Sockerhög Sockerhög skrev:
Om jag får välja mellan att leva och bo bland spindlarna eller det de de facto livnär sig på så väljer jag tveklöst det förstnämnda. Sju dar i veckan...
Och jag det sistnämnda…
 
Maria T
Vill på inga sätt förringa din rädsla för spindlar @koliz - jag är tossig vad gäller bromsar/fäflugor och springer lätt ett maraton för att slippa dem.

Men, spindlar i huset är till din hjälp och skulle det kunna gå, för dig och/eller din partner att ställa ett glas över spindeln om du ser den på golvet? Och kanske tillsammans med barnet, kika på spindeln och förundras?
Relativt enkelt att köra ett styvt papper under glaset och lyfta "hela klabbet" utomhus. Jag har gjort det många gånger nu under hösten då min partner finner spindlar jobbiga.

Det är sagt att barn, vars förälder upplever rädsla för något (påtagligt) själv kan komma att bli rädd för samma.
Min pappa satt många gånger med mig utomhus och vi kollade på spindlar, flugor, fjärilar och jag tror att det fått mig förstå att alla kryp och saker som fladdrar är inte av ondo.
Förutom de där sabla fäflugorna då.

Önskar dig lycka till, förhoppningsvis kunna släppa ut spindlarna.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Vill på inga sätt förringa din rädsla för spindlar @koliz - jag är tossig vad gäller bromsar/fäflugor och springer lätt ett maraton för att slippa dem.

Men, spindlar i huset är till din hjälp och skulle det kunna gå, för dig och/eller din partner att ställa ett glas över spindeln om du ser den på golvet? Och kanske tillsammans med barnet, kika på spindeln och förundras?
Relativt enkelt att köra ett styvt papper under glaset och lyfta "hela klabbet" utomhus. Jag har gjort det många gånger nu under hösten då min partner finner spindlar jobbiga.

Det är sagt att barn, vars förälder upplever rädsla för något (påtagligt) själv kan komma att bli rädd för samma.
Min pappa satt många gånger med mig utomhus och vi kollade på spindlar, flugor, fjärilar och jag tror att det fått mig förstå att alla kryp och saker som fladdrar är inte av ondo.
Förutom de där sabla fäflugorna då.

Önskar dig lycka till, förhoppningsvis kunna släppa ut spindlarna.
Tack för ditt svar! Jag testade att titta nära på de första vi hittade för att försöka förstå vad som är läskigt. Jag försökte mig på att närma mig med en burk för att släppa ut dem men klarar inte av när de rör sig i kombination med köttig kropp och långa ben 😅 överlät till min man som inte har fobi men inte är jätteglad. Efter 10 st är jag bara less på att bli överraskad av dem! Vet att fobier lätt överförs till barnen och det hade ju varit tråkigt förstås!
 
Det finns inga rationella skäl att vara rädd för spindlar i Sverige. Det finns inga farliga spindlar i vårt land, dvs farliga för människor.

Jag vidhåller att du har mycket stor nytta av att ta hjälp för att komma över denna fobi, gör att du slipper bekymra dig om helt oviktiga saker och kanske till och med kan uppskatta vad dessa små varelser gör för att underlätta din tillvaro.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.