Jag har kommit över en frys från Cylinda F4285N A++, från 2015.

Problemet är följande:
Frysen har varit avstängd en längre tid och 100% frostfri.
Vid spänningssättning så startar frysen upp och kompressorn hoppar igång i ca 5sek för att sedan stanna.
Defrostern starta och de båda värmeelementen och fläkten går under ca 5-10min. (elementen blir "varma")
Nu startar återigen kompressorn och så går den konstant och efter ytterligare ca 5-10min så börjar felmeddelandet Sr (5r) tillsammans med en röd skiftnyckel att blinka och pipa.
Jag har låtit frysen stå såhär nån timme, men trotts detta blir temperaturen endast ca 4grader. Frysen står i garaget där det då var ca 7 grader.
Kompressorn blir varm (ca 25grader) men kylflänsarna/evaporatorn blir aldrig kall, inte heller innan felmeddelandet uppkommer.
Efter att ha läst flertalet trådar om liknande problem så har jag gjort följande.

- Mätning från kretskortet av värmeelement på defrostern. Värdena tycker jag känns helt ok, tror inte detta är felet.
Element 185w, teoretiskt motstånd 285,9 Ohm, verklig mätning 274 Ohm
Element bakre 25w, teoretiskt motstånd 2116 Ohm, verklig mätning 1901 Ohm

- Mätning av temperatur-sensorerna. Det sitter 2st på denna, plus att jag har en ny som jag fått som jag använt som ytterligare referens. DEssa värden är jag osäker på, men känns hyfsat okey tror jag?
Temp-sensor defrost: 10,4 kOhm
Temp-sensor frys: 11,4 kOhm
Temp-sensor ny: 10,6 kOhm

Mina frågor:
- Borde inte frysen bli kall om kompressorn snurrar?
- Finns det något annat som kan påverka att frysen inte blir kall, trotts att kompressorn går, styrkortet?
- Andra tips på hur jag skulle kunna gå vidare och vad som skulle kunna vara fel på denna frys?

//Tobias





Explosionsritning av möbel, förmodligen en bokhylla, med detaljerade delar och sammansättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Explosionsritning av kylskåp som visar delarna isärdragna för enklare identifiering och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema för kylskåp med sensorer, display, kompressor och fläktmotor. Innehåller färgkoder och komponentikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kretskort med reläer, kondensatorer, transformator, och kopplingskontakter. Texten "VESTEL ISOLATED" är framträdande.
Redigerat:
Gasbrist
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Gasbrist
Jo, har funderat på det. Men borde inte kompressorn låta illa då. Eller hur vet man om gasen läckt ut?
 
A
Tobyge Tobyge skrev:
Jo, har funderat på det. Men borde inte kompressorn låta illa då. Eller hur vet man om gasen läckt ut?
gasbrist
nä kompressorn blir tystare
veta är bara att mäta på sugsidan
 
electroluxaren skrev:
gasbrist
nä kompressorn blir tystare
veta är bara att mäta på sugsidan
Mäta vadå? Temperaturen?
 
7 grader C i omgivningstemperatur där frysskåpet står och R600a-fylld maskin är ingen bra kombination

ta in frysen till närmare rumstemperatur eller vart fall en bra bit över 10 grader C omgivningstemperatur där en står så fungerar det troligen bättre.

Dom är helt enkelt inte byggda att arbeta i kylskåpstemperaturer som omgivningstemperatur.

Visst gamla R12-frysar kunde fungera till rätt låg temperatur - men där var det inget som märkte att temperaturen var olämpligt och det fungerade men kanske inte särskilt bra men tillräkligt för att hålla frystemperaturen och ingen brydde sig.
 
  • Gilla
Tobyge
  • Laddar…
A
Tobyge Tobyge skrev:
Mäta vadå? Temperaturen?
gastrycket

men om frysen står kallare än vad den är specad för (+16C) så går kompressorn hela tiden utan att bygga tryck och du får inget kyltillskott innut i den förutom omgivningstemperaturen
 
  • Gilla
Håkan V och 2 till
  • Laddar…
Vi har haft en cylinda kyl och en cylinda frys. Det var samma serier men de köptes vid olika tillfällen. Båda har gett upp efter 6-7 år. kylskåpet luktade konstigt och jag fick intrycket att det var läckande gas som luktade. Jag upplevde inte samma lukt på frysen. Men båda skåpen gick som vanligt, lät som vanligt men de blev inte kalla.
 
  • Gilla
Tobyge
  • Laddar…
X xxargs skrev:
7 grader C i omgivningstemperatur där frysskåpet står och R600a-fylld maskin är ingen bra kombination

ta in frysen till närmare rumstemperatur eller vart fall en bra bit över 10 grader C omgivningstemperatur där en står så fungerar det troligen bättre.

Dom är helt enkelt inte byggda att arbeta i kylskåpstemperaturer som omgivningstemperatur.

Visst gamla R12-frysar kunde fungera till rätt låg temperatur - men där var det inget som märkte att temperaturen var olämpligt och det fungerade men kanske inte särskilt bra men tillräkligt för att hålla frystemperaturen och ingen brydde sig.
electroluxaren skrev:
gastrycket

men om frysen står kallare än vad den är specad för (+16C) så går kompressorn hela tiden utan att bygga tryck och du får inget kyltillskott innut i den förutom omgivningstemperaturen
Tanken är inte att frysen skall stå i detta kalla utrymme, utan det är bara under felsökningen. Men jag kan prova att ta in det i rumstemperatur och se om det är någon skillnad.
Men även om omgivningstemperaturen är +7 grader, så borde jag ju kunna få lägre temp än +4 som jag får i frysen.
 
hlph hlph skrev:
Vi har haft en cylinda kyl och en cylinda frys. Det var samma serier men de köptes vid olika tillfällen. Båda har gett upp efter 6-7 år. kylskåpet luktade konstigt och jag fick intrycket att det var läckande gas som luktade. Jag upplevde inte samma lukt på frysen. Men båda skåpen gick som vanligt, lät som vanligt men de blev inte kalla.
Jag har endast haft skåpet några dagar, så har svårt at säga huruvida det luktat konstigt tidigare. Känner inget i dagsläget dock. Men jo, att det saknas gas känns som en logisk förklaring.
 
MultiMan
Tobyge Tobyge skrev:
Tanken är inte att frysen skall stå i detta kalla utrymme, utan det är bara under felsökningen. Men jag kan prova att ta in det i rumstemperatur och se om det är någon skillnad.
Men även om omgivningstemperaturen är +7 grader, så borde jag ju kunna få lägre temp än +4 som jag får i frysen.
Inte särskilt genomtänkt att felsöka något i en miljö som skåpet inte får köras i.

Och som electroluxaren redan skrivit, risken är uppenbar att skåpet inte kan kyla något alls om det inte är specifikt tillverkat för kalla miljöer (finns men sällsynt). Jag har en frysbox som klarar drift ner till -15C i rumstemperatur men då är det specificerat särskilt och det gäller som sagt bara vissa speciella modeller.
 
  • Gilla
  • Wow
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
hlph hlph skrev:
Vi har haft en cylinda kyl och en cylinda frys. Det var samma serier men de köptes vid olika tillfällen. Båda har gett upp efter 6-7 år. kylskåpet luktade konstigt och jag fick intrycket att det var läckande gas som luktade. Jag upplevde inte samma lukt på frysen. Men båda skåpen gick som vanligt, lät som vanligt men de blev inte kalla.
köldmediat luktar inte
 
  • Gilla
Tobyge
  • Laddar…
A
Tobyge Tobyge skrev:
Tanken är inte att frysen skall stå i detta kalla utrymme, utan det är bara under felsökningen. Men jag kan prova att ta in det i rumstemperatur och se om det är någon skillnad.
Men även om omgivningstemperaturen är +7 grader, så borde jag ju kunna få lägre temp än +4 som jag får i frysen.
Nej det går inte du får omgivningstemp för du får inget kondenseringstryck som behövs för att få förångning inne i skåpet
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nej det går inte du får omgivningstemp för du får inget kondenseringstryck som behövs för att få förångning inne i skåpet
Tack för detta konstruktiva svar!
Ska som sagt ta in skåpet och testa. Men samtidigt är min plan att ha skåpet i källaren, där jag inte brukar ha det speciellt varmt, så kanske behöver tänka om utifall skåpet är så pass känsligt att det inte fungerar under +16grader. För under vintertid är det uppskattningsvis runt just +16 grader och kanske rentav kallare mot källarväggen som jag tänkte ha skåpet mot...
 
A
Tobyge Tobyge skrev:
Tack för detta konstruktiva svar!
Ska som sagt ta in skåpet och testa. Men samtidigt är min plan att ha skåpet i källaren, där jag inte brukar ha det speciellt varmt, så kanske behöver tänka om utifall skåpet är så pass känsligt att det inte fungerar under +16grader. För under vintertid är det uppskattningsvis runt just +16 grader och kanske rentav kallare mot källarväggen som jag tänkte ha skåpet mot...
det står inne i skåpet om det är 16C eller 10C som är lägst omgivningstemp, 16 är vanligast

du kan ju experimentera genom att täcka kondensorn så att den blir varmare och därmed får ökat kondenseringstryck men skulle omgivningstemperaturen öka så blir det kattskit igen.
är utrymmet välisolerat så kommer det att värmas upp
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.