Ska isolera kallgarage. Behöver inte sätta upp saker på väggarna. Ska vara billigt. Men undrar ändå om vi förlorar isolerande effekt av att inte sätta upp OSB eller kommer isolering 100% från isoleringen?
 
surris
H Ha Ha ha skrev:
Ska isolera kallgarage. Behöver inte sätta upp saker på väggarna. Ska vara billigt. Men undrar ändå om vi förlorar isolerande effekt av att inte sätta upp OSB eller kommer isolering 100% från isoleringen?
Alla material isolerar men olika bra. En OSB skiva har ingen betydelse i det stora hela om du ska isolera en regelvägg.

Ska du ha värme i "kallgaraget"?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
Alla material isolerar men olika bra. En OSB skiva har ingen betydelse i det stora hela om du ska isolera en regelvägg.

Ska du ha värme i "kallgaraget"?
Värme, hurså?
 
surris
H Ha Ha ha skrev:
Värme, hurså?
Ja vad vill du uppnå med att isolera?
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ja vad vill du uppnå med att isolera?
Tänkte om värmen spelar roll för OSB?
 
surris
H Ha Ha ha skrev:
Tänkte om värmen spelar roll för OSB?
Ja alltså om du inte någon värme så blir det ju inte varmare bara för att det isoleras. Det kan snarare bli kallare vissa perioder på året och fuktigare om det inte finns bra ventilation.
 
surris surris skrev:
Ja alltså om du inte någon värme så blir det ju inte varmare bara för att det isoleras. Det kan snarare bli kallare vissa perioder på året och fuktigare om det inte finns bra ventilation.
Kan det bli fuktigare och kallare MED OSB vissa perioder om vi har värme? :) Förstod inte sista meningen.
 
surris
H Ha Ha ha skrev:
Kan det bli fuktigare och kallare MED OSB vissa perioder om vi har värme? :) Förstod inte sista meningen.
Nej om ni har värme på spelar det ingen roll om ni har OSB eller inte.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
[länk]
?
 
H Ha Ha ha skrev:
?
1: klicka på länken
2: läs
3: bli klokare
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
1: klicka på länken
2: läs
3: bli klokare
Eller så svarar du på tråden?
 
H Ha Ha ha skrev:
Eller så svarar du på tråden?
Din attityd gör att det känns ovärt, jag gav dig en bra länk som du inte lyckades hitta själv. Jag har redan hjälpt dig.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
Ruffeboy och 12 till
  • Laddar…
H Ha Ha ha skrev:
Ska isolera kallgarage. Behöver inte sätta upp saker på väggarna. Ska vara billigt. Men undrar ändå om vi förlorar isolerande effekt av att inte sätta upp OSB eller kommer isolering 100% från isoleringen?
Inte till 100% men kanske 99%
Trä/OSB har mycket sämre lambda än tex glasull. Så 12mm trä ger inte mycket isolerande effekt.
Därmot stagdar OSB, och det är även bra när man skal skruva upp saker på väggen.
 
  • Gilla
Ha Ha ha
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Din attityd gör att det känns ovärt, jag gav dig en bra länk som du inte lyckades hitta själv. Jag har redan hjälpt dig.

Lycka till!
Med den logiken kan du hänvisa alla frågor till en sökmotor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.