Hejsan,

Jag och farsgubben la själva ett tak på uterummet i somras. Har inte varit något problem med det fram tills förra helgens storm. Det blåste och regnade kraftigt från det håll som taket lutar åt. Vilket gjorde att det kom in vatten under vindplåten eller vad man kallar det i nocken.

Jag har inte lagt tak förut och vet inte om vi gjort det 100 procent rätt. Antagligen inte då det kommit in vatten. Men finns det något lätt sätt att täta detta med någon sorts fogmassa? Tänker fogskum eller liknande? Fäster det och blir kvar på takplåt?

Bifogar bild på springan jag menar.

Mvh
Daniel

Metalltrapp med räcke, träbänk, grönt gräs, modern arkitektur, geometriska former, utomhus, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut under plåten?
 
useless useless skrev:
Hur ser det ut under plåten?
Ligger underlagspapp på hela men glömde skriva att det bara kommit in vatten vid nocken. Övriga ställen har det inte kommit in på. Ser det väl för vi är inte klara på insidan ännu och har inte täckt för väggen så vi ser rätt upp där..

Takplåten går ända ut sen överlappas den av den övre plåten med 10-15 cm cirka..
 
Är det ett pulpettak? Går pappen över kanten vid nock? Kan du inte rita lite hur konstruktionen ser ut. Finns ju skumgummi som är utskurna efter takets profil man kan ha för att täta med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.