Hej,

kanske en uppenbar fråga - men ska man betala skatt och avgifter på både elnätet (som inte är valbart) och elavtalet (som är valbart)?

Vi har EON - som har monopol på vårt elnät.
Sen har vi Tibber som elavtal.

Men vi betalar Elnätsabonnemang månadsavgift+Elöverföring+rEnergiskatt till EON. Är detta korrekt? Dem suger ju ut pengar på att äga ett nät som säkert kommunen/statliga pengar betalat för...

Känner mig som en riktig nybörjare men det är kanske såhär det ser ut i dagens Sverige?
 
F flamuren skrev:
Hej,

kanske en uppenbar fråga - men ska man betala skatt och avgifter på både elnätet (som inte är valbart) och elavtalet (som är valbart)?

Vi har EON - som har monopol på vårt elnät.
Sen har vi Tibber som elavtal.

Men vi betalar Elnätsabonnemang månadsavgift+Elöverföring+rEnergiskatt till EON. Är detta korrekt? Dem suger ju ut pengar på att äga ett nät som säkert kommunen/statliga pengar betalat för...

Känner mig som en riktig nybörjare men det är kanske såhär det ser ut i dagens Sverige?
Ja.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
P Parang skrev:
Ja.
Det var sannerligen dystert...

Tusen tack för ditt snabba svar 👍
 
Nej. Elskatten debiteras via nätavgiften.
Du betalar ingen elskatt på elräkningen, mer än momsen då.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Det var sannerligen dystert...

Tusen tack för ditt snabba svar 👍
Samtidigt om strömmen går, vem ringer du då??
Har det hänt något med elnätet så är det väl bra att någon kommer och fixar det?
Tror inte någon jobbar gratis idag:)
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Elskatten debiteras via nätavgiften.
Du betalar ingen elskatt på elräkningen, mer än momsen då.
Enligt EONs faktura så betalar vi Elnätsabonnemang månadsavgift+Elöverföring+rEnergiskatt till EON.

Men vi har Tibber som elavtal.
 
A Argastesnickaren skrev:
Samtidigt om strömmen går, vem ringer du då??
Har det hänt något med elnätet så är det väl bra att någon kommer och fixar det?
Tror inte någon jobbar gratis idag:)
mja mjo - men uppskattat 15000kr/år (16A huvudsäkring i elområde 4) för att de äger elkablarna till huset känns orimligt. Hade hellre haft detta statligt istället för att ETT företag har monopol på vad jag ska köpa. Det är ju helt bakvänt och funkar ju varken för en nyliberal eller marxist 😉
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Enligt EONs faktura så betalar vi Elnätsabonnemang månadsavgift+Elöverföring+rEnergiskatt till EON.

Men vi har Tibber som elavtal.
Ja, precis. Till Eon betalar ni fast månadsavgift, rörlig överföringsavgift per förbrukad kWh, energiskatt och moms.
Till Tibber betalar ni fast månadsavgift (om de har det), kostnad för förbrukad el och moms.
 
  • Gilla
flamuren och 1 till
  • Laddar…
Karrock
F flamuren skrev:
mja mjo - men uppskattat 15000kr/år (16A huvudsäkring i elområde 4) för att de äger elkablarna till huset känns orimligt. Hade hellre haft detta statligt istället för att ETT företag har monopol på vad jag ska köpa. Det är ju helt bakvänt och funkar ju varken för en nyliberal eller marxist 😉
Du kan ju alltid välja att köpa elen av vattenfall eller ditt kommunala elbolag, så bidrar du till de offentliga finanserna den vägen istället, ifall skatten inte räcker till :)
 
F flamuren skrev:
mja mjo - men uppskattat 15000kr/år (16A huvudsäkring i elområde 4) för att de äger elkablarna till huset känns orimligt. Hade hellre haft detta statligt istället för att ETT företag har monopol på vad jag ska köpa. Det är ju helt bakvänt och funkar ju varken för en nyliberal eller marxist 😉
Ett elnät är mer komplext än kabeln in till huset.. :) Det är reglerat hur mycket nätbolagen får ta betalt, och det styrs bland annat av hur gamla ledningar och apparater det finns i nätet, och hur mycket avbrott kunderna har.
 
Elnätet är ett reglerat monopol. Så det är reglerat hur stora avgifter de går ta ut. Det är mycket mer än ”sladden till huset som ska betalas” det är ”din andel” av hela elnätet. Inklusive SVKs stamnät.

Men jag håller med om att det är olämpligt med privata monopol, och intäktsramarna tycks vara väl tilltagna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Hej,

kanske en uppenbar fråga - men ska man betala skatt och avgifter på både elnätet (som inte är valbart) och elavtalet (som är valbart)?

Vi har EON - som har monopol på vårt elnät.
Sen har vi Tibber som elavtal.

Men vi betalar Elnätsabonnemang månadsavgift+Elöverföring+rEnergiskatt till EON. Är detta korrekt? Dem suger ju ut pengar på att äga ett nät som säkert kommunen/statliga pengar betalat för...

Känner mig som en riktig nybörjare men det är kanske såhär det ser ut i dagens Sverige?
Det har sett ut så väldigt länge och är exakt samma i en lägenhet som hus. Men folk kanske kollar fakturorna eller bryr sig.

Spara det bästa till sist. Elskatten höjs nästa år och Eon har sänkt överföringsavgiften juli-dec. Så blir extra rolig Januari räkning från Eon!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.