Finns det möjlighet att installera LLVP utanför sovrummet dvs på någon annan plats i övervåningen? Även om det inte är optimalt kan man i så fall värma innan man går och lägger sig och ha den avstängd under natten om den för oväsen/blåser? Är detta möjligt (har själv ännu inte installerat sådan).?
 
Märklig historia. Kund beställer en LuftVärmePump och får en produkt som är ämnad för kylning.
99,9 % av de installerade pumparna i vanliga bostadshus används väl primärt för värme. Att då som leverantör börja trixa med AC-utrustning och be kund göra det ena eller andra för att uppnå önskade funktion känns bara fel.

En sak som jag har lärt mig genom att läsa på detta forum är att som beställare vara extremt tydlig i kommunikationen med leverantör, utgå inte från att den förstår vad du säger, upprepa övertydligt i skriftlig form vad som du önskar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Dessutom så ville TS koppla på en extra innedel på befintlig värmepump som värmer huset, ännu en flagga för att TS inte önskat en AC.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
A
byt leverantör
denna pump fungerar bara i spanien (varma länder med kalla nätter) på värme
det finns värme men ingen avfrostnings algoritm anpassad för norden.
leverantören verkar ha chansat är denne en rörmockare?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Finns det möjlighet att installera LLVP utanför sovrummet dvs på någon annan plats i övervåningen? Även om det inte är optimalt kan man i så fall värma innan man går och lägger sig och ha den avstängd under natten om den för oväsen/blåser? Är detta möjligt (har själv ännu inte installerat sådan).?
Jo, skulle kanske kunna gå. Vi hade tänkt oss att bara värma upp sovrummet då "trapphuset" som leder upp till sovrummet endast har englasfönster och är isolerat som på 1700-talet, känns som att pengarna bara sugs ut i kylan och försvinner då, ville spara pengar på uppvärmning över tid samt slippa vakna med 4+ i sovrummet i år. Förra året bodde vi i vardagsrummet vid brasan okt-mars, så vi lyxade till det med llvp tänkte vi :(
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
Hej
Tråkigt när det inte blir som man tänkt sig.
Känns som det blivit missförstånd från båda sidor

Tycker din sms beställning är ganska otydlig och öppen för missförstånd om vad det är du beställt.
De lv pumpar som jag har erfarenhet av, och som är gjorda för vårat nordiska klimat för i huvudsak uppvärming går ju också oftast att köra som AC på sommaren. När du nämner att det är till ett sovrum samt att det bara är 15m3. har jag full förståelse för att försäljaren tolkar det som att du vill kunna köra kyla,
för jag tror inte det tillhör vanligheten att man installerar en stor dyr Värmepump i ett så litet sovrum för i huvudsak uppvärmning.

Bästa rådet jag kan ge är att försöka komma överens med leverantören Kase kan ni dela på kostnaden för att återta den installerade pumpen samt att du kan få en annan som klarar att värma till självkostnadspris.
För tror det blir svårt att få installatören att återta pumpen och få pengarna tillbaka
eller nå framgång hos ARN om det skulle komma dit.
Jag tycker ändå att det framgår då jag frågar om det går att koppla på en ny innedel på befintlig utedel, samt att jag även där bevisar att jag har väldigt lite kunskap om hur det funkar och behöver vägledning. Som sagt, llvp han installerade bara någon månad tidigare kostade exakt lika mycket som den ac han nu satte dit.
Men ja, nu i efterhand önskar jag såklart att jag hade varit ännu tydligare!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror definitivt att TS kan nå framgång i ARN, det är hantverkaren som ska vara proffs, är något otydligt borde denne efterfråga mer information, det kan inte vara speciellt vanligt att man installerar värmepumpar som endast kyler.

Gissar på att hantverkaren tagit billigast möjliga pump och missat att den inte var avsedd för att värma och nu försöker lägga skulden på kund istället.

Man kan ta kontakt med lokal konsumentvägledare eller Hallå konsument.
[länk]
Ja, jag tycker att det är rätt tydligt vad jag vill ha samt att jag behöver vägledning pga bristande kunskap.
Hoppas kunna lösa det här lite sjysst och enkelt med gubben, men ska absolut kolla med konsumentvägledare om han är tvär.
Tack!
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Märklig historia. Kund beställer en LuftVärmePump och får en produkt som är ämnad för kylning.
99,9 % av de installerade pumparna i vanliga bostadshus används väl primärt för värme. Att då som leverantör börja trixa med AC-utrustning och be kund göra det ena eller andra för att uppnå önskade funktion känns bara fel.

En sak som jag har lärt mig genom att läsa på detta forum är att som beställare vara extremt tydlig i kommunikationen med leverantör, utgå inte från att den förstår vad du säger, upprepa övertydligt i skriftlig form vad som du önskar.
Hej och tack för svar!
Jag håller med, känns mycket märkligt! Visste inte ens att denna typen av luftvärmepump som endast skall användas som ac fanns.

Jag tycker inte att jag lämnade jättemycket tolkningsutrymme, ingenstans när jag beställde har jag nämnt kyla.
-hej jag vill ha luftvärmepump, kostnad?
-fixar det, kostar ca 15 000:-

Men jo, i framtiden kommer jag att vara enormt tydlig!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dessutom så ville TS koppla på en extra innedel på befintlig värmepump som värmer huset, ännu en flagga för att TS inte önskat en AC.
Instämmer!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan uppdatera tråden med att jag pratat med Ahlsell och det är som några redan listat ut en Lvp, men ej godkänd eller testad för att värma i Sverige. Skall alltså säljas som ac, på vinter är det stor risk (garanterat) att den fryser och sen inte tinar förens det blir plus ute igen.
MEN vid installationen skall installatören knappa in någon sifferkod för att blockera användningen av "heating mode" annars gäller inte garantin. Så även om han (felaktligen) trodde att jag ville ha ac så är den felinstallerad och garantin gäller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
M Mbridgestream skrev:
Hej och tack för svar!
Jag håller med, känns mycket märkligt! Visste inte ens att denna typen av luftvärmepump som endast skall användas som ac fanns.

Jag tycker inte att jag lämnade jättemycket tolkningsutrymme, ingenstans när jag beställde har jag nämnt kyla.
-hej jag vill ha luftvärmepump, kostnad?
-fixar det, kostar ca 15 000:-

Men jo, i framtiden kommer jag att vara enormt tydlig!
mycket vanligt att det säljs sk värmepumpar från medelhavet som rena AC i Sverige efter värmeböljorna 2018. och dessa GÅR INTE att använda i värmedrift i Sverige om man inte vill ha det som du har det och alla seriösa importörer är väldigt tydliga med detta , helt omöjligt att missa
 
  • Ledsen
Mbridgestream
  • Laddar…
M Mbridgestream skrev:
Ska se om jag kan lyckas få honom att göra det!
Vet du om polarpumpen är bra?
Man ska absolut INTE handla hos polarpumpen! räcker med att kolla reco.se eller trustpilot för att förstå varför. Det är en riktig skitbutik som överger kunden så fort de fått dina pengar.
 
  • Gilla
jrosen och 2 till
  • Laddar…
M Mbridgestream skrev:
Ska se om jag kan lyckas få honom att göra det!
Vet du om polarpumpen är bra?
Jag köpte via Polarpumpen. En lvp till sovrumsdel på övervåning. Daikin mellanstor. Funkar utmärkt. Tyst under värme och perfekt på sommaren på Dry läge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Polarpumpen säljer också innova, bara ett påpekande ifall någon trodde Polarpumpen säljer bättre pumpar än Ahlsell.
PP säljer ofta billigare dock men har inga egna installatörer utan anlitar en firma som sköter detta åt dom.

Förvirrande svar av din installatör...
Det är en "luftvärmepump" "mini split" du fått och den klarar att värma när du vänder flödet i systemet men begreppet AC är väl att den har prestanda inriktat mer på kylning.
Den värmer dock garanterat om du ställer den i heat läge för mini splits fungerar olika beroende på åt vilket håll gasen rör sig.

Att du får konstig temp och blås kan bero på att den möjligen har nån form av automation som reagerar utifrån nån inställning ni har gjort.
Har den wifi så har du nog en app där den kan ställas in att leva sitt eget liv baserat på saker som när ni är hemma och åker bort ect.
Det borde gå att återställa isåfall för den ska inte ändra inställd temp hux flux annars.

Jag har ingen erfarenhet av Innova som fabrikat men specifikationerna på dom modeller polarpumpen säljer ser rätt skapliga ut i alla fall med drift ner till minus 30 grader.
 
  • Gilla
Mbridgestream
  • Laddar…
M Mbridgestream skrev:
Kan uppdatera tråden med att jag pratat med Ahlsell och det är som några redan listat ut en Lvp, men ej godkänd eller testad för att värma i Sverige. Skall alltså säljas som ac, på vinter är det stor risk (garanterat) att den fryser och sen inte tinar förens det blir plus ute igen.
MEN vid installationen skall installatören knappa in någon sifferkod för att blockera användningen av "heating mode" annars gäller inte garantin. Så även om han (felaktligen) trodde att jag ville ha ac så är den felinstallerad och garantin gäller inte.
Då kan du kräva att han häver köpet om han trilskas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.