Varför ska du isolera ett kallgarage?
Är det inte bättre att låta det vara helt öppet?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför ska du isolera ett kallgarage?
Är det inte bättre att låta det vara helt öppet?
Det ska värmas
 
Då ska du inte bygga ett kallgarage alltså?

Jag hade aldrig struntat i att sätta osb innanför gipset, även om du aldrig tänker sätta nått på väggarna så får man ju hoppas att garaget står länge... Kostar några tusenlappar, men är värt det på sikt.... Samma sak med eluttag.. snåla inte när väggarna är öppna...
 
  • Gilla
Ha Ha ha
  • Laddar…
H Ha Ha ha skrev:
Det ska värmas
Du skrev kallgarage i trådstarten.
 
R
H Ha Ha ha skrev:
Ska isolera kallgarage. Behöver inte sätta upp saker på väggarna. Ska vara billigt. Men undrar ändå om vi förlorar isolerande effekt av att inte sätta upp OSB eller kommer isolering 100% från isoleringen?
Hej,
Ska du ha värme året runt?
OSB anser jag är olämpligt till kallgarage och liknande utrymmen då den inte hanterar fukt så bra.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Håller helt med här, upp med OSB på väggarna, ett gara utan saker hängandes är inget garage. Skulle du sälja det en dag skulle ju köparen nästan med säkerhet ropa dolt fel om det saknas ;)

Men seriöst så känns det inte som något att snåla över, jag antar att du inte har isolerad platta på mark efter som det idag är ett kallgarage. Dvs det är dumt att förvara saker på golvet och man vill därför få upp saker på väggarna i största möjliga mån. Det hjälper också rätt mycket för att kunna städa av garaget om det är lätt att borsta ut grus mm.
 
R Janu78 skrev:
Hej,
Ska du ha värme året runt?
OSB anser jag är olämpligt till kallgarage och liknande utrymmen då den inte hanterar fukt så bra.
På vilket sätt hanterar den inte fukt så bra (i den mån du kan förvänta dig i ett garage)? Vad hade du rekommenderat istället och varför?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
T TypRätt skrev:
På vilket sätt hanterar den inte fukt så bra (i den mån du kan förvänta dig i ett garage)? Vad hade du rekommenderat istället och varför?
Den suger upp fukt och expanderar, har sett detta i flertal kallgarage där man ser skarvarna igenom gipsen. Det kan vara enormt fuktigt i ett kallgarage.
 
R Janu78 skrev:
Den suger upp fukt och expanderar, har sett detta i flertal kallgarage där man ser skarvarna igenom gipsen. Det kan vara enormt fuktigt i ett kallgarage.
Min erfarenhet efter att ha lämnat både plywood samt osb stående utomhus mot en husvägg i över ett år för att efter där efter bygga en trädkoja (en liggande skiva som tak så inget som skyddar sidorna) av blandade skivor är att limmet i OSB ger dem en stor fördel mot plywood när det kommer till fukt. Båda blir skit om de står i vatten men då klarar sig faktiskt plywood lite bättre men båda sväller just där de kan stå i vatten. Har även förvarat skivor i kallgarage några år där det var så fuktigt att tyg med fläckar började mögla, dvs barnvagnen som stod där började bli luden och snowboard fodral mm började också få fläckar på sig. Trots detta var det inget som påverkade någon av träskivorna eller gipsskivorna som stod i samma garage. (de stod på klossar så inte direkt på plattan).

Säger inte att det är någon vetenskaplig testmetod men min erfarenhet. Så jag hade inte haft minsta betänklighet med att sätta OSB på väggarna men hade varit varsam med att se till att de inte når hela vägen ner till plattan.
 
T TypRätt skrev:
Min erfarenhet efter att ha lämnat både plywood samt osb stående utomhus mot en husvägg i över ett år för att efter där efter bygga en trädkoja (en liggande skiva som tak så inget som skyddar sidorna) av blandade skivor är att limmet i OSB ger dem en stor fördel mot plywood när det kommer till fukt. Båda blir skit om de står i vatten men då klarar sig faktiskt plywood lite bättre men båda sväller just där de kan stå i vatten. Har även förvarat skivor i kallgarage några år där det var så fuktigt att tyg med fläckar började mögla, dvs barnvagnen som stod där började bli luden och snowboard fodral mm började också få fläckar på sig. Trots detta var det inget som påverkade någon av träskivorna eller gipsskivorna som stod i samma garage. (de stod på klossar så inte direkt på plattan).

Säger inte att det är någon vetenskaplig testmetod men min erfarenhet. Så jag hade inte haft minsta betänklighet med att sätta OSB på väggarna men hade varit varsam med att se till att de inte når hela vägen ner till plattan.
Jag har osb/ply I kallgarage, även lagrat skivor där i flera år utan problem.
Sätt det inte diktan mot betonggrunden utan ha en cm glipa så det inte suger vatten. Sen behöver du ha ordentlig ventilation men det borde du ha oavsett.

Värmemässigt räknar du nog aldrig in kostnaden för osb men ur ett praktiskt perspektiv är det ju på gränsen till godman att inte sätta osb i ett garage.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
osb skivor brukar vara vaxade så de bör klara lite fukt
 
Behöver du gips på väggarna? Jag hade hellre haft målad OSB än gips om det bara ska vara ett lager.

/M
 
  • Gilla
mattoys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.