Har kommit över storsäck till bra pris och därför tänkte jag testa de ist för småsäck.
det är ju billigare med storsäck än med småsäck.

Har gjort en "fin" karta över hur jag har de grovt hemma och mitt dilemma är hur jag just nu över vintern
ska få ner pelletsen till pannan.. Hade tänkt ha säckarna i garaget. Tänkte bygga sen till våren ett bulkförråd där
oljetanken stod.


Någon som har en bra lösning till hur jag ska göra? De jag funderade på är att ta typ 2 stora hinkar och bära ner när de ska
fyllas på men då måste man ju gå gå några ggr.....

Tips och idéer mottages gärna!!
 
  • pellets.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Enklast är att hissa upp säcken 2m över marken, öppna snörningen på undersidan och hälla pelletsen via en böjd masonitskiva till pelletsförrådet genom fönstret. För att pelletsen ska rinna ner får du nog använda en sopkvast och trycka på, ju glattare yta desto bättre.
 
110mm avloppsrör och en sjudj.. kraftig fläkt, kanske. Tryckfläkt av någon sort i en 15-graders grenkoppling och sedan hälla pellets i det andra hålet.. Går säkert ännu bättre om avloppsröret lutar något ner mot huset och genom fönstret. Äh, bara en idé alltså.
 
Jag körde med storsäck tidigare innan bulkförrådet, Lånade en motorlyft av en kompis som lyfte säckarna sen tappade jag upp pelletsen i 30 liters hinkar o bar ner till veckoförrådet... Sambon fick sköta snaran under säcken...
Men om det är möjligt att få ner det genom fönstret med en ränna så är det ju lättast...
 
Hur långt är det från garaget till fönstret och sedan till förrådet?
Nivåskillnad?
Skall du ha en permanent anläggning?
Jag kör havre från min "minisilo" utanför till taket i pannrummet där det ramlar ner sedan pga den sk dragningskraften. Men det kräver detaljer för att kunna platsanpassas. Därav mina frågor ovan till dig.
Hälsningar,
Skalman
 
Hej, Skalman!

Om jag har förstått din situation rätt så släpper du ner havre genom pannrumstaket till pannan eller ett mellanförråd. Har du tänkt på att du då punkterar den brandcell som pannrummets begränsningsytor skall utgöra.

Vid brandskada p g a spridning genom "punkteringen" riskerar du nedsättning med 20 % av hela skadebeloppet - byggand, inventarier, mm - från ditt försäkringsbolag. - Det finns brandsäkra lösningar. - Använd en sådan! - Kolla med ditt bolag!

Hälsningar, Sture Castor
 
Tack Sture. för din notering och observation.

Du kan ju naturligtvis inte känna till hur min anordning ser ut och utgår från de "vanliga" anläggningarna.
Det är så att det som inte finns kan inte brinna. I min konstruktion så ramlar visserligen havret ner från taket. men där upphör alla andra likheter. Det finns inget havre som kan brinna bakåt. Sotarn har tittat på det också. Lågan kan inte komma bakåt och jag behöver inga som helst anordningar för att släcka den.
Jag har alltså ingen förrådstank i pannrummet. En av fördelarna med mitt system är bla att jag slipper de dubbla autosläckarna, dels vanliga vattnet från kallvattensledningen dels en tank med självtömning som krävs om man har ett sk veckoförråd. (Kan inom parantes säga att all metall utanför pannluckan är så sval att man kan hålla handen på den hela tiden, dvs under 40 grader C.) Hur det ser ut kan jag inte berätta här av naturliga skäl som jag tror alla förstår.

Kan inget brinna så kan inte heller "ingen brand"-en ta sig ut till förrådet på utsidan huset. Så varför skulle det i så fall påverka en försäkring?
Hälsningar,
Kalman

PS till alla som ev läst mina inlägg, jag har haft datorkrasch och tappat bla adresserna så jag har inte kunnat svara tidigare.
 
Hej igen Skalman!

Nej, jag vet inte exakt hur ditt pannrum pannrum är utformat eller hur det ser ut inuti.

Eftersom du släpper ner bränslet uppifrån måste du ha någon form av hål i pannrumstak eller -vägg. Poängen är att det i så fall punkterar brandcellen. Tänker vi oss sen att det utvecklas en kraftig brand i pannrummet så kan den vid övertändning av brandgaser sprida sig via ditt "påfyllnadshål".

Kravet på genomföringen är att den ska klara samma krav brandspridningskravet på rummets golv, väggar och innertak, oftast kunna stå emot brand i 60 minuter, t ex EI60.

Kolla med ditt försäkringsbolag! Utöver sotarens ansvarsområde kan bolaget ange egna föreskrifter.

Hälsningar Sture Castor
 
Det finns ju ett fönster i pannrumet? Vad spelar det för roll med en ie60 överföringsmuff då.
Det kommer ju ta sig i alla fall. Nybyggare har det bra.Där är kravet på pannrum borttaget!
 
Hej Sture.
Tack för ditt svar.
Pannrummet är i källaren Betong. Ståltak ovanför betongen. Helt brandtät.
Det finns inget antändningsbart eller brännbart och pannan är av plåt och kan inte brinna.

Ett fönster vid taket vetter ut på gården. Där går slangen genom. (vid en ev brand skulle det fönstret spricka vilket fall som.)

Oavsett vad som skulle brinna så kan det inte ta eld i den korta bit som går i taket och ut genom fönstret. Stupet ligger dessutom inte ovanför brännaren utan på sidan om.

Sen får jag väl avslöja en hemlighet då. Det är eld och rökgastätt från den platsen där havret släpps in i brännaren. Så det kan aldrig gå bakåt med eld eller gaser. Vidare så är det tomt på brännbart, dvs havre, i resten av inmatningssystemet. Så en ev låga som skulle brinna bakåt träffar inget brännbart där heller. Det kan inte bli övertryck eller gå bakåt pga kosntruktionen ens om fläkten/fläktarna skulle stanna och brännarröret överfylls
Det är denna konstruktion till skillnad från samtliga på marknaden som gör min brännare unik.

När jag planerade den så utgick jag ifrån vissa kriterier, bla denna, samt en massa andra, såsom så fullständig förbränning som möjligt och ingen myrsyra osv. hela den delen av brännaren som är utanför pannan kan aldrig bli varmare än att man kan lägga handen på den. Jag har under de här åren då jag provkört "hård" "live" testat och provocerat fram olika dumma saker och en del har naturligtvis uppstått av sig själv pga div utvecklingsmissar, så är det med allting, men det har inte ens varit i närheten av just brand. Som värst har det sipprat in lite rök. Då var det väldigt blåsigt och lågtryck och pannan kall och lite övertryck. Det kom genom pannluckorna röken! Fast då har den inbyggda rökvarnaren redan slagit ifrån hela rubbet då det rök bara i en havrevolym på kanske 2 dl! Det antänder inget i synnerhet som det låg i brännaren inuti pannan!

Eftersom det är ett fönster, hur har jag då punkterat väggen?

Förstår din tanke att du vill varna mig i all vänlighet och se till att försäkringen är OK, Det tackar jag för.
Hälsningar,
Skalman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.