Hej!
Jag vill ansöka om bygglov för att få ett fönster i ytterväggen på min bostadsrätt. Detta måste ju göras regelrätt och som jag förstått det måste jag börja att ansöka till min styrelse i brf-en. För det måste jag ha ritningar och ett utlåtande av fackmannamässig konstruktör som kan se att väggen kommer hålla. Så mina första frågor är:
1. Var hittar jag dessa ritningar på lägenheten?
2. Vart hittar jag en bra konstruktör som kan kolla detta? Bor i Stockholm.
 
Kontakta din kommun och be om att få ut bygglovet. Där bör de ritningar du behöver finnas.
 
BFRen har ju dock inget större intresse av att låta dig ta upp ett fönster. Ökar framtida underhåll och energiförbrukning (men den kanske du står för själv).
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
BFRen har ju dock inget större intresse av att låta dig ta upp ett fönster. Ökar framtida underhåll och energiförbrukning (men den kanske du står för själv)
H hapazard skrev:
BFRen har ju dock inget större intresse av att låta dig ta upp ett fönster. Ökar framtida underhåll och energiförbrukning (men den kanske du står för själv).
hej! Så kan det vara vi får se vad som säger, har en väldigt samarbetsvillig brf som gärna låter sina boende göra förbättringar på lägenheterna sålänge det görs snyggt och rätt! Kan även öka värdet på längdenheten vilket gynnar en brf.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag tror att det är en minimal chans att föreningen skulle godkänna detta. Du äger ju inte ytterväggarna. Inte ens lägenheten om man ska hårdra det utan bara en andel motsvarande din lägenhet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det återstår att se!
 
Jag skulle börjat med att prata med Styrelsen för att se om de överhuvud taget finns något hopp om dina planer. Jag skulle som många andra här se det som väldigt osannolikt att styrelsen skulle gå med på detta men låt inte det stoppa dig från att åtminstone fråga. Om de kan tänka sig att du får lov att göra detta under rätt förutsättningar så gå vidare med en bygglovsansökan. Du behöver inte äga den fastighet du söker bygglov för så ansökan om bygglov kan du göra helt själv, det behöver inte föreningen lägga energi på. (Du får ju givetvis betala för den också då, även om du sedan får avslag). Se dock till att du har med dig styrelsen FÖRST efter som du inte vill lägga kanske 20.000kr på ett bygglov som du sedan inte får utföra i alla fall.
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
A Akyn skrev:
Det återstår att se!
Jag kan ordna ritningar om det blir aktuellt.
 
Får ens en bostadsrättsinnehavare bygga om saker som ligger utanför bostadsrätten? Måste inte detta ske av föreningen via styrelsen rent formellt?

Men visst, kanske går att få till någon deal, men eftersom uppvärmningskostnader och underhåll ökar för föreningen, t.ex. när man ska byta fönster eller måla om eller vad det kan vara så förstår jag inte varför föreningen ska säga ja. Man kan ju alltid försöka såklart, vissa styrelser vet ju inte riktigt vad de beslutar om så det kan ju vara helt möjligt.

Det vore dock vettigt att höja andelstalet för bostadsrätten om man nu ska öka kostnaderna för denna. Då måste man komma överense om det och få med ett stämmobeslut också. Låter extremt problematiskt.
 
M Magnusrex123 skrev:
Får ens en bostadsrättsinnehavare bygga om saker som ligger utanför bostadsrätten? Måste inte detta ske av föreningen via styrelsen rent formellt?

Men visst, kanske går att få till någon deal, men eftersom uppvärmningskostnader och underhåll ökar för föreningen, t.ex. när man ska byta fönster eller måla om eller vad det kan vara så förstår jag inte varför föreningen ska säga ja. Man kan ju alltid försöka såklart, vissa styrelser vet ju inte riktigt vad de beslutar om så det kan ju vara helt möjligt.

Det vore dock vettigt att höja andelstalet för bostadsrätten om man nu ska öka kostnaderna för denna. Då måste man komma överense om det och få med ett stämmobeslut också. Låter extremt problematiskt.
Nej, men du måste ha tillstånd.
Hos oss får du inreda vinden och sätta fönster i gaveln.
Efter tillstånd från föreningen löser du resten själv med bygglov mm.
Med ansökan om bygglov skickar du med föreningens tillstånd.
Dina ritningar, utlåtande från konstruktör, bygglov mm spar föreningen i huspärmen/lägenhetspärmen.
Men de tillhör aktuellt hus/lägenhet, föreningen får inte dela dessa utan tillstånd från ägaren.
Så funkar det hos oss iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.