gå att fixa själv?
Kan bero på flera orsaker. Är det bara i köket och köksblandaren som fungerar dåligt?
Kan vara smuts i filtret där vattnet kommer in, eller som för mig i sommarstugan, en sten hade kommit in i vattnet och kilat sig fast i anslutningsslangen för kallvattnet.efter de hade grävt nytt inkommande vatten Tog ett tag att komma på 🤣
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo det är bara i köksblandaren som det är dåligt tryck på just kallvattnet. Övriga ställen har bra tryck på både varmt och kallt.
 
E e-Fredde skrev:
Jo det är bara i köksblandaren som det är dåligt tryck på just kallvattnet. Övriga ställen har bra tryck på både varmt och kallt.
Det kan var insatsen som har fått skit i silen för kallvattnet. Du behöver dock ett specialverktyg för att ta ur den. Insatsen kan eventuellt behöva bytas också.
Ser ut att vara en FM mattson från 9000 serien, osäker på exakt modell.
 
Har du avstängningar under skåpet?
 
Nej, inga avstängningar under skåpet.
 
Bilden visar inte hela blandaren. På många blandare finns det en sil längst ut där vattnet rinner ut. Där samlas det gärna smuts och kalkavlagringar. Brukar vara enkelt att skruva loss och rengöra.
 
T Torbjörn Einarsson skrev:
Bilden visar inte hela blandaren. På många blandare finns det en sil längst ut där vattnet rinner ut. Där samlas det gärna smuts och kalkavlagringar. Brukar vara enkelt att skruva loss och rengöra.
Sant, men då borde det väl gälla tryck oavsett varmt eller kallt?
 
E e-Fredde skrev:
Sant, men då borde det väl gälla tryck oavsett varmt eller kallt?
Ja felet sitter garanterat någon annanstans. Kan du slå av vattnet någon annanstans.
 
E e-Fredde skrev:
Nej, inga avstängningar under skåpet.
Du måste felsöka om det är blandaren eller ledning. Förmodligen blandaren och det kan vara skit i insatsen som nån annan menade tidigare eller skit/sten i blandare slang/rör eftersom det brukar minskas från 15/12mm till 10mm. Kolla insatsen för att där sitter en liten filter på inkommande kallt och en på varmt. Har du galv rör? En annan sätt är att lossna slangarna från kopplingar under och blåsa upp (efter avstängning av vattnet såklart)
Du måste även stänga av om du kolla insatsen. Bakom spaken finns en liten insex skruv. Du kan få bort den utan att stänga av sedan kan du foto insatsen för att visa hur den se ut.
 
Är det FM Mattson så här har du en video om hur man kolla insatsen (med polygrip)
 
Jäkligt bra video! Tack för den :)

Måste bara fundera hur fasen jag ska stänga av vattnet. Enda avstängningen jag ser är till diskmaskin. Ingen avstängning till inkommande vatten till köksblandaren. Ledningarna kommer upp från golvet oxå så känns ju inte så optimalt.
 
E e-Fredde skrev:
Jäkligt bra video! Tack för den :)

Måste bara fundera hur fasen jag ska stänga av vattnet. Enda avstängningen jag ser är till diskmaskin. Ingen avstängning till inkommande vatten till köksblandaren. Ledningarna kommer upp från golvet oxå så känns ju inte så optimalt.
Bor du i hus eller lägenhet?
 
L lostinsweden skrev:
Bor du i hus eller lägenhet?
Enplansvilla.
 
E e-Fredde skrev:
Enplansvilla.
Då får du stänga av allt inkommande vatten. Har du kommunalt sitter den vid vattenmätaren. Eget efter pumpen någonstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.