driftskondensatorn mätt, den verkar inte ha tappat nån kapacitans, 4.00uF. Passade även på att mäta spänningen upp till motorn när jag hade access till den plinten (dvs undersidan på kontakten) och det såg shysst ut. 196V på "normal" (position 8), och 230V på fläkt läge II (position 10). Ska vara 200V och 230V enl manualen.

Nästa fråga, kan jag sabba något om jag försiktigt tar bort isolering och tejp på avluftsröret? Är det bara tejpat eller sitter det någon klämma någonstans? Om man kan montera bort det röret så är det ju bara kondensorn och fläkten inbladat om jag mäter flöde enl ovan igen. Då kan man ju utesluta att det är stopp i röret eller takhuven.

Hand drar tillbaka en isolerande mantel från rörledning vid vägg, visar isolering och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det skall gå fint. Har haft loss den på min Nibe. Iofs en F370 men det är ju same same.
 
Mätte lite igår utan avluftsröret och det var enorm skillnad, så jag införskaffade marknadens sämsta inspektionskamera på biltema. Riktigt usel, hade ingen som helst styvhet i sladden så det var omöjligt att knuffa in den i ett 125mm rör. Men när jag tejpade på den på ett 16mm installation flexslang så gick det någotsånär i alla fall, och ca 2m in så verkar det vara helt täppt, kan inte riktigt avgöra vad det är men det ser inte bra ut. Jag ber om ursäkt för bild och videokvalite men skyller allt på biltema.

Teknisk ritning av ventilationssystem, markerad detalj, dimensioner och komponenter noterade, förmodad byggnadsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att stoppet är vid den röda cirkeln ungeför

Bilden är otydlig och suddig med synlig textur, möjligen damm, smuts eller mögel på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stillbild från filmen nedan

första 3 minuterna är när jag försöker positionera kameran så jag länkar en bit in i filmen

Känns som om att jag är jävligt nära lösningen, men hur fan får jag bort det där, och vad kan det vara? Kan det sitta något filter eller kallras skydd på avluften som beckat igen sådär? Eller ska man ringa något proffs?
 
Redigerat:
Man hade ju velat ha ut lite av det där och känna på. Du ska inte trycka in en avloppsrensare och köra runt och se om det lossnar?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man hade ju velat ha ut lite av det där och känna på. Du ska inte trycka in en avloppsrensare och köra runt och se om det lossnar?
Har ingenavloppsrensare, funderar på att trycka in slangen till grovdamsugarn och försöka få loss det.
 
Nu har jag prövat med att trycka in lite olika grejor, antigen så är det för mjukt för att rå på proppen (grovdamsugarslang) eller så är det för styvt för att komma hela vägen (pem slang fastnar på sista skarven ca 30cm innan proppen ), någon som har nåt tips på något jag kan köpa som funkar (gärna på Jula då jag har närmast dit...)

Får jag har inte till det imorgon så blir det att försöka montera några steg på tegelpannorna så jag kan komma åt huven på taket och försöka från det hållet.
 
I ivp skrev:
Nu har jag prövat med att trycka in lite olika grejor, antigen så är det för mjukt för att rå på proppen (grovdamsugarslang) eller så är det för styvt för att komma hela vägen (pem slang fastnar på sista skarven ca 30cm innan proppen ), någon som har nåt tips på något jag kan köpa som funkar (gärna på Jula då jag har närmast dit...)

Får jag har inte till det imorgon så blir det att försöka montera några steg på tegelpannorna så jag kan komma åt huven på taket och försöka från det hållet.
Jula måste ha avloppsrensare . Alltså stålvajer med nån fjäder längst ut .
 
namnbyte
I ivp skrev:
Nu har jag prövat med att trycka in lite olika grejor, antigen så är det för mjukt för att rå på proppen (grovdamsugarslang) eller så är det för styvt för att komma hela vägen (pem slang fastnar på sista skarven ca 30cm innan proppen ), någon som har nåt tips på något jag kan köpa som funkar (gärna på Jula då jag har närmast dit...)

Får jag har inte till det imorgon så blir det att försöka montera några steg på tegelpannorna så jag kan komma åt huven på taket och försöka från det hållet.
Å andra sidan kostar den kameran 350 spänn eller så.. har lyckats kika igenom hela vår avloppsstam ut med densamma, fäst kameran längst ut på en dragfjäder eller dylikt så löser det problemet. Gjorde för oss.

På ämnet är det exakt vad jag skulle rekommendera, eller hade gjort själv i samma sits, alternativt kompressor och mata in slang för att successivt blåsa sönder möget som sitter där.
Ser ut som en fin kaka utav hår och diverse bös, men skulle det vara ett illa placerat filter är det ändå stopp i det och således skitsamma om det går sönder, då du ändå behöver öppna upp för att byta det i sådant fall.
 
En person håller svart dammig filter med kablar och ventilationssystem i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni den kan ha påverkat flödet? Finns fortfarande mer att hämta i röret....
 
  • Wow
frause och 1 till
  • Laddar…
eeh? Vad i h***te är det där för bös (skräp).
Det blir typ totalstop med det där i kanalen.
Får du bort allt så kommer du att få ett bra flöde.

Ser delvis ut som trasig filtermatta.
Kan det vara något djur som har försökt göra bo i skorstenens övre del?
 
I ivp skrev:
[bild]
Tror ni den kan ha påverkat flödet? Finns fortfarande mer att hämta i röret....
Det kanske är möss? Jag rekommenderar nät med högst 5 mm maskor.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man hade ju velat ha ut lite av det där och känna på. Du ska inte trycka in en avloppsrensare och köra runt och se om det lossnar?
Jag kan spara det om du fortfarande vill känna på det :)
En hop ansamlad smuts och damm på ett metallsteg, bredvid en skruvmejsel och verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fortfarande ingen klockren ide om vad det kan vara. Känns som någon slags djurpäls. Definitivt inget filter eller spjäll Normalt sett så forsar det ju 40l/s -6 gradig luft i det röret så det lär ju inte vara så populärt bland djur att vistas där.

Vi hade dock ett 5 dagars strömavbrott för 4-5 år sen mitt i vintern, kanske att en fågel började bygga bo som den fick överge när strömmen kom tillbaka och sen har det byggt på med smått och gott under åren. Det skulle kunna vara fårull som frugan anväder i trädgården för att skrämma bort sniglar och rådjur.

Angående verktyg så köpte både en rensfjäder och ett monster rensband. Rensfjädern hade inte kraft nog att rå på det där men när jag väl lyckades komma fram med bandet så kom jag igenom och sen hade jag sjukt tur en gång och sladden till kameran fastnade i böset och jag lyckades dra med det ut. Sen körde jag lite med grovisen och det mesta men inte allt är borta nu.

En hand med skyddshandske som repar en cykelfälg med hjälp av en tång på ett kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallgipsankare hålls av tång, gängad stång i bakgrunden, rör och del av däck syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rensfjäder vs rensband

Tyvärr så har jag lämnat tillbaka den bra flödesmätaren jag hyrde men mitt okalibrerade hemmabygge visar i alla fall mycket högre siffror på både frånluft och vid friskluftsventilerna.
 
  • Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
Som kuriosa kan jag även nämna att avluftstemperaturen har gått från ca -6 garder till +4 grader. Kanske inte så konstigt med tanke på att luftflödet genom kondensorn förhoppningsvis är minst 3 gånger så högt som innnan.

Nåväl, när jag ändå har er på tråden, när jag tog bort frånluftsventilen i badrummet för att titta (precis ovanför duschen) så såg jag att den inte längre sitter dikt an mot taket. Kan vara så att jag råkat ta stöd mot det röret på kattvinden när jag var där och kröp för något år sen för att dra nätverket. Röret går alltså rakt upp på kattvinden, borde väl inte vara undertryck i kattvinden så man hoppas ju att det inte kommit upp så mycket fukt där. Är det något man bör försöka åtgärda och i så fall hur?

Inbyggd taklampa, ofullständigt monterad, synliga kablar, skadat tak, bristfälligt arbete, renoveringsbehov, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind med isolering, träbjälkar, ventilationsrör och elledningar. Oinredd, rörigt, byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frånluften ansluter ungefär halvägs in i kattvinden, sådet är en helt bedrövlig arbetsmiljö om man måste göra något från ovansidan.
 
Gällande fastsättning av stosen så skruvade jag tre(/fyra) skruvar snett inifrån, genom stosen in i taket, delar av skruvan kan hamna över spontade taket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.