Hej,

Vi planerar en ändring av planlösningen i vår lägenhet. Mål med förändringen:
- Skapa ett till barnrum
- Skapa öppen planlösning mellan kök, matplats och sittgrupp
- Separera tv-rum från övrig social yta
- Öka mängden garderob
- Lägga till en dusch

Nuvarande planlösning och tänkt planlösning med delar av potentiell inredning bifogas. De bärande delarna är markerade som tjockare vägg på originalplanlösningen och de har vi inte tänkt röra.

I stort känns det som den här planlösningen löser målen. Det enda som känns tveksamt är belysningen i tv-rummet då det saknas ett fönster. Det är en öppning utan dörr ut mot övrig social yta och vi funderar på om den nya väggen mellan barnrum 2 och tv-rum ska ha innerfönster högst upp för att få in indirekt dagsljus.

Vad tror ni? Hur hade ni gjort för att få bästa möjliga belysning i tv-rummet? Har ni några andra idéer som nåt samma mål?

Tacksam för idéer! 😊
 
  • Svartvit ritning av lägenhetsplan, innehåller sovrum, kök, vardagsrum, balkong och andra utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av hem med möbler och rumsetiketter på svenska. Badrum, sovrum, kontor, kök markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mest rättframma alternativet är ju att sätta in ett fönster i TV-rummet. För det är väl en yttervägg där?
Dock så är det kanske onödigt eftersom man i TV-rum oftast drar för gardinerna hela tiden för att slippa reflexer.

Jag skulle personligen ha satsat stenhårt på mysbelysning. Utan belysning så kommer TV-rummet att upplevas som ett svart hål när man rör sig i de stora sociala ytorna. Den känslan vill du undvika men samtidigt så vill man ju inte försöka njuta av en god middag med kraftig takbelysning tänd i TV-rummet. Lösningen är alltså mysbelysning i alla dess former. Antingen dimbara takspottar eller vägglampor eller varför inte klassiska golv- och bänk-lampor med stickkontakt.


En annan sak som jag stör mig mer på är själva planlösningen med möblering. De två sovrum som gränsar till TV-rummet kommer lida hårt av ljudet och det kommer vara svårt att sova samtidigt som någon vill se klart på en film eller TV-serie. Det bästa är om man kan placera TV-rummet långt bort från alla sovrum. Varför inte utöka ytan på kontoret?

Jag tycker även att den föreslagna möbleringen ser väldigt trång ut. Den lilla soffgruppen ovanför matbordet står ju mitt i den mest naturliga gång-zonen där alla rör sig för att komma från sovrummen till TV-rum, kök och badrum. Det kommer snabbt bli trist att tränga sig förbi soffgruppen där. Det ser ut som att avståndet mellan fåtöljen, matbordet och pianot bara är runt 40 cm, det kommer aldrig att fungera. Försök att få gångstråken till åtminstone 120cm så att man kan möta andra personer där utan att behöva trycka upp sig mot väggen eller vänta tills den andre har gått förbi.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Har du funderat på låga fönster uppe vid taket i väggen mellan barnrum 2 och TV-rummet?
Ingen insyn men gör väldigt mycket för känslan i TV-rummet.

Precis som Janus82 tycker jag det blir väldigt trångt i mitten, inte bara att soffan är i vägen utan det blir också väldigt trångt kring matbordet, stolar tar mer plats än man kan tro. Vad är syftet med den lilla soffgruppen?
Om den känns nödvändig så pröva med att sätta soffan med ryggen mot frysen och garderob samt med bord och fåtölj mittemot.

Det blir väldigt långt att gå med matvaror från kylen och frysen, så långt att det känns som man behöver ett litet rullbord att lägga allt man plockar ut i stället för att gå fram och tillbaka till köksön med några matvaror i taget.

När det gäller badrum 2 så kan det ju i och för sig upplevas som trevligt att det blir större men jag ser inte riktigt hur den nya ytan kan utnyttjas men däremot blir det större risk för att dörren öppnas på någon. Badrumsdörren hamnar i köket, vilket inte är så trevligt dels med tanke på dofter och ljud samt dels att det inte är kul när de som sitter och äter håller exakt koll på när gäster går in och ut därifrån. Jag kan alltså inte se hur man på ett bra sätt får in en dusch bara för att det blir lite större på det sättet.

Både avståndet till kyl/frys och problemet med badrumsdörr i köket löses genom att ha kvar nuvarande placering av kyl/frys och hsllgarderober. Dessutom blir hallen bra mycket luftigare (i stället för en smal korridor) och jag kan inte heller se att det är till någon nackdel för köket.

Eftersom det gäller en lägenhet bör man även tänka på att det ovanför och under barnrum 2 kan vara vardagsrum med TV som låter genom tak eller golv.

Det kan vara lättare att förstå hur det kommer att upplevas genom att använda ett ritprogram med 3D. Jag har använt Sweet Home 3D men det finns andra alternativ också.
 
Tack för de väldigt utförliga svaren! 😊

Hade gärna satt in ett fönster där, men det är inte möjligt, det är en vägg mot en annan lägenhet.

Tror kanske också att det blir lite trångt med möbleringen i mitten när jag tänker efter!

Ja, tanken var att ha ett fönster högst upp på väggen mellan tv-rum och barnrum 2 för att få indirekt dagsljus dit den vägen, plus att det såklart kommer in lite ljus genom öppningen åt andra hållet.

Rörande badrum 2 så vet jag att det går att få in en dusch längst in, en toalett i hörnet och en minihandfat i ingången till badrummet om man förstorar det på det här sättet. Har nämligen sett ett exempel i en annan likadan lägenhet som gjort samma sak, det blev väldigt bra. 😊

Man bör kanske investera i att ljudisolera innerväggarna så gott det går, särskilt mellan tv-rum och barnrum 2. Nån som har erfarenhet runt hur bra det egentligen blir med ordentligt med ljudisolering i väggen och en bra isolerande dörr?

Har ritat upp en ny idé som behåller planlösningens grundidé, men med något förändrat inredning. Flyttade dock K/F något närmare köksön och förlängde den något. De gula ytorna ska representera mattor. Stolarna vid matbordet är fullt utdragna på bilden.

Återigen, tack för de utförliga svaren! 😊
 
  • Ritning över våningsplan, möblerad, rumsetiketter, dimensioner, enkel färgsättning, stiliserad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det går att ljudisolera väldigt mycket men problemet är ju att det samtidigt ska vara öppet för ett luftflöde från barnrum 2 till TV-rummet.

Bra med förändringen som gjort t.ex. badrum 2 mer avskild.

Jag tycker att matbordet hade en bättre placering i ditt förra förslag, närmare köket. Om Skåp bredvid matbordet är ett vitrinskåp med t.ex. vinglas så kan det då stå där Piano är utritat och Piano placeras antingen där Skåp nu är utritat eller om man vill ha det mer ur vägen i hörnet mellan Barnrum 1 och TV-rummet.
 
Jag tycker att du måste fundera över hur man kommer att röra sig i lägenheten. Man kommer ju framförallt röra sig mellan Sovrum, badrum, TV-rum och kök. Som det är nu så går alla rörelser rakt genom matplatsen. Man kommer alltså alltid känna att det är trångt och bökigt att leva och bo i lägenheten.
Planritning av hus, inkluderar sovrum, kontor, vardagsrum och kök, med mått och möblering, gula linjer oklara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du istället flyttar dörren på sovrummet så att den hamnar närmast TV-rummet samt släpper idén på den lilla soffgruppen så kan du flytta ut matbordet utanför gång-zonerna. Det ger mycket bättre möjlighet till en trivsam lägenhet.
Planritning av ett hus med möbler och gula linjer över, antyder renovering eller flyttrutt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har ju den här ritningen flera andra problem som att man går rakt in i en garderob i master bedroom samt att väldigt mycket yta slösas bort på att bara vara en gång-zon men jag vill bara visa principen. Ta med rörelserna i tanken och fundera vidare.
 
  • Gilla
Torpfröken och 1 till
  • Laddar…
Jag har försökt att klura på en alternativ planlösning men det är lite svårt. I grova drag så har du idag en 4-rums lägenhet med ett litet kök som du vill göra om till en 5-rummare med ett stort kök. I vanliga fall skulle du behöva bygga ut med 50 kvadratmeter för att lyckas med din plan men det är ju lite svårt... 😉

Alternativet som återstår är att du måste kapa i en hel del av dina önskemål. Framförallt så tittar jag på ditt Kontor/förråd uppe till vänster. Den ytan måste du föra in i resten av lägenheten. Om du absolut behöver förrådsytan så kan du avveckla det lilla badrummet och göra om det till ett förråd istället. Ett grov idé kan då vara att göra något liknande här nedan. Nackdelen är att barnens sovrum blir mindre och du får flytta in kontoret till sovrummet. Fördelen blir istället samtliga rum får en egen dörr mot hallen sam att du får in matplats, TV-yta och en separat soff-yta som alla samlas runt balkongen som jag gissar är den "mysiga" ytan där ni vill vistas till vardags.

Detta kräver dock att ni flyttar hela badrummet till det nuvarande förrådet. Om det inte går att lösa pga. vatten och avlopp så kan det kanske då att bara skifta det nuvarande badrummet ca 80cm till höger så att du får ett barnrum på varje sida om det.
Ritning av en våning med mått, sovrum, kök, vardagsrum, kontor och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Denna ritning lider självklart också av en fruktansvärt stor yta bara blir tom hall i mitten. Hur ser det ut med bärande väggar och möjligheten att dra om vatten och avlopp för både badrum och kök? Man kan nog behöva kasta om planlösningen helt för att komma tillrätta med det problemet.
 
Redigerat:
BirgitS
Janus82 Janus82 skrev:
Hur ser det ut med bärande väggar
J JoakimForsman skrev:
De bärande delarna är markerade som tjockare vägg på originalplanlösningen och de har vi inte tänkt röra.
Alltså den vägg som går från högra delen av balkongen och rakt upp.
Ditt förslag ser mycket trevligt ut men öppnar upp en bärande vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.