Hej
Vi har funderat på att bygga ut vårt fritidsboende. Det är delen längst till vänster i bilden. I framtiden hoppas vi bo där permanent, så det skall fungera någorlunda bra.
Idag har vi luft/luft-värmepump + kakelugnar+vedspis. Vid behov stöttar vi med elelement.

Vad skall man ha för upplägg på värmesystem? Är det någon annan som varit i likande situation och har bra eller dåliga erfarenheter?

Några alternativ kan jag tänka mej:
  • Elelement och befintlig varmvattenberedare. Billigast installation, <SEK5000
  • Luft/luftvärmepump. Får nog dålig spridning av värme till övriga huset. ~SEK25000
  • Värmepumpsberedare. Ger varmvatten men inget mer. ~SEK35000
  • Luftvattenvärmepump. Kan ge golvvärme i det nya badrummet. Dra rör till nya vattenelement? Bara i nya delen eller hela huset? Ger både varmvatten och uppvärmning i vald del av huset. ~SEK130000 + installation av vattensystem för nya element + golvvärme

Sista steget är frestande men jag anar att kostnaden skenar.

Tankar som någon vill dela med sej av?
 
  • Svartvitt, skissartat, tvåvåningshus med sadeltak, skorstenar och entréveranda. Det saknas bakgrund och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvatten med element om pengar finns . Annars luft luft.
 
Om huset står på ett ställe där det finns risk för längre strömavbrott kan det vara klokt att välja en luftvattenmodell med gas mellan utedel och innerdel istället för vatten, s.k. split-modell.
 
  • Gilla
berraX
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om huset står på ett ställe där det finns risk för längre strömavbrott kan det vara klokt att välja en luftvattenmodell med gas mellan utedel och innerdel istället för vatten, s.k. split-modell.
En luft/vatten är väl i princip samma sak som en luft/luft. Men istället för att värma luft på insidan så värmer man ett vattensystem.
Är det inte även här en gas mellan ytterdel och innerdel?
 
Traditionellt sett har de flesta luft/vatten alla prylar i utedelen och man cirkulerar vattnet till den. I synnerhet de svensktillverkade.
Fördelen är att det bara behövs vanliga rörmokarkunskaper för att installera istället för en certifierad kyltekniker. Sen är det lite skillnader i reglerna för när det blir obligatorisk årlig täthetskontroll om det är ett fabriksfyllt enhetsaggregat med vatten till utedelen eller ett split-aggtegat som kopplas ihop och fylls på plats.

Dock börjar det bli vanligare med split-aggregat i takt med att asiatiska tillverkare har hittat till den relativt lilla marknaden.
 
  • Gilla
berraX
  • Laddar…
useless useless skrev:
Traditionellt sett har de flesta luft/vatten alla prylar i utedelen och man cirkulerar vattnet till den. I synnerhet de svensktillverkade.
Fördelen är att det bara behövs vanliga rörmokarkunskaper för att installera istället för en certifierad kyltekniker. Sen är det lite skillnader i reglerna för när det blir obligatorisk årlig täthetskontroll om det är ett fabriksfyllt enhetsaggregat med vatten till utedelen eller ett split-aggtegat som kopplas ihop och fylls på plats.

Dock börjar det bli vanligare med split-aggregat i takt med att asiatiska tillverkare har hittat till den relativt lilla marknaden.
Där ser man, nya egenskaper att ha koll på som jag inte visste om.

Jag tycker att det låter riskabelt att ha en frostkänslig utedel.
 
Visst finns det en viss risk, men så funkar i princip alla luft/vatten installerade det här årtusendet. Hade det varit ett problem att de fryser sönder så borde man hört talas om det.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om huset står på ett ställe där det finns risk för längre strömavbrott kan det vara klokt att välja en luftvattenmodell med gas mellan utedel och innerdel istället för vatten, s.k. split-modell.
Håller med. Split har många fördel. Även indragning av rör intill huset blir lättare och snyggare. Kolla Mitsubishi Ecodan till ex. https://mitsubishielectric.se/produkt/ecodan-split-200l/#product-details

Tänk även att om ni skulle sälja att det huset blir mer attraktivt med ett vattenburet värmesystem.
 
Redigerat:
L lostinsweden skrev:
Håller med. Split har många fördel. Även indragning av rör intill huset blir lättare och snyggare. Kolla Mitsubishi Ecodan till ex. [länk]

Tänk även att om ni skulle sälja att det huset blir mer attraktivt med ett vattenburet värmesystem.
Jo, det kommer något efter mej också. Och nya ägare kanske inte är lika roade av att hålla igång kakelugnarna.

Men viktig del kan nog också vara att frugan vill ha golvvärme i badrummet....
 
Det här är intressant, jag sitter med exakt dessa tankar och har samma utgångsläge. Skall bygga till fritidshuset som värms lika BerraX men endast bygga 15m2 i ett plan. Jag har hela tiden tänkt mig golvvärme och en liten elpanna till det men det kanske är helt fel? Till detta en "värmeflyttare" för att ta värmen från torktumlaren och trycka in den i angränsande kök.Huset ligger i Blekinge. BerraX får gärna svara på hur han löser frågan, och tar tacksamt emot tips från alla andra!
 
Cheesen
useless useless skrev:
Visst finns det en viss risk, men så funkar i princip alla luft/vatten installerade det här årtusendet. Hade det varit ett problem att de fryser sönder så borde man hört talas om det.
Oj, det hade jag inte heller koll på trots att jag haft några pumpar .. dock bara en det här årtusendent.
Men det innebär väl att man inte behöver ha en tekniker ute på installation. Man hanterar ju ingen köldmediumkrets. Det är ju bara att koppla rör, fylla vatten och plugga i en kontakt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Chubba Chubba skrev:
Det här är intressant, jag sitter med exakt dessa tankar och har samma utgångsläge. Skall bygga till fritidshuset som värms lika BerraX men endast bygga 15m2 i ett plan. Jag har hela tiden tänkt mig golvvärme och en liten elpanna till det men det kanske är helt fel? Till detta en "värmeflyttare" för att ta värmen från torktumlaren och trycka in den i angränsande kök.Huset ligger i Blekinge. BerraX får gärna svara på hur han löser frågan, och tar tacksamt emot tips från alla andra!
Direktverkande el är billigt att installera. Med det bär emot lite. I alla fall om det skall utnyttjas lite mer.
På sikt hoppas vi bo där. Och med stigande ålder kanske det inte längre känns bekvämt med att stor del av värmen kommer från eldstäder.

Just nu är ideen att titta mer på en komplett ny vattenburen lösning för hela huset.
Men när jag vet vad det kostar kanske jag säger något annat....
 
  • Gilla
Chubba
  • Laddar…
Om man väljer luft/vatten men inte vill sätta element överallt kan man ju sätta några fläktkonvektorer.
 
  • Gilla
berraX
  • Laddar…
Räkna med ca 8 till 11 tkr per ny vattenburen radiator inklusive allt. Så t.ex. 12 vattenburna radiatorer blir ca 115 tkr. Plus runt 150 tkr för luftvattenvärmepumpen. Alltså tillsammans runt 265 tkr.
 
Har ni planer på att bo där så är ju ett vattenburet system med Lvvp att föredra.

Dagens modeller är likvärdiga med bergvärme, så länge man inte bor långt norrut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.